ارسال به دیگران پرینت

قهوه | ترک سیگار با قهوه

با کمک قهوه، سیگار را ترک کنید!

در این مقاله تصمیم بر آن داریم تا درباره فواید و مضرات کافئین و قهوه برای ترک اعتیاد صحبت کنیم و ببینیم آیا این نوشیدنی محبوب می‌تواند نقش مفیدی در مسیر ترک اعتیاد ایفا کند یا خیر؟

با کمک قهوه، سیگار را ترک کنید!

ترک سیگار با قهوه

در این مقاله تصمیم بر آن داریم تا درباره فواید و مضرات کافئین و قهوه برای ترک اعتیاد صحبت کنیم و ببینیم آیا این نوشیدنی محبوب می‌تواند نقش مفیدی در مسیر ترک اعتیاد ایفا کند یا خیر؟

باوری درباره اعتیاد وجود دارد که ممکن است در واقع تا حدی نیز دارای حقیقت های پنهان در خود باشد. این باور عنوان می‌دارد که مردم برای پاکسازی خود از اعتیاد یا مصرف دخانیات خوب است تا میزان زیادی قهوه بنوشند!

مطالعاتی بر روی 300 عضو دارای بیماری اعتیاد در شهر نشویل آمریکا انجام شد که 57 درصد از آنها مصرف کننده سیگار بودند (در آمریکا 14 درصد از مردم سیگار می‌کشند). از این تعداد 89 درصد از آنها در روتین خود مصرف قهوه داشتند (64 درصد مردم در آمریکا قهوه مینوشند).

سیگار کشیدن به صورت واضح برای ما و سلامتیمان مضر است. ترک استعمال دخانیات قطعا مبحث طولانی و دارای موارد و پیچیدگی های خاص خود است که ما در اینجا قصد نداریم زیاد درگیر آن بشویم. اما درباره قهوه چه؟

آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟ همانطور که ممکن است توقع داشته باشید، آنچه با قهوه و به همراه آن میزان کافئین موجود در این نوشیدنی گره میخورد، پیچیده خواهد بود.

 راه رسیدن به هدف مهم است!

ابتدا، تفاوت بسیار بزرگی وجود خواهد داشت آنکه شما کافئین خود را از طریق نوشیدن قهوه، چای و یا نوشیدنی های انرژی زا بدست می‌آوردید. متخصصان سلامتی تقریبا مطمئن هستند که بهتر است از نوشیدنی های انرژی زا پرهیز شود.

بخشی از مشکل قهوه برای ترک اعتیاد آن است که شما نمی‌دانید در واقع چه چیزی اتفاق می‌افتد! همچنین در مورد نوشیدنی های انرژی زا که دارای میزان بیش از حد متعادل کافئین هستند ممکن است اعتیاد دیگری حتی بدتر رخ بدهد!

اینکه مواد مختلفی که وارد بدن ما می‌شوند که تاثیراتی بر روی یکدیگر دارند و چه فعل و انفعالاتی خواهند داشت حتی ممکن است فرد به فرد متفاوت باشد.

  شاید مهم ترین نکته آن باشد که نوشیدنی های انرژی زا دارای میزان زیادی از شکر نیز هستند. یک نوشیدنی متوسط در این دسته بندی دارای 23 گرم شکر است! شاید بهتر باشد بر روی یک ترازو 23 گرم شکر را وزن کنید تا بهتر بفهمید چه بر سر بدن خود می‌آورید.

به همین علت اگر این نوشیدنی های حاوی کافئین برای ترک اعتیاد مفید باشند، بهتر است قهوه برای ترک اعتیاد به عنوان نوشیدنی جایگزین دخانیات انتخاب شود!

* اگر نوشیدنی انرژی زا با برند Rockstar Xdurance دیدید بهتر است سریعا صحنه را ترک کنید زیرا این نوشیدنی دارای 69 گرم شکر است در حالی که مصرف مجاز شکر برای مردان در روز 36 گرم و برای بانوان تا 25 گرم در روز است!

مصرف بیش از حد شکر میتواند در نوشیدن قهوه برای ترک اعتیاد نیز رخ دهد! اگر طعم قهوه مورد پسند شما نیست بهتر است از شکر برای شیرین کردن آن استفاده نکنید.

شکر اضافه که توسط ما مصرف می‌شود برای سلامتی به صورت واضح مضر است و با بیماری های خطرناکی مانند چاقی، دیابت، بیماری قلبی، التهاب مزمن و بیماری کبد چرب در ارتباط است. برای برخی از مردم تشخیص آنکه برای رها شدن از بند یک معضل شاید یک مسیر مشخص نباشد.

فواید قهوه برای ترک اعتیاد

بنظر می‌رسد برخی فواید در مصرف قهوه برای ترک اعتیاد وجود دارد. اینکه قهوه یا چای یا سایر نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند برای ترک اعتیاد چه اثراتی بر روی شما خواهند داشت به صورت فرد به فرد متفاوت و دارای پیچیدگی های خاص خود می‌باشد.

با توجه به موقعیت، سابقه اعتیاد (مدت زمانی که یک فرد دچار اعتیاد بوده است)، میزان مصرف و غیره واضح است که شرایط متفاوت خواهد بود.

آنچه در سابقه افراد و در نتیجه آزمایش های انجام شده مشخصا وجود دارد، آن است که به نظر می‌رسد برخی فواید در نوشیدن قهوه برای ترک اعتیاد پنهان است.

در مورد نوشیدن چای تقریبا واضح و مشخص است. انواع چای دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که مطالعات بیشماری درباره آنها انجام شده است که این مطالعات نشان می‌دهند افرادی که طرفدار پر و پا قرص نوشیدن چای هستند ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان دارند.

تنها نقطه سقوط در نوشیدن چای می‌تواند در آن باشد که در هنگام نوشیدن چای داغ دهانتان بسوزد ! درباره نوشیدن قهوه برای ترک اعتیاد اوضاع کمی پیچیده تر خواهد بود. البته به دلیل آنکه قهوه ذاتا پیچیده نیز هست جای تعجبی باقی نمیگذارد.

درباره نوشیدن قهوه برای ترک اعتیاد در مطالعات و نتایج آنها ضد و نقیض هایی دیده می‌شود که طی سالها این موضوعات وجود داشته اند و پیوند و بسط دادن آنها شاید گاو نر بخواهد و مرد کهن!

برخی مطالعات قدیمی تر افزایش ریسک سرطان مثانه و پانکراس را محتمل دانسته اند اما نتیجه حاصل از آنها کاملا قابل اتکا نیست. به نظر می‌رسد قهوه می‌تواند فشار خون را بالا ببرد و قهوه فیلتر نشده کلسترول خون را افزایش می‌دهد.

اگرچه، برای نوشیدن قهوه برای ترک اعتیاد تعدادی از مطالعات فواید مختلف سلامتی را عنوان کرده اند – مثلا توصیه به نوشیدن 4 فنجان قهوه در روز – که برای هر شخص ممکن است نتیجه متفاوت باشد.

این موضوعات شامل کمتر شدن خطرات و ریسک بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی، دیابت نوع 2، سرطان کبد، سیروز کبدی و نقرس – همه خطراتی که با مصرف بیش از حد الکل افزایش می یابد. این اثرات مثبت زیاد نیستند، اما اگر در حال حاضر چند فنجان قهوه در روز می نوشید، یک امتیاز خوب است.

کافئین میتواند باعث بهبود خلق و خو شود

نوشیدن قهوه برای ترک اعتیاد و مصرف کافئین همچنین می تواند اثرات مثبتی بر سلامت روان شما داشته باشد. اثرات قهوه بر سلامت روان کاملاً مستند شده است و شامل افزایش هوشیاری – همانطور که همه میدانیم – انرژی بیشتر، عملکرد شناختی بهتر و خلق و خوی بهتر و همچنین علائم افسردگی کمتر و خطر کمتر خودکشی است.

این اثرات می تواند به شما در مقابله با سستی و تحریک پذیری که در اوایل بهبودی رایج است، برتری دهد. نوشیدن قهوه ممکن است نوعی خوددرمانی در نظر گرفته شود، اما برای اکثر افراد، اثرات منفی مصرف متوسط قهوه به اثرات منفی حتی SSRI هایی که به خوبی تحمل می شوند ارجحیت دارد (این موضوع نیاز به مشاوره با پزشک دارد).

تنها هشدار این است که نباید از کافئین به عنوان جایگزینی برای درمان مشکل سلامت روان استفاده کنید و یا نوشیدن قهوه برای ترک اعتیاد را یک مسیر برای کنار گذاشتن اعتیاد خود در نظر بگیرید.

نکات منفی نوشیدن قهوه برای ترک اعتیاد

می‌توان اینگونه در نظر داشت که بزرگترین نکته منفی و عامل بازدارنده برا بسیاری از مردم در ترک اعتیاد و ریکاوری، عوارض کافئین در تشدید اضطراب دانست.

کافئین سیستم عصبی سمپاتیک (sympathetic nervous system) را تحریک می کند که احساسی مشابه اضطراب یا حتی وحشت دارد. اگر مستعد اضطراب نیستید، مصرف متوسط آن احتمالاً خوب است، اما اگر مشکلاتی با اضطراب دارید، حتی کمی کافئین ممکن است آنها را بدتر کند.

طبق یک مطالعه، نزدیک به 18 درصد از افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد در طی سالها مشکلاتی با اضطراب داشتند. این بدان معناست که باید سعی کنید سطح اضطراب خود را مدیریت کنید، که ممکن است شامل کاهش در مصرف کافئین نیز باشد.

کافئین می تواند خواب شما را مختل کند

نگرانی اصلی دیگر در مورد کافئین برای افرادی که در حال بهبود هستند، تأثیر آن بر خواب است. بی خوابی یک علامت رایج در ترک انواع اعتیاد بوده و ممکن است هفته ها یا ماه ها پس از بهبودی باقی بماند.

اگر در تمام طول روز قهوه میل می کنید، احتمالاً به خوابیدن بهتر شما کمک نمی کند. کافئین بسته به متابولیسم شما، نیمه عمری در حدود چهار تا شش ساعت دارد. این بدان معناست که حتی اگر نوشیدن قهوه را در ظهر ترک کنید، ممکن است هنوز مقدار زیادی کافئین در زمان خواب در بدن شما وجود داشته باشد.

این موضوع ممکن است شما را بیدار نگه دارد یا باعث شود تا کمتر بخوابید. بی خوابی و کمبود خواب مزمن با تعدادی از مشکلات سلامت روان مرتبط است. در کوتاه مدت، این موارد شامل ضعیف شدن تمرکز، تضعیف حافظه و اختلالات عاطفی است.

در دراز مدت، خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی شدید را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. از آنجایی که هر دوی اینها عوامل رایج در ایجاد اختلال مصرف مواد (substance use disorder) و بازگشت مجدد به مصرف مواد (relapsing to substance) هستند، داشتن خواب با کیفیت کافی مهم است که ممکن است مستلزم کاهش یا حذف مصرف کافئین باشد.

در آخر درباره رابطه قهوه و اعتیاد می‌توان گفت …

وضعیت هر کس در بهبودی متفاوت است. برخی از افراد نسبت به کافئین حساسیت بیشتری دارند و برخی افراد خیلی سریع آن را جذب می کنند. برخی از افراد بعد از ظهر بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه نمی توانند بخوابند، برخی دیگر اگر درست قبل از خواب یک فنجان قهوه بخورند می توانند خوب بخوابند. برخی از افراد مشکلات اضطرابی دارند و برخی نه. مهم است که از آسیب پذیری های خود آگاه باشید و بر اساس آن عمل کنید.

منبع : سلامت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه