ارسال به دیگران پرینت

شیرین کننده‌های مصنوعی | خطرات شیرین کننده های مصنوعی

طبق تحقیقات جدید شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند

این خبر برای کسانی که شیرین‌ کننده‌های مصنوعی را جایگزین شکر کرده‌اند، ممکن است شوکه کننده باشد. مطالعه‌ای که اخیراً انجام شد نشان داد که شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند باعث بیماری قلبی شوند

طبق تحقیقات جدید شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند

طبق تحقیقات جدید شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند

این خبر برای کسانی که شیرین‌ کننده‌های مصنوعی را جایگزین شکر کرده‌اند، ممکن است شوکه کننده باشد. مطالعه‌ای که اخیراً انجام شد نشان داد که شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند باعث بیماری قلبی شوند.

حتی کسانی که شیرین کننده‌های مصنوعی را به چای و قهوه خود اضافه نمی‌کنند، ممکن است ناخودآگاه آن را مصرف کنند زیرا این مواد بخشی از چندین ماده غذایی از جمله شیک‌های پروتئینی است. محققان موسسه فرانسوی اینسرم با هدف ارزیابی خطر بیماری قلبی شیرین کننده‌ها، داده‌های بیش از 100 هزار بزرگسال در فرانسه را که رژیم غذایی، سبک زندگی و سابقه پزشکی خود را بین سال های 2009 تا 2021 به عنوان بخشی از مطالعه NutriNet-Sante گزارش کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

تقریباً 37 درصد از شرکت‌کنندگان شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کردند، با میانگین مصرف روزانه 42 میلی‌گرم (معادل یک بسته شیرین‌کننده یا حدود یک سوم یک قوطی نوشابه رژیمی). در طول دوره پیگیری 9 ساله، 1502 نفر به مشکلات قلبی از جمله حمله قلبی، آنژین و سکته مغزی مبتلا شدند. این تحقیق که در ژورنال BMJ منتشر شد، نشان داد که بیماری قلبی در 346 نفر از 100 هزار نفری که مقدار زیادی شیرین کننده مصرف می‌کنند رخ داده است، در حالی که این رقم برای افراد غیرمصرف کننده 314 مورد در هر 100 هزار نفر است. ماتیلد تویر مسئول این مقاله گفت: «این نتایج با آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی منتشر شده در سال جاری مطابق نیست و استفاده از شیرین کننده‌ جایگزینی ایمن برای شکر نیست.»

در گزارش آوریل سازمان بهداشت جهانی آمده است: «هیچ اتفاق نظر روشنی در مورد اینکه آیا شیرین کننده‌های غیرقندی برای کاهش وزن طولانی مدت یا حفظ وزن موثر هستند یا اینکه با سایر اثرات طولانی مدت سلامتی مرتبط هستند وجود ندارد.» مطالعه دیگری که در اوایل سال جاری با استفاده از داده‌های Nutri-Net منتشر شد که ارتباط بین سرطان و شیرین‌کننده‌هایی مانند آسپارتام، استه سولفام پتاسیم و سوکرالوز را نشان داد.

با این حال، چنین مطالعات مشاهده‌ای مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، زیرا نمی‌توانند علت تفاوت‌هایی را که می‌یابند تعیین کنند و ممکن است این عوارض دلیل دیگری داشته باشد. نوید ستار استاد پزشکی متابولیک در دانشگاه گلاسکو که در این مطالعه جدید شرکت نداشته گفت: «مشخصاً تفاوت‌های عمده‌ای در بسیاری از ویژگی‌های افرادی که شیرین کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که هیچ شیرینی‌ای مصرف نمی‌کنند وجود دارد. او از دولت‌ها خواست تا هزینه‌های آزمایش‌های تصادفی و طولانی‌مدت را برای نزدیک‌تر شدن به حقیقت تأمین کنند.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه