ارسال به دیگران پرینت

مهم‌ترین فواید سکس چیست؟ | فواید رابطه جنسی برای ذهن و روان چیست؟

فواید رابطه جنسی در زندگی زناشویی برای جسم و روان

معمولا انگیزه اصلی از برقراری رابطه جنسی لذت و هیجانی است که دو طرف در لحظه تجربه می‌کنند و کمتر کسی به فواید سکس اهمیت می‌دهد و از آنها باخبر است. رابطه جنسی برای سلامت بدن فواید بسیاری دارد و هم‌زمان زندگی مشترک را گرم، پیوند زناشویی را قوی و روان دو طرف را سالم می‌کند. اگر مشتاقید با این فواید آشنا شوید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

فواید رابطه جنسی در زندگی زناشویی برای جسم و روان

رابطه جنسی؛ ضروری برای زندگی زناشویی موفق

رابطه جنسی بخش مهمی از روابط زناشویی است، اما اگر کم باشد لزوما باعث نارضایتی از زندگی مشترک نمی‌شود. چون مسئله تعداد برقراری رابطه در هفته و ماه نیست و کیفیتش رابطه‌ای سالم و رضایت‌بخش را شکل می‌دهد. افراد مختلف احساسات متفاوتی به مقوله سکس دارند. برخی آن را حیاتی می‌دانند و برخی دیگر از آن برای افزایش صمیمیت و عمق رابطه استفاده می‌کنند. البته شاید شما اهداف دیگری هم داشته باشید، مثل:

ابراز علاقه به همسرتان؛

بچه‌دارشدن؛

افزایش اعتمادبه‌نفس؛

رفع استرس؛

تحرک فیزیکی.

عده‌ای علاوه بر اینها، به فواید رابطه جنسی برای سلامتی هم توجه می‌کنند و جدا از احساس لذت و رضایت، به تأثیر آن بر سلامت جسم و روح به‌خوبی آگاه‌اند.

مهم‌ترین فواید رابطه جنسی چیست؟

از هیجان و لذت آنی رابطه جنسی که بگذریم، این عمل به شکل‌های مختلف روی زندگی احساسی دو طرف تأثیر می‌گذارد. مثلا هورمون اکسی‌توسین که در طول رابطه ترشح می‌شود، پیوندی عمیق میان دو نفر برقرار می‌کند.

بر اساس تحقیقات، رابطه جنسی عامل مهم پایداری زندگی مشترک است. بپذیرید یا نه، زندگی مشترک بسیاری از زوج‌ها به‌خاطر نبود یا کیفیت پایین رابطه جنسی به پایان می‌رسد.

فواید رابطه جنسی برای ذهن و روان چیست؟

احساس شادی بیشتر از فواید سکس در زندگی مشترک

۱. شادی بیشتر و پیوند عمیق‌تر

بر اساس تحقیقات اگر رابطه جنسی باعث لذت متقابل شود، انسان را شاد و خوشحال می‌کند. اندورفین کج‌خلقی و افسردگی را از بین می‌برد و اکسی‌توسین جایش را با آرامش و رضایت خاطر پر می‌کند.

۲. استرس کمتر

اگرچه استرس مزمن جلوی تکرار رابطه جنسی را می‌گیرد، یکی از فواید سکس در زندگی زناشویی مهار همین مشکل است. هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین که در طول فعالیت جنسی ترشح می‌شوند به کمکتان می‌آیند و با ترس و استرس مبارزه می‌کنند. اثر این هورمون‌ها تا چند روز در بدن باقی می‌ماند.

۳. اعتماد‌به‌نفس بیشتر

یکی دیگر از فواید سکس تقویت اعتماد‌به‌نفس، عزت‌نفس، سرکوب حس ناامنی و در نهایت بهبود تصویر ذهنی شما از خودتان است. مغز حین رابطه جنسی اندورفین آزاد می‌کند و این هورمون باعث لذت و انگیزه بیشتر فرد می‌شود.

۴. بهبود میل جنسی

زوج‌هایی که چشمان خود را روی فواید سکس می‌بندند و رابطه جنسی را کنار می‌گذارند، به‌مرور میلشان به یکدیگر کمتر می‌شود و نه فقط میل جنسی، بلکه بعد از مدتی میل به اعتماد، همدلی و ابراز علاقه را هم از دست می‌دهند. اکسی‌توسین مستقیم بر ارتباط فیزیکی و عاطفی زوج‌ها اثر می‌گذارد و نقش مهمی در حفظ روابط صمیمانه ایفا می‌کند. هرچقدر این صمیمیت بیشتر باشد، طبیعتا لیبیدو بیشتر می‌شود و میل و گرایش بیشتری به همسر خود خواهید داشت.

۵. بهبود سلامت شناختی

بر اساس تحقیقات حیوانی، حین رابطه جنسی، نورون‌های جدیدی در ناحیه هیپوکامپ مغز (مسئول یادگیری و حافظه) تولید می‌شوند. همچنین چند آزمایش روی انسان‌ها حاکی از ارتباط نزدیک رابطه جنسی با حافظه قوی‌تر بود. مثلا بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۱۹، یکی از فواید سکس برای مردان یادآوری بهتر مسائل است. خانم‌ها نیز کلمات انتزاعی را بهتر به یاد می‌آوردند.

فواید جسمی رابطه جنسی چیست؟

خواب خوب از فواید سکس برای سلامت جسم

۱. خواب باکیفیت

یکی از مهم‌ترین فواید سکس برای مردان و زنان خواب آرام و باکیفیت بعد از ارگاسم است. اکسی‌توسین فرد را آرام و پرولاکتین احساس خواب‌آلودگی و آرامش را بیشتر می‌کند.

۲. بهبود عملکرد سیستم ایمنی

بنا بر پژوهش‌ها، بزاق کسانی که رابطه جنسی بیشتری دارند حاوی مقدار بیشتری ایمونوگلوبولین A است. کمبود این آنتی‌بادی خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی مثل ذات‌الریه، برونشیت و همچنین عفونت سینوس، گوش و چشم را افزایش می‌دهد. برای تأیید این مسئله باید تحقیقات بیشتری انجام شود، اما می‌توان گفت فعالیت جنسی بیشتر اثرات مثبتی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد، چنانکه حتی احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را کمتر می‌کند.

۳. تسکین دردهای تحمل‌ناپذیر

یکی از مواد شیمیایی که در طول رابطه جنسی در مغز آزاد می‌شود اندورفین، یعنی عامل رفاه و احساس آرامش است. این هورمون سردردهای میگرنی و کمردرد را خیلی زود آرام می‌کند. البته شرایطی همچون آندومتریوز، ولوودینیا یا یائسگی می‌تواند رابطه جنسی را برای زنان دردناک کند که معمولا با فیزیوتراپی یا سکس‌تراپی درمان‌شدنی هستند.

۴. کاهش وزن

در رابطه جنسی نیم‌ساعته، هر دو طرف به‌طور متوسط ۲۰۰ کالری می‌سوزانند. از سوی دیگر مواد شیمیایی مفیدی که در طول رابطه ترشح می‌شوند، جلوی هوس ناخنک‌زدن به غذا را می‌گیرند. بنابراین اگرچه سکس جایگزین ورزش روزانه نیست، بیشتر از نشستن بی‌تحرک کالری می‌سوزاند.

۵. تقویت قلب و جلوگیری از عوارض قلبی‌عروقی

یکی دیگر از فواید سکس برای بدن کاهش فشارخون سیستولیک است. فشارخون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد، در حالی که یکی از فواید رابطه جنسی بازشدن عروق خونی و فرستادن اکسیژن و مواد مغذی به سراسر بدن است. این فعالیت فشارخون را تا حد زیادی کم می‌کند.

۶. تقویت عضلات کف لگن در زنان

رابطه جنسی ورزشی معادل فعالیت‌های بدنی متوسط مثل پیاده‌روی تند است. بنابراین از فواید سکس برای زنان تقویت و سفت شدن عضلات شکم و لگن است. عضلات قوی کف لگن (اطراف رحم و مثانه) جلوی بی‌اختیاری ادراری را می‌گیرند، درد واژن را تسکین می‌دهند و از عفونت ادراری جلوگیری می‌کنند.

۷. کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان

از جمله فواید سکس برای مردان، کاهش خطر سرطان پروستات است. محققان معتقدند رابطه واژینال و انزال مکرر از این سرطان مردانه جلوگیری می‌کنند، با این حال برای تأیید این مسئله تحقیقات بیشتری لازم است.

۸. تأخیر در یائسگی

رابطه جنسی به بدن می‌گوید هنوز احتمال بارداری وجود دارد و باید به تخمک‌گذاری ادامه دهد. به همین خاطر معمولا زنانی که حداقل هفته‌ای یک بار رابطه جنسی دارند، دیرتر از سایر خانم‌ها وارد دوره یائسگی می‌شوند.

۹. دفع سنگ کلیه

نیتریک اکسید که در طول رابطه جنسی ترشح می‌شود، با شل‌کردن ماهیچه حالب باعث دفع راحت‌تر سنگ‌کلیه در خانم‌ها و آقایان می‌شود و همچنین درد این عارضه را کمتر و تحملش را راحت‌تر می‌کند.

۱۰. سایر فواید رابطه جنسی

ای بدن

تکرار رابطه جنسی با حفظ رطوبت واژن نیاز به مصرف روان‌کننده را کمتر و دوره قاعدگی را سبک‌تر می‌کند. به‌علاوه ترشح هورمون DHEA بعد از ارگاسم باعث تقویت حس بویایی، حفظ سلامت دندان‌ها، هضم بهتر و درخشان‌شدن پوست می‌شود.

رابطه جنسی تا چند بار در هفته طبیعی است؟

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که اگرچه رابطه جنسی به سلامت و به‌زیستی جسمی و روانی کمک می‌کند، مسئله تعداد دفعات سکس در هفته و ماه مطرح نیست. تا زمانی که میزان فعالیت جنسی برای هر دو طرف کافی و رضایت‌بخش باشد، اثرات سلامتی آن پابرجاست.

چالش‌های رابطه جنسی منظم

عوامل مختلفی از جمله سن، هورمون‌ها، کودکان، استرس، شرایط پزشکی و مشکلات رابطه به‌مرور زمان رابطه جنسی را چالش‌برانگیز می‌کنند. متأسفانه با افزایش سن و کاهش هورمون‌های جنسی، میل و تلاش زوجین برای برقراری رابطه کمتر از قبل می‌شود، در حالی که بدن این افراد همچنان نیازمند فعالیت جنسی است. انسان ذاتا به صمیمیت جنسی تمایل دارد و نداشتن رابطه جنسی به‌مرور زمان باعث دل‌سردی و دورشدن او از رابطه می‌شود.

گاهی ادامه فعالیت‌های جنسی به‌دلایل جسمی یا روانی ممکن نیست. در این شرایط، زوج‌ها می‌توانند به‌کمک درمانگر روش‌های دیگری برای تقویت صمیمیت رابطه پیدا کنند تا اثرات منفی این خلاء به بخش‌های دیگر زندگی زناشویی نفوذ نکند.

چطور می‌توان رابطه جنسی را بیشتر کرد؟

به‌مرور زمان دفعات نزدیکی زن و مرد کمتر می‌شود و این عجیب نیست، اما می‌توان به روش‌های مختلف با آن مقابله کرد. فقط کافی است به جنبه‌های غیرجنسی زندگی زناشویی هم توجه کنید. گوش‌ها معجزه می‌کنند! قبل از برقراری رابطه جنسی، ارتباط عاطفی را تقویت کنید. مهار استرس هم از عوامل مهم حفظ سلامت جنسی است.

به‌جای آنکه دست روی دست بگذارید و منتظر بمانید تا تمایل جنسی شما و همسرتان خودبه‌خود هم‌اندازه شود، نیازهای خود را در میان بگذارید و با هم به توافق برسید که چطور رابطه جنسی را شروع کنید یا چند بار در طول هفته تکرارش کنید.

پرسش‌های رایج

۱. چرا داشتن رابطه جنسی این‌قدر مهم است؟

رابطه جنسی بر صمیمیت زندگی زناشویی و پیوند زن و مرد تأثیر می‌گذارد و فواید آن بر سلامت جسم و روح انسان انکارنشدنی است.

۲. تعداد دفعات نرمال نزدیکی در زندگی زناشویی چقدر است؟

دفعات رابطه جنسی به عواملی مثل سن، سطح هورمون‌ها و شرایط جسمی و روانی دو طرف بستگی دارد. بیشتر زوج‌ها ​میانگین هفته‌ای یک بار رابطه جنسی برقرار می‌کنند.

۳. رابطه جنسی چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟

رابطه جنسی اثراتی مثبت بر سلامتی دارد از جمله:

  • افزایش انرژی؛
  • خلق‌و‌خوی بهتر؛
  • کاهش استرس و اضطراب؛
  • کم‌شدن خطر سرطان پروستات؛
  • کاهش فشار‌خون و خطر بیماری‌های قلبی.

۴. آیا رابطه جنسی روزانه مضر است؟

تاکنون مدرکی دال بر مضربودن رابطه جنسی روزانه به‌ دست نیامده است، با این حال تکرار بیش از حد آن گاهی به جسم آسیب می‌زند.

۵. رابطه جنسی چه کمکی به سلامت پوست می‌کند؟

رابطه جنسی با افزایش جریان خون در بدن، پوست سالم‌تر و شاداب‌تری به شما هدیه می‌دهد. تخلیه انرژی و ترشح هورمون‌ها در طول این فرایند هم جلوی بیرون‌زدن آکنه‌های دوره قاعدگی را می‌گیرد.

۶. سکس چه عوارضی دارد؟

بیماری‌های مقاربتی (STI) یا بارداری ناخواسته از جمله پیامدهای رابطه جنسی هستند. البته می‌توان با برنامه‌ریزی و روش‌های پیشگیری از بارداری، این خطرات را به حداقل رساند.

کلام آخر

در این مقاله با فواید سکس برای خانم ها و آقایان و اثرات آن روی زندگی مشترک و زندگی فردی زوج‌ها آشنا شدیم. اکنون می‌دانیم که فعالیت جنسی علاوه بر سلامت رابطه و به‌زیستی دو طرف، فواید دیگری همچون کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب، افزایش ایمنی بدن و سلامت قلب را به‌ همراه دارد. بنابراین برای حفظ سلامت‌تان هم که شده، لازم است بیشتر به آن توجه کنید.

اگر می‌بینید جای این رابطه صمیمانه در زندگی مشترکتان خالی است، بکوشید ریشه مشکل را پیدا و به‌کمک همسرتان آن را حل کنید. گاهی برای حل مسائل این‌چنینی بهترین کار مراجعه به درمانگر متخصص مسائل جنسی است، شخصی که بتواند این گره را قبل از آنکه بر جنبه‌های دیگر زندگی مشترک اثر بگذارد، باز کند.

 
منبع : چطور
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      اگر انسان همسرش در قید حیات نباشد ،وشرایط ازدواج مجددمهیا نشده باشد یعنی همسری برایش قسمت نشده باشد،چه کند؟
      شاید این سؤال تنها سؤالی است که برای خیلی از مجردها پیش می‌آید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه