ارسال به دیگران پرینت

نکات مفید برای یک زندگی سالم و طولانی

اکثر مردم در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی دچار مشکلاتی چون استرس، کمبود خواب و اضافه وزن هستند و از بیماری های قابل پیشگیری ناشی از سبک زندگی ناسالم همچون بیماری های قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت رنج می برند.

نکات مفید برای یک زندگی سالم و طولانی

بر اساس نتایج مطالعه ای که در ایالات متحده صورت گرفته، اضافه وزن یا چاقی در ابتلای ۵۰ درصد از بزرگسالان به فشار خون بالا، ۱۰ درصد به دیابت و ۳۵ درصد به پیش دیابت نقش دارد.

همچنین هزینه های درمان این عارضه ها، سنگین، غیر قابل تحمل و رو به رشد هستند.

حدود ۹۰ درصد از نزدیک به چهار تریلیون دلاری که سالانه برای مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده هزینه می شود به بیماری های مزمن و مراقبت های سلامت روان اختصاص پیدا می کند.

این درحالیست که فاکتورهایی برای بهبود سبک زندگی وجود دارند که همچون دارو و درمان عمل می کند و پزشکان می توانند برای همه بیماران آنها را تجویز کنند.

این فاکتورها بکارگیری الگوهای رفتاری سالم در پیشگیری، درمان و بهبود بیماری هستند.

سایت "ساینس الرت" در این مطلب به برخی از فاکتورهای سبک زندگی سالم که همچون درمانی موثر عمل می کنند، اشاره کرده است:

- رژیم غذایی گیاه محور: استفاده از رژیم های غذایی حاوی انواع میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار و کاهش مصرف فرآورده های حیوانی و غذاهای کاملا فرآوری شده در پیشگیری از ابتلا به انواع بسیاری از بیماری ها موثر است. این رژیم ها همچنین باعث بهبود سلامتی و حتی درمان بیماری های شایع قلبی عروقی، متابولیک، مغزی، هورمونی، کلیوی و بیمارهای خودایمنی و همچنین ۳۵ درصد از انواع سرطان ها می شود.

- مرتب ورزش کردن: از دهه های گذشته تاکید شده است که فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید در روز با فوائد آنی و طولانی مدت برای سلامتی همراه است. به طور مثال اینکه چرا ما فرسوده می شویم و نیز میزان پیری ما، یعنی سن تقویمی در مقابل سن بیولوژیکی، با چندین فرآیند مولکولی تعیین می شود که به طور مستقیما تحت تاثیر فعالیت بدنی قرار دارند.

- خواب با کیفیت: خواب به عملکرد بهتر سلول ها، اندام ها و کل بدن کمک می کند. برای تمام افراد، خواب منظم و بدون وقفه ضرورت دارد که میزان آن برای بزرگسالان هفت ساعت در طول شب، هشت تا ۱۰ ساعت برای نوجوانان و ۱۰ ساعت یا بیشتر برای کودکان تعیین شده است. شواهدی وجود دارد مبنی بر این که خوابِ باکیفیت بالا می تواند میزان التهاب، اختلال عملکرد ایمنی و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و این درحالیست که تمامی این عوامل با بروز بیماری مزمن مرتبط هستند یا موجب بروز آن می شوند.

- مدیریت استرس: اگرچه میزانی از استرس در زندگی روزمره مفید و کاربردی است اما استرس طولانی مدت یا شدید می تواند مغز و بدن را تحت فشار قرار دهد. استرس مزمن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری روده تحریک پذیر، چاقی، افسردگی، آسم، آرتروز، بیماری های خودایمنی، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان، دیابت، اختلالات عصبی و چاقی را افزایش می دهد. یکی از قدرتمندترین مکانیسم ها برای کاهش استرس و افزایش انعطاف پذیری، کسب آرامش با استفاده از روش های درمانی و آرام سازی ذهن و بدن و نیز رفتار درمانی شناختی است.

- خودداری از مصرف دخانیات و مواد مخدر: در زندگی مدرن بسیاری از عوامل اجتماعی، اقتصادی و محیطی باعث افزایش مصرف مواد مخدر شده است. همچنین نگاه منفی به مصرف کنندگان مواد مخدر و عدم دسترسی کافی به خدمات مراقبتی و درمانی خود یک چالش است. بنابراین پزشکان و محققان لازم است چگونگی میزان آسیب پذیری افراد در برابر اعتیاد را شناسایی و راه های جلوگیری از آن را پیدا کنند و در اختیار افرادی که در این زمینه نیاز به کمک دارند، قرار دهند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه