ارسال به دیگران پرینت

سیگار | کشیدن سیگار | ترک سیگار | روش های ترک سیگار

روش‌های‌ بسیار مؤثر برای ترک سیگار | چگونه سیگار کشیدن را ترک کنیم

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 7 میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات و حدود 1.2 میلیون نفر بر اثر استنشاق دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند. سیگار باعث ایجاد سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و بیماری مزمن انسداد ریه می‌شود.

روش‌های‌ بسیار مؤثر برای ترک سیگار | چگونه سیگار کشیدن را ترک کنیم

روش‌های‌ بسیار مؤثر برای ترک سیگار

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 7 میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات و حدود 1.2 میلیون نفر بر اثر استنشاق دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند. سیگار باعث ایجاد سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و بیماری مزمن انسداد ریه می‌شود.

اگر به فکر و در تلاش برای ترک سیگار هستید، بدانید که هرگز برای ترک سیگار دیر نیست و روش‌های زیادی برای مهار اشتیاق شما به سیگار کشیدن وجود دارد. ما در این مقاله روش‌های ترک سیگار را توضیح می‌دهیم.

جدول زمانی برای ترک سیگار

هیچ جدول زمانی و زمانبندی برای ترک سیگار وجود ندارد. برخی افراد سیگاری می‌توانند در اولین تلاش خود سیگار را ترک کنند، در حالی که برخی دیگر برای ترک کردن سیگار با مشکل مواجه می‌شوند و نیاز به زمان بیشتری دارند. به طور متوسط ممکن است 66 روز طول بکشد تا سیگار نکشیدن به عادتی جدید تبدیل شود.

دکتر سولانکی می‌گوید: «ترک سیگار مثل یک سفر است. در طول این مسیر و سفر نباید تسلیم شوید و باید به خودتان باور داشته باشید. چیزی که حائز اهمیت است تلاش شما برای ترک سیگار است.»

روش‌های ترک سیگار

ترک سیگار به طور ناگهانی ممکن سخت به نظر برسد اما دکتر سولانکی می‌گوید که مطالعات نشان می‌دهد که چه سیگار را تدریجی و چه به طور ناگهانی ترک کنید، نتایج آن یکسان است.

دکتر سولانکی می‌گوید: «ترک ناگهانی و یکباره سیگار برای برخی افراد تنها راه است و برای برخی افراد این روش بسیار مشکل است.»

سولانکی توصیه می‌کند یک تاریخ بخصوص برای ترک سیگارمشخص کنید و ببینید که آیا می‌توانید تا رسیدن به آن روز سیگار را ترک کنید یا خیر. اگر نتوانستید نگران نباشید، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در این راه کمک کند.

از جایگزین‌های نیکوتین استفاده کنید

از روش‌های بدون نسخه همچون چسب نیکوتین، قرص مکیدنی و آدامس استفاده کنید.

شما می‌توانید با مشورت پزشک خود از نیکوتین تجویزی که به صورت اسپری بینی یا اسپری تنفسی است، استفاده کنید. می‌توانید داروهای غیرنیکوتینی همچون بوپروپیون و وارنیکلین را از داروخانه تهیه کنید.

عادات روزانه خود را تغییر دهید

اگر همزمان با قهوه صبح سیگار می‌کشید و یا هر عصر سیگار روشن می‌کنید باید کم‌کم این روند را تغییر دهید. می‌توانید به جای سیگار کشیدن هنگام نوشیدن قهوه صبح از یک بیسکوییت استفاده کنید و یا عصر به جای سیگار کشیدن، چای یا بستنی میل کنید. مکیدن آب‌نبات سفت و خوردن هویج باعث تثبیت حرکات دهان شما می‌شود.

ورزش کنید

هنگامی که ورزش می‌کنید، بدن شما شروع به ترشح اندورفین می‌کند و جریان خون شما سریع‌تر به گردش در می‌آید. هنگامی که میل به سیگار کشیدن دارید، باید حواس خود را پرت کنید و ورزش یک حواس‌پرتی عالی است. حتما نیازی نیست که ورزش‌های سنگین انجام دهید. پیاده‌روی در اطراف خانه نیز به کنترل هوس شما برای سیگار کشیدن کمک می‌کند.

آرامش داشته باشید

می‌توانید از تکنیک‌های آرامش ذهن و تمدد اعصاب همچون یوگا و مدیتیشن استفاده کنید. دکتر سولانکی می‌گوید: «بسیاری از افراد برای کاهش استرس و اضطراب خود به سیگار روی می‌آورند. انجام تکنیک‌های آرامش ذهن اضطراب شما را کاهش می‌دهد و تمرکز و توانایی شما را برای آرام ماندن افزایش می‌دهد.»

فندک و زیرسیگاری خود را دور بریزید

وسایلی که شما را یاد سیگار کشیدن می‌اندازند دور بریزید. با خلاص شدن از شر وسایلی همچون فندک و زیرسیگاری روی آوردن به سیگار برای شما سخت‌تر می‌شود.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه