ارسال به دیگران پرینت

راهکارهای حفظ و تقویت سلامت روان در تعطیلات نوروزی

حفظ سلامت روان و دوری از استرس یکی از عوامل اصلی در تقویت سیستم ایمنی بدن است. این روزها و در شرایط فعلی متخصصان اعلام می‌کنند که استرس عاملی برای تحلیل رفتن سلامت روان و بروز مشکل در سیستم ایمنی افراد است که ختی می‌تواند آنها را در برابر ویروس کرونا نیز ضعیف‌تر کند. تعطیلات نوروز فرصتی برای بازیابی قوای ذهنی از دست رفته و تقوت سلامت روان است اما به شرط آنکه راه‌های اصولی این کار را بلد باشیم.

راهکارهای حفظ و تقویت سلامت روان در تعطیلات نوروزی

 مراقبت از خود در شرایط بحران باوجود محدودیت‌ها، نه تنها یک ضرورت، بلکه یک مهارت است. بسیاری از افراد نه تنها هیچ مهارتی ندارند، بلکه یک روز تعطیل برایشان بسیار خسته کننده و کسالت بار است. این افراد بیشتر کسانی هستند که برای کار و فرار از امروز و به امید فردای نامعلوم زندگی می‌کنند.

بنابراین؛ اگر در ایام تعطیلات نوروزی در منزل می‌مانید، برای حفظ سلامت روان خود به نکات زیر توجه کنید:

_ مراقب سلامت جسمی و روانی خود باشید.

_ برای روز های تعطیل خود برنامه ریزی کنید.

_ با افراد نزدیک خود بیشترگفتگو کنید.

_ زمان بیشتری را با فرزندانتان بگذرانید.

_ فعالیت بدنی و حرکتی داشته باشید.

_ به برنامه خواب و تغذیه خود توجه داشته باشید.

_ اخبار ناخوشایند و استرس‌زا را دنبال نکنید.

_ مطالعه کنید، دعا و نیاش کنید، به طبیعت بروید، موسیقی گوش کنید فیلم ببینید، از مکان‌های دیدنی و تاریخی و جذاب شهر خودتان بازدید کنید، ورزش کنید و ... به تعبیری، نگاهی نو به سبک زندگی در این دوران گذار داشته باشید.

_ پذیرش واقیعت‌ها منجر به کاهش استرس می‌شود.

_ محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در شرایط کرونا انکار نکنید.

_ از فرصت‌های ایجاد شده برای توانمند سازی خود برای کارهای لذت بخشی که سال‌ها و ماه‌ها به دنبال فرصتی برای انجام آنها بودید بپردازید. 

 بنابر اعلام دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از عوامل موثر بر انتقال ویروس سفر کردن است. همه می‌دانیم که تعطیلات نوروز برای برخی تنها فرصت استراحت و سفر کردن است هرچند که به توصبه وزارت بهداشت بهتر است تا احد امکان از سفر کردن در تعطیلات نوروزی خودداری کنید اما، در صورتی که لازم بود تا به برخی سفرهای ضروری اقدام کنید، برای حفظ سلامت روان و کاهش استرس روزهای کرونایی به نکات زیر توجه کنید:

_ همه می‌دانیم که درصد بالایی از تصادفات در کشور ناشی از عوامل روانی است، عواملی از قبیل: عدم توجه و تمرکزدر رانندگی، خواب آلودگی، تعجیل و پرخاشگری و... است. ترافیک همواره یکی از مهمترین محرک‌های تنش روانی در رانندگی و بویژه در سفرهای نوروزی بوده که باید تنش روانی آن را کنترل کنید. معمولا در مواقعی که رانندگان پشت ترافیک های طولانی مکث می‌کنند، تحمل خود را از دست داده و خستگی ناشی از ترافیک باعث می‌شود، بعداز رهایی از آن، با شتابزدگی و سرعت بیشتری مسافت را طی کنند که در بسیاری از موارد همین موضوع باعث حوادث و اتفاقات ناگواری مثل تصادف و پرخاشگری و حتی تنش روانی بین سرنشینان خواهد شد.

_ شرایط سخت و خسته کننده سفر در ایام تعطیلات را پیش‌بینی کنید. این امر منجر به کنترل رفتارهای نابهنجار در هنگام رانندگی و در نتیجه کاهش استرس و تنش روانی و رفتاری افراد می‌شود.

_ گوش کردن به موسیقی، پرهیز از نگاه کردن به گوشی موبایل و مکالمه تلفنی در سفر باعث پیشگیری از حادثه و آرامش روانی در همسفران و یا سرنشینان ماشین شما خواهد شد.

_ هنگامی که پشت ترافیک قرار دارید صندلی خود را کمی عقب کشیده و سعی کنید با تکیه دادن بیشتر به عقب عضلات بدن خود را شل و رها کنید. یا اینکه برای چند ثانیه و یا دقیقه از خودرو خود خارج شوید.

_ موسیقی گوش کنید و تا حد امکان شرایط ماندن در ترافیک را برای خود آسان کنید. موسیقی ملایم می‌تواند به افراد آرامش دهد و خستگی ترافیک را کاهش دهد بنابراین از گوش دادن به موسیقی‌هایی با ریتم تند و صدای بلند خودداری کنید.

_ در سفر از گفت‌وگوهایی که به مشکلات کهنه و قدیمی خانوادگی مربوط می‌شود پرهیز کنید.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه