ارسال به دیگران پرینت

برنامه‌ای برای قطعی آب در کرمانشاه طی تابستان وجود ندارد

کرمانشاه- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: برنامه‌ای برای قطعی آب در این استان طی تابستان وجود ندارد.

برنامه‌ای برای قطعی آب در کرمانشاه طی تابستان وجود ندارد

علیرضا کاکاوند بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته و کاهش آبدهی بیش از ۷۰ درصدی چشمه‌ها در استان کرمانشاه که عمده‌ترین منابع تأمین آب روستاهای این استان هستند، تنش آبی پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: میزان کاهش آبدهی چاه‌ها کمتر از کاهش آبدهی چشمه‌ها بوده اما در ماه‌های آینده این شرایط بدتر می‌شود، عدم وجود بارش برف به میزان قابل توجه که بیشترین تأثیر بر منابع آبی دارند، تنش آبی را در استان کرمانشاه افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به سد گاوشان گفت: بخشی از آب شرب شهر کرمانشاه توسط این سد تأمین شده که این مقدار کمتر از یک هزار لیتر بر ثانیه است، سایر منابع تأمین آب استان کرمانشاه زیرزمینی بوده که تأثیر خشکسالی به سرعت بر منابع زیرزمینی حادث می‌شود.

کاکاوند با بیان اینکه ۲ هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب در حوزه روستایی و شهری استان کرمانشاه در سال جاری وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه روستایی در سال جاری ۷۰ هزار نفر و در حوزه شهری ۳۴۱ هزار نفر در معرض تنش آبی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: علاوه بر کمبود آب کمبود مخازن ذخیره‌ای در حوزه شهری معادل یک هزار و ۷۸ هزار مترمکعب بوده که از این مقدار کمبود مخزن ذخیره‌ای شهر کرمانشاه یک هزار و ۱۴ هزار متر مکعب است، کمبود مخازن ذخیره‌ای در حوزه روستایی ۲۹ هزار متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه برنامه ریزی‌های متعددی در حوزه تجهیزات از جمله پمپ الکتروموتور، ترانس و تابلو برق، لوله و اتصالات و سایر اقلام مورد نیاز انجام شده است.

تکمیل پروژه‌های آبفا کرمانشاه نیازمند ۱,۰۳۰ میلیارد تومان است

وی با بیان اینکه هم اکنون پروژه‌های زیادی در آب و فاضلاب استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: یک هزار و ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های این شرکت در استان کرمانشاه مورد نیاز است که بر اساس پیشرفت فیزیکی بالاتر این پروژه‌ها اولویت‌بندی شده و وارد مرحله مناقصه و پیمان‌سپاری شده است.

کاکاوند با اشاره به کنترل کنترل کیفی آب گفت: اکیپ‌های کنترل کیفی آب از هفت مورد به ۱۷ اکیپ افزایش یافته که سبب کاهش ۵۰ درصدی شاخص میکروبی در سال ۹۹ شده که این آمار توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام و در پایان سال ۱۴۰۰ شاخص میکروبی جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اجاره چاه برای تأمین آب روستایی بیان کرد: چاه‌های شرکت آب منطقه‌ای یا ادارات و نهادهای دیگر همچون دانشکده کشاورزی، شهرداری، ورزش و جوانان و حتی کشاورزان که امکان اتصال به شبکه آب روستاها را دارند، اجاره می‌شود.

وی افزود: لایروبی چاه‌هایی که با کاهش دبی روبرو شدند، در دستور کار قرار گرفته به طوری که چهار قرارداد در این مورد منعقد شده که کار اجرایی آن‌ها در ۱۵ روز آینده آغاز می‌شود.

کاکاوند با اشاره به لزوم آبرسانی سیار به برخی از روستاهای استان کرمانشاه گفت: در گذشته این اقدام توسط بخش خصوصی و اتحادیه امور عشایری صورت می‌گرفت که با توجه به اعتراضات مردمی، برای بهبود این عملکرد در سال جاری یک دستگاه و در سال گذشته سه دستگاه خودروی آب‌رسان از جمعیت هلال احمر به کمک شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه آمده و ۲ دستگاه دیگر با تجهیز ماشین‌آلات این شرکت وارد مدار آبرسانی شد.

وی ادامه داد: در راستای آبرسانی سیار به روستاهای استان کرمانشاه تفاهم‌نامه‌ای با امور عشایری منعقد شده و در موارد دیگر از ظرفیت شهرداری با محوریت فرمانداری‌ها استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به آمار آبرسانی سیار به روستاهای این استان بیان کرد: در فروردین ماه سال گذشته تنها ۵۴ روستا توسط تانکر آبرسانی شده که این تعداد در سال جاری به ۱۲۸ روستا رسیده است، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این تعداد در اوج گرما و تابستان به ۳۰۰ مورد خواهد رسید.

کاکاوند با اشاره به تأمین اعتبار شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در بودجه ۱۴۰۰ گفت: اعتبارات مناسبی برای این شرکت در نظر گرفته شده که بخش عمده‌ای از آن ابلاغ اما تاکنون تخصیص آن واصل نشده است.

وی ادامه داد: در بخش آب روستایی اعتبارات استانی و ملی وجود داشته که در سال گذشته اعتبارات استانی ۲۶ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۰ این مقدار به ۵۰۳ میلیارد تومان رسید.

کاکاوند تصریح کرد: ۴۰ میلیارد تومان از این اعتبار به عشایر داده شده و مابقی اعتبار یعنی ۴۶۳ میلیارد تومان صرف پروژه‌های آب روستایی با اولویت پروژه‌های نیمه تمام می‌شود، کمتر از ۱۰

درصد پروژه‌های موجود پروژه‌های تازه تعریف شده هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه اعتبار مذکور برای آبرسانی به ۴۵۰ روستا با حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت مصرف می‌شود، عنوان کرد: با این اقدام استان کرمانشاه از نظر آبرسانی به مناطق روستایی از میانگین کشوری پیشی می‌گیرد.

آغاز ساخت مدول دوم تصفیه خانه کرمانشاه در سال جاری

‌ وی با اشاره به حوزه فاضلاب گفت: یکی از نگرانی‌های شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه حوزه فاضلاب به ویژه در شهر کرمانشاه است، زیرا فاضلاب کمتر از یک سوم جمعیت این شهر تصفیه می‌شود.

کاکاوند بیان کرد: یک صد و ۹۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۱۴۰۰ برای این حوزه فاضلاب شهر کرمانشاه لحاظ شده که مدول دوم تصفیه خانه شهر کرمانشاه در سال جاری آغاز می‌شود، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مدول حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و سه سال طول می‌کشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه شهرهای پاوه، جوانرود، تازه آباد، بانه‌وره و نوسود دچار مشکلات بیشتری برای تأمین آب شرب در سال جاری می‌شوند، گفت: قطعی برق در سال جاری متعاقباً قطعی آب را به همراه دارد، زیرا که در صورت قطعی یک ساعتی برق قطعی آب چهار ساعت پیش بینی می‌شود تا آبرسانی به حالت تعادل و پایدار برسد.

وی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از قطعی آب در پی قطعی احتمالی برق گفت: یازده دستگاه دیزل ژنراتور آماده به کار بوده که لازم است تا قطعی برق در ایستگاه‌های پمپاژ آب صورت نگیرد.

کاکاوند تصریح کرد: تاکنون برنامه‌ای برای قطعی آب در استان کرمانشاه برنامه‌ریزی نشده و تنها در چند منطقه شهری کرمانشاه آب در شب با افت فشار و با قطعی مواجه می‌شود، که این مورد در سال‌های گذشته وجود داشت.

وی ادامه داد: هفت چاه در مناطق مذکور حفر شده که تا یک ماه آینده وارد سیستم آبرسانی برای بهبود آن در این مناطق می‌شود.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه