ارسال به دیگران پرینت

تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه اول سال جاری به ۵۷ میلیارد دلار رسید

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه تجارت خارجی ایران طی ۱۰ ماه سال جاری به ۵۷ میلیارد دلار رسیده است گفت: این آمار تا پایان امسال به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید و این دستاورد با تلاش صادرکنندگان در شرایط اعمال شدیدترین تحریم‌ها بر کشور رخ خواهد داد.


تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه اول سال جاری به ۵۷ میلیارد دلار رسید

مجتبی موسویان روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمان افزود: موج بزرگ فشار تحریم‌ها طی سه سال‌گذشته و شیوع کرونا به عنوان پدیده جدید تمام اقتصاد دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و تنها کشور ما نیست که دچار این مشکلات شده است.

وی با بیان اینکه کرونا بسیاری از کشورهای صنعتی را تحت تاثیر قرار داده است اظهار داشت: در بازار جهانی دچار کاهش تقاضا شدیم و این نوید را می‌دهیم که کشور تا پایان سال جاری فقط تحت تاثیر کرونا است و فشار تحریم‌ها برداشته می شود.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این سازمان موظف است به صادرکنندگان کمک کند و در بخش رایزنان بازرگانی ۶۹ نفر طی ماه های گذشته اعزام کردیم اما به دلیل شیوع کرونا اکنون ۲ رایزن داریم و تا پایان سال پنج نفر دیگر آماده اعزام به کشورهای ترکیه پاکستان و هند هستند.

وی با بیان اینکه از ۳۰۰ داوطلب رایزن تنها ۲ نفر انتخاب می شوند و باید از بهترین افراد استفاده کنیم گفت: موافقت نامه بازرگانی تجارت آزاد با اوراسیا را طی یک سال گذشته داشتیم که صادرات ما را به روسیه، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان افزایش داد که با پیگیری آن تاثیر کرونا و تحریم از بین می رود.

وی بیان داشت: سازمان بودجه مصوبه مشوق صادراتی را از دولت دریافت کرد که در زیرساخت‌های استان کرمان هزینه می شود و بخش بازاریابی در مناطق مرزی کمک می کند که صادرات تسهیل شود.

موسویان تصریح کرد: کرمان استانی خاص و در رتبه نخست تجارت خارجی قرار دارد و جایگاهی خاصی در حوزه پسته دارد که در این زمینه صادرات این محصول در رتبه دوم صادرات کشور است و تنها ۱۰ میلیون دلار با کالای نخست محصول پتروشیمی فاصله دارد.

وی ادامه داد: استان کرمان ظرفیت خوبی در بخش معدن و تولید میوه خارج از فصل دارد که این محصولات بازار بزرگی در کشورهای حاشیه خایج فارس و شمالی به خود اختصاص داده است.

وی گفت: فقط یک بازار ۳۵ میلیارد دلاری در روسیه برای محصولات کشاورزی و باغی جیرفت وجود دارد و کرمان با وجود توانمندی در بخش معدن، صنعت و کشاورزی باید بیش از این پیشرفت کند.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: افتتاح امروز پروژه های سیرجان بیانگر این واقعیت است و در بخش کالا و کشوری باید جلوی ضرر صادرکنندگان را بگیریم و زمینه سودآوری آنان را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه تجارت باید بتواند وظیفه دوگانه دولت و بخش خصوصی را انجام دهد اضافه کرد: همچنین کرمان برای توسعه صادرات ظرفیت پاکستان را با جمعیت ۲۴۰ میلیون نفر در نزدیکی خود دارد که اکنون سهم ما کمتر از یک و نیم میلیارد دلار تجارت با این کشور است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه