ارسال به دیگران پرینت

حس کنجکاوی | حس کنجکاوی کودکان

چگونه حس کنجکاوی را در کودکان زنده نگه داریم؟

کودکان به صورت ذاتی کنجکاو هستند و ممکن است کنجکاوی خود را به روش‌های مختلف ابراز کرده و دنبال کنند. کنجکاوی یک قابلیت و توانایی طبیعی است که از سنین پایین در انسان وجود دارد.

چگونه حس کنجکاوی را در کودکان زنده نگه داریم؟

چگونه حس کنجکاوی را در کودکان زنده نگه داریم؟

کودکان به صورت ذاتی کنجکاو هستند و ممکن است کنجکاوی خود را به روش‌های مختلف ابراز کرده و دنبال کنند. کنجکاوی یک قابلیت و توانایی طبیعی است که از سنین پایین در انسان وجود دارد. تمام افراد به دنبال انواع اطلاعات، کشف محیط اطراف خود و به دنبال نوآوری در حل مشکلات هستند و در میان انسا‌ن‌ها، کودکان بسیار کنجکاوتر هستند.

سوال کردن کودک یکی از قوی‌ترین ابزارهای تفکر عاقلانه و منطقی است اما عوامل مختلف در طول زمان می‌توانند حس کنجکاوی آن‌ها را کاهش دهند. کنجکاوی با گذشت زمان ظاهرا از بین می‌رود اما علت آن هنوز دقیق مشخص نیست. برخی از افراد معتقدند که یکی از علل از بین رفتن کنجکاوی با افزایش سن، یادگیری رسمی است که طی آن انبوهی از اطلاعات وارد ذهن کودک می‌شود.

یکی از ویژگی‌های شخصیتی افراد از بدو تولد کنجکاوی است و کودکان از طریق کنجکاوی در حال آموختن هستند. کودکان پر از حس کنجکاوی در مورد همه چیز هستند. کودکان علاقه بسیار زیادی به سوال پرسیدن دارند و این علاقه ممکن است با گذشت زمان و به خصوص با شروع مدرسه کاهش یابد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کودکان پیش‌دبستانی در خانه به طور میانگین در هر ساعت 26 سوال می‌پرسند و این در حالی است که دانش‌آموزان کلاس پنجم به طور متوسط هر دو ساعت یک‌بار کنجکاوی خود را از طریق سوال پرسیدن، نگاه مستقیم یا دستکاری اشیا ابراز می‌کنند.

خیلی از موارد می‌توانند حس کنجکاوی بچه‌ها را کاهش دهند. وقتی مدارس به کودکان آموزش می‌دهند که فقط انواع خاصی از سوالات را بپرسند، این امر می‌تواند کنجکاوی کودک، پرس‌وجو و فرصت‌های نوآوری کودک را محدود کند.

چگونه می‌توان حس کنجکاوی در کودکان را برانگیخت؟

خودتان را درگیر سوال‌هایشان کنید و گاهی درباره موضوعاتی که به آن شک دارند سوال بپرسید. یادتان نرود همیشه کودکان را برای سوال کردن تشویق کنید تا بتوانند از شما سوال‌های بیشتری بپرسند. با فرزند خود به مسافرت بروید. مسافرت موقعیتی عالی برای ایجاد کنجکاوی در کودکان است. به او اجازه دهید هر چقدر که ‌می‌خواهد با نظارت شما محیط اطرافش را کشف کند. هنگامی که از شما سوالی پرسید حتی تکراری جواب او را با روی خوش بدهید.

کنجکاوی کودک و جواب دادن به این حس برای کودک رضایت به همراه دارد و باعث پیشرفت او می‌شود. بنابراین اجازه ندهید که کودکتان حس کنجکاوی‌اش را از دست بدهد. فراموش نکنید شما مسئولیت بزرگی در این خصوص دارید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه