ارسال به دیگران پرینت

فواید سامانتل و اپراتورهای مجازی موبایل

یکی از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در زمینه ارتباطات و مخابرات در کشور های پیشرفته جهان MVNO است. MVNO در واقع اپراتور مجازی تلفن همراه است.

فواید سامانتل و اپراتورهای مجازی موبایل

۵۵آنلاین :

معین حافظی زاده :

در دنیای اطلاعات و ارتباطات کنونی، روز به روز تعداد گجت ها، فناوری ها، امکانات جدید و ... بیشتر و بیشتر میشوند. روزگاری تلفن های همراه به عنوان به روز ترین شبکه های برقراری ارتباطات جهانی بودند که برای همگان تعجب برانگیز بود. اما اکنون آنچه که کاربران دنیای ارتباطات نیازمند به آن هستند و استفاده از آن تبدیل به نیاز شده است، به روز بودن و منطبق بودن با تکنولوژی روز دنیا است.

یکی از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در زمینه ارتباطات و مخابرات در کشور های پیشرفته جهان MVNO است. MVNO در واقع اپراتور مجازی تلفن همراه است. این فناوری اکنون توسط شرکت کیش سل پارس با نام تجاری سامانتل به عنوان اپراتور نسل جدید ارتباطات همراه وارد ایران شده است و پیش ثبت نام آن برای دریافت سیم کارت از نمایشگاه الکامپ سال ۱۳۹۵ آغاز شده است. در ادامه قصد داریم بیشتر با MVNO و سامانتل آشنا شویم.

اولین سوال این است که دقیقا MVNO چیست و چه کاربردی دارد؟

اپراتور نسل جدید تلفن همراه (MVNO) یک نوع اپراتور موبایل است که به تنهایی دارای امکانات شبکه دسترسی برای انتقال خدمات، صوتی، پیامک و دیتا نیستند. این نوع اپراتورها با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات دکل مخابراتی و شبکه توزیع هستند برای ارسال و دریافت خدمات به صورت عمده وارد قرارداد می شود. سپس با نشان تجاری و برند خود اقدام به ارایه خدمات ارتباطی همراه، در بازار می نماید.

به بیان دیگرMVNO ها آمدند تا علاوه بر ارایه خدمات پایه ارتباطی، با ساختار چابک و شفاف تر، سرعت ارایه خدمات ارزش افزوده را بالا ببرند. این خدمات که بخشی از نیاز بازار ارتباطی کشور را تشکیل می دهد بر اساس اعلام نیاز سازمانها و یا در نتیجه تحقیقات بازار هدف قرار داده می شوند. اپراتورهای نسل جدید تلفن همراه در جهان با هدف ایجاد رقابت سالم در ارایه خدمات و بهبود کیفیت سرویس های ارتباطی معرفی شدند. باتوجه به ساختار چابک تر و اهداف تخصصی تری که این اپراتورها انتخاب می کنند، می توانند خدمات مورد نیاز بازارهای تخصصی را فراهم آورند و در بهبود سبک زندگی مطابق استانداردهای روز دنیا و معیارهای جهانی حرکت کنند.

از آنجا که این شرکت ها شبکه توزیع سراسری ندارند و با هدف استفاده بهینه از ظرفیت موجود اپراتورهای مادر تعریف شده اند، می توانند با عقد قرار داد با تمام اپراتورهای مادر از حداکثر پوشش برخوردار شوند. در حالی که برهان وجودی این شرکت ها بر کاهش تعرفه خدمات ارتباطی بنیان نهاده نشده است اما با بهبود کیفیت ارایه خدمات عملا تمایز مشهودی در پرداخت هزینه و دریافت خدمات مطلوب تر درک می گردد و سیاست بهبود ارایه خدمات بر کاهش هزینه در این نوع شرکتهای خدماتی اولویت دارد.

در این مسیر از بستر موجود اپراتورهای همراه برای ارایه سرویس و خدمات استفاده نموده و بر تولید خدمات به روز تمرکز می کنند. با توجه به این نکته مهمترین بخش خدمات این شرکتها در تولید محتوای و بهبود خدمات تعریف می شود.

در مورد تاریخچه MVNO هم میتوان گفت که نخستین MVNO توسط اپراتور دانمارکی 2TELE راه اندازی شد و پس از آنکه موج این پدیده اروپا را فراگرفت، اپراتور مجازی موفق انگلیس در سال ۱۹۹۹ میلادی (۱۳۷۸ شمسی) با برند Nextel به فروش خدمات مخابراتی اپراتور UK پرداخت. موفقیت این اپراتور فاقد شبکه و تجهیزات به شکل گیری اپراتور مجازی «ویرجین موبایل» در ایالات متحده امریکا منجر شد. اپراتوری که توانست از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون رقمی بالغ بر ۴۸۰ میلیون درآمد داشته باشد.

این سرویس با اپراتور های تلفن همراه دارای ۱۰ تفاوت است که این تفاوت ها عبارتند از:

۱. شبکه و زیرساخت فیزیکی

اپراتورهای مجازی موبایل زیر ساخت فیزیکی منحصر به خود را ندارند. این شرکت‌ها باید برای استفاده از شبکه تلفن همراه، با یک یا چند اپراتور اصلی موبایل قرار داد بسته تا بتوانند از شبکه آنها استفاده کنند. بدین ترتیب در کشور ما هر شرکتی که می‌خواهد مجوز اپراتور مجازی تلفن همراه(MVNO) را دریافت نماید باید حداقل با یکی از شرکت‌های همراه اول، ایرانسل و رایتل به توافق رسیده و با آنها قرارداد امضاء کند.

۲. توسعه شبکه

اپراتورهای مجازی موبایل نمی‌توانند مستقلا شبکه خود را گسترش دهند مگر اینکه اپراتور اصلی برای توسعه شبکه‌اش اقدام کند و دسترسی استفاده از آن را به اپراتور مجازی بدهد. بدین ترتیب اپراتورهای مجازی قبل از قرارداد باید به توسعه فنی و جغرافیایی شبکه اپراتور اصلی به خصوص در زمینه شبکه‌های 3G و 4G دقت کنند.

۳. تعرفه

تعرفه اپراتورهای مجازی باید بر اساس قوانین رگولاتوری و با توافق اپراتور اصلی تعیین گردد. این تعرفه‌ها در برخی مواقع کمتر از اپراتورهای اصلی و در برخی مواقع بیشتر است.

۴. شماره

سرشماره یا همان کد اپراتورهای مجازی می‌تواند متفاوت باشد و رگولاتوری به این اپراتورها سرشماره خاصی را ارایه می کند.

۵. سیم‌کارت

اپراتورهای مجازی می‌توانند سیم‌کارت‌های خود را از اپراتور اصلی تهیه نکرده و خودشان از شرکت تولیدکننده خریداری کنند؛ در ضمن قیمت سیم‌کارت‌های این اپراتورها می‌تواند متفاوت باشد و در این زمینه از اپراتور اصلی تبعیت نکنند.

۶. خدمات

اپراتورهای مجازی تلفن همراه برای ارائه هر خدمت که در مجوزشان ذکر شده باید با اپراتور اصلی به توافق برسند. به عنوان مثال برخی اپراتورهای مجازی پیام چندرسانه‌ای ندارند یا فقط اینترنت ارائه می‌کنند.

۷. طرح‌ها و بسته‌ها

اپراتورهای مجازی تلفن همراه می‌توانند بسته‌ها و طرح‌های تشویقی متفاوت یا اختصاصی ارائه دهند.

۸. برند تجاری

اپراتورهای مجازی تلفن همراه برند تجاری خاص خود را دارند و می‌توانند نام اپراتور یا اپراتورهای اصلی خود را در سایت یا تبلیغاتشان اعلام نکنند. این برند تجاری خاص به اپراتورهای مجازی استقلال می‌دهد.

۹. فروش

اپراتورهای مجازی موبایل می‌توانند طرح‌های فروش متفاوتی نسبت به اپراتورهای اصلی داشته باشند. برخی از اپراتورهای مجازی موبایل برای جذب مشتری بیشتر با سازمان‌ها و شرکت‌ها قرارداد می‌بندند و برخی تنها در بخش سازمانی خدمات ارائه می‌دهند. این فروش متفاوت می‌تواند شامل سیم‌کارت‌های هوادارای باشگاه‌های ورزشی، هنرمندان و ورزشکاران باشد. یکی از راه‌های خوب فروش سیم‌کارت‌های اپراتورهای مجازی، باندلینگ(فروش مشترک) گوشی‌های هوشمند و سیم‌کارت با ارایه تخفیف در قیمت گوشی خواهد بود؛ برای موفقیت در این کار باید مانند کشورهای دیگر با قراردادهای چند ساله و تعهد مالک سیم‌کارت و گوشی به اپراتور فروشنده انجام شود.این کار به خاطر اینکه تا به‌حال توسط سه اپراتور ایرانی انجام نشده است، برای مشترکان اپراتورها و علاقه‌مندان فناوری جذاب است. تا کنون در باندلینگ‌های انجام شده اپراتورها با شرکت‌های تولید کننده موبایل، گوشی مورد نظر با قیمت بالاتر فروخته شده است.

۱۰. مالکیت‌های مجزا

بر اساس قوانین اپراتورها در ایران می‌توانند تنها 7 سیم‌کارت را به نام یک نفر بزنند. اپراتورهای مجازی شامل این قانون می‌شوند و مالکانی که 7 سیم‌کارت از یک اپراتور دارند می‌توانند 7 سیم‌کارت دیگر از اپراتور مجازی طرف قرارداد با این اپراتور نیز داشته باشند.

همانطور که گفته شد شرکت کیش سل پارس در ایران مبتکر طرح شبکه اپراتور مجازی است که با نام تجاری سامانتل اکنون مشغول به فعالیت است. این شرکت به عنوان پیشرو در زمینه MVNO ها گام بلندی در جهت تغییرات شبکه ای و ارتباطات در ایران برداشته است و وارد بازار رقابتی با سایر رقبای مطرح خود گشته است.

این شرکت در مرحله نخست پس از اخذ مجوز های لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در مسیر مأموریت خود ضمن ارائه سرویس‌های پایه، فعالیت خود را با هدف تمرکز بر خدمات ارزش افزوده در حوزه های بانکی، مخابراتی، ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) و اینترنت اشیاء (IOT) با نام تجاری سامانتل به عنوان یکی از برند های خود به انجام رساند.

این شرکت علاوه بر این، امکان فعالیت در حوزه اینترنت اشیا IOT و تبادل اطلاعات از طریق بی سیم و با امنیت بسیار بالا NFC نیز برخوردار است. گام بلندی که اکنون در دنیای ارتباطات و گسترش اطلاعات برای کاربران ایرانی مانند کاربران تمامی نقاط دنیا مورد نیاز است .

هدف اصلی این مجموعه استفاده از توانایی های داخلی و خارجی و ارائه به روز ترین خدمات در جهت رفاه ایرانیان در فضای تبادل ارتباطات است.

ماموریت این شرکت ارائه سرویس های پایه و ارزش افزوده در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از امکانات شبکه توزیع اپراتورهای موبایل ( MNO ) در قالب مجوز Full MVNO و همچنین اپراتورهای ثابت ( FCP ) در قالب مجوز SERVCO از سازمان تنظیم مقررات می باشد.

M2M، Mobile payment و خدمات اپراتور موبابل نیز از دیگر خدمات و امکاناتی است که شرکت سامانتل برای مشتریان و کاربران خود تدارک دیده است.

سیم کارت های سامانتل با پیش شماره های ۰۹۹۹۹۹ برای خطوط دائمی خود و ۰۹۹۹۹۸ برای سیم کارت های اعتباری خود به عنوان یکی از رند ترین پیش شماره های کشور به حساب می آید.

در اپراتور سامانتل در حال حاضر هزینه مکالمات درون شبکه 499 ریال در دقیقه، هزینه مکالمات برون شبکه 625 ریال در دقیقه است، همچنین هزینه پیامک فارسی 98 ریال و هزینه پیامک انگلیسی 232 ریال می‌باشد که چیزی در حدود تعرفه های سایر اپراتور ها است با این تفاوت که با توجه به امکانات ذکر شده برای MVNO یقینا تفاوت های زیادی در سرعت و نوع خدمات از سوی این شرکت شاهد هستیم.

در هر حال به زودی در ایران MVNO ها به طور کامل راه اندازی خواهند شد وامکان استفاده کاربران از خدمات این اپراتورها میسر می شود و قدرت انتخاب متقاضیان خدمات ارتباطی توسعه می یابد. شرکت سامانتل با پیشروی در این امر باعث دسترسی سریع تر و راحت تر کاربران به امکانات MVNO شده است که گامی بزرگ در جهت تکنولوژی ارتباطی در کشور ایران است.

منبع : 55 انلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه