ارسال به دیگران پرینت

لبنیات | نخوردن لبنیات | خوردن لبنیات

اگر لبنیات نخوریم واقعاً اتفاق بدی در بدن می‌افتد؟

همه ما این تجربه را داشته‌ایم که بعد از خوردن یک پیتزای فوق‌العاده برای شام و نصف کاسه بستنی برای دسر، شکممان شروع به قار و قور می‌کند و احساس می‌کنیم که یک جای کار می‌لنگد.

اگر لبنیات نخوریم واقعاً اتفاق بدی در بدن می‌افتد؟

اگر لبنیات نخوریم واقعاً اتفاق بدی در بدن می‌افتد؟

همه ما این تجربه را داشته‌ایم که بعد از خوردن یک پیتزای فوق‌العاده برای شام و نصف کاسه بستنی برای دسر، شکممان شروع به قار و قور می‌کند و احساس می‌کنیم که یک جای کار می‌لنگد. اگرچه برای برخی، این احساسات ممکن است به سادگی حالت سوء‌هاضمه باشد و برای برخی دیگر، ممکن است نشانه عدم تحمل لاکتوز باشد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 1987 در مجله علوم لبنی منتشر شد، در سراسر جهان، تقریبا 70 درصد از مردم نسبت به لاکتوز حساسیت دارند. چه از این عارضه رنج می‌برید و چه مشکلی ندارید، برخی افراد به دلایل دیگری لبنیات را کنار می‌گذارند.

چرا ممکن است بخواهید لبنیات را کنار بگذارید؟

لیلیان دنیلز، مربی بهداشت می‌گوید که یکی از دلایل اصلی ترک لبنیات این است که بدن آن را رد می‌کند. دنیلز می گوید: «این مشکل به شکل گرفتگی شدید معده، ناراحتی شکم و التهاب است که به درد مفاصل و زانو منجر می‌شود. به طور معمول، واکنش نامطلوب به لبنیات مربوط به عدم توانایی بدن فرد در هضم محصولات لبنی است.»

هنگامی که لبنیات از رژیم غذایی حذف شود، فرد حالت عادی پیدا می‌کند و احساس بهتری دارد. بیشتر بزرگسالان در هضم محصولات لبنی مشکل دارند، اما از آنجایی که ما همیشه آنها را مصرف می‌کردیم، تصور می‌کنیم که معده و بدن ما چنین واکنشی دارند، بنابراین توجهی نمی‌کنیم.

البته، برای اینکه فردی لبنیات را کنار بگذارد، لازم نیست همه چیز آنقدر دراماتیک باشد. بعضی از مردم این کار را صرفاً به این دلیل انجام می‌دهند که می‌شنوند شیر برای آن‌ها مضر است یا می‌بینند که اغلب کربوهیدرات‌ها و کالری‌های کمتر در جایگزین‌های لبنی وجود دارند. همه نوع لبنیات برای همه مضر نیست، اما بسیاری از مردم حساسیت به لبنیات دارند که می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند آی‌بی‌اس، آکنه، مشکلات سینوسی، آلرژی‌های فصلی، آسم، درد مفاصل، بیماری خودایمنی و غیره شود. اما اگر لبنیات را کنار بگذارید چه تغییری پیش خواهد آمد؟

بعد از یک روز

از آنجایی که از 10 روز تا سه هفته طول می‌کشد تا بدن شما بقایای لاکتوز را کاملاً از بین ببرد، ممکن است فوراً متوجه تفاوت زیادی نشوید. مگر اینکه مورد جدی عدم تحمل لاکتوز داشته باشید. اگر واقعاً تحمل کمی نسبت به لبنیات دارید، بلافاصله درد شکم بعد از غذا را که فکر می‌کردید طبیعی است از دست می‌دهید و کمتر به دستشویی می‌روید. در این مرحله، اثرات حذف لبنیات کم است، اما هنوز قابل توجه است و با گذشت روزها، حتی برای کسانی که حساسیت‌های سبک‌تری دارند، بیشتر قابل توجه خواهد بود.

بعد از یک هفته

تنها یک هفته بدون مصرف لبنیات می‌تواند باعث شود که کمتر احساس نفخ کنید و پوست شما شفاف‌تر به نظر برسد، اگر لبنیات بر شرایط پوستی تأثیر گذاشته باشد. بسته به سطح حساسیت شما نسبت به آن، ممکن است کمی احساس بهتری داشته باشید، زیرا لبنیات باعث می‌شود برخی افراد احساس تنبلی کنند.

بعد از یک ماه

دو تا سه هفته طول می‌کشد تا بتوانید واقعاً تفاوت را در بدن و ذهن خود احساس کنید. وقتی بدن شما دیگر مجبور نیست برای از بین بردن مواد خارجی که نمی‌تواند هضم کند کار کند، همه چیز بهتر عمل می‌کند. هضم، متابولیسم، خواب و خلق و خوی شما بهبود می‌یابد.

بعد از شش ماه

شش ماه بعد، بدن شما کاملاً بدون لبنیات است و مزایای این کار را در همه جنبه‌ها مشاهده خواهید کرد، بنابراین می‌توانید بر اساس آن قضاوت کنید که روده شما بهتر و ذهن شما بازتر خواهد بود. وقتی لبنیات را کنار می‌گذارید، واقعاً فشار زیادی را که برای عملکرد و بهبود بدنتان تحمل می‌کردید برطرف می‌کنید و سطح پایین‌تری از التهاب داخلی را تجربه می‌کنید.

اما کنار گذاشتن لبنیات برای همه مناسب نیست. در نهایت، پیتزای شب جمعه ممکن است برای برخی خیلی قوی باشد. برای این افراد رویکرد 80/20 را توصیه می‌کنیم، که در آن 80 درصد از انتخاب‌ها بدون لبنیات و 20 درصد دیگر غذاهای کم‌لبنیات هستند. اگر به لبنیات حساسیت ندارید آن را کنار نگذارید. باید ببینید که نخوردن لبنیات برای بدن شما مفید است یا نه و بعد تصمیم بگیرید آن را حذف کنید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه