ارسال به دیگران پرینت

آنفولانزا | واکسن آنفولانزا | تزریق واکسن آنفولانزا

همه چیز درباره واکسن آنفولانزا | چه زمانی واکسن را تزریق کنیم؟

هرآنچه که باید درباره واکسن آنفولانزا در شروع فصل سرما بدانید.

همه چیز درباره واکسن آنفولانزا | چه زمانی واکسن را تزریق کنیم؟

همان طور که می‌دانید فصل تزریق واکسن آنفولانزا است و تزریق این واکسن اهمیت زیادی دارد. پیش از شیوع این ویروس در جامعه باید واکسن آن تزریق شود چراکه پس از تزریق آن به بدن دو هفته زمان نیاز است تا بدن آنتی‌بادی تولید کرده و از شخص دربرابر بیماری محافظت کند. امسال دریافت واکسن آنفولانزا نسبت به همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که با کاهش استفاده از ماسک، ویروس‌های تنفسی دیگر افزایش می‌یابد.

بنابر داده‌های CDC تزریق واکسن آنفولانزا 40 تا 60 درصد در پیشگیری از آنفولانزا موثر است و توصیه می‌شود که همه افراد سالانه از نوزادان 6 ماه به بالا واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

تزریق واکسن آنفولانزا شانس ابتلا به آنفولانزا را کاهش می‌دهد. باید توجه داشت که هیچ‌کدام از این واکسن‌ها از شما محافظت کامل نمی‌کنند اما با این‌حال بهتر است که واکسینه شوید.

در سال جاری تمام واکسن‌های آنفولانزا چهار ظرفیتی (Quadrivvalent) هستند یعنی اینکه سیستم ایمنی شما را برای شناسایی چهار ویروس مختلف آنفولانزا آماده می‌کند و می‌تواند چهار نوع ویروس حاد آنفولانزا را پوشش دهد و بدن شما را مصون نگه دارد.

واکسن آنفولانزا چهارظرفیتی با استفاده از ویروس رشد یافته درون تخم‌مرغ تولید می‌شود و معمولا با یک سوزن به بازو تزریق می‌شود. دو نوع واکسن تولید شده حاوی ویروس رشد یافته در کشت سلولی بدون تخم‌مرغ نیز وجود دارد. فلوبلاک چهار ظرفیتی و فلوسلواکس چهار ظرفیتی. افرادی که به تخم‌مرغ آلرژی دارند تقریبا با همه نوع واکسن سازگار هستند اما نوع بدون تخم مرغ برای این افراد مناسب‌تر است.

برای افراد 65 سال به بالا دو نوع واکسن آنفولانزا وجود دارد : واکسن آنفولانزای فلواد چهار ظرفیتی دارای مواد کمکی و واکسن چهار گانه فلوزن با دوز بالا.

واکسن آنفولانزا به شکل اسپری بینی هم استفاده می‌شود. این اسپری از ویروس آنفولانزای زنده ضعیف شده تشکیل شده است و داخل بینی قادر به تولید‌مثل است و نمی‌تواند باعث بروز بیماری شود. افراد بین 2 تا 49 سال، افرادی که باردار نیستند و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی نیستند می‌توانند از واکسن به شکل اسپری بینی استفاده کنند.

چه زمانی واکسن را تزریق کنیم؟

ماه سپتامبر (10 شهریور تا 8 مهر) و اکتبر(9 مهر تا 9 آبان) بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا است.

کودکان 6 ماه تا 8 سال باید دو دوز واکسن آنفولانزا را دریافت کنند و این دو دوز به فاصله 4 هفته باید تزریق شود.

اگر تا آخر ماه اکتبر (9 مهر تا 9 آبان) موفق به تزریق واکسن آنفولانزا نشدید نگران نباشید تا زمانی که فصل آنفولانزا ادامه دارد می‌توانید واکسن را دریافت کنید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : 55آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه