ارسال به دیگران پرینت

دوران بارداری | خواب دیدن در دوران بارداری

چرا ممکن است در دوران بارداری خواب‌های واضح ببینیم؟

اگرچه هنوز درباره اینکه آیا رویاها می‌توانند بینشی در مورد آنچه در آینده اتفاق می‌افتد ارائه دهند یا فقط داستان‌هایی هستند که در ضمیر ناخودآگاه ما شکل می‌گیرند بحث‌هایی وجود دارد. اما آنچه می‌دانیم این است که رویاها تحت تأثیر تعدادی از عوامل مختلف از جمله آنچه که می‌خوریم، قرار می‌گیرند.

چرا ممکن است در دوران بارداری خواب‌های واضح ببینیم؟

چرا ممکن است در دوران بارداری خواب‌های واضح ببینیم؟

از زمان‌های بسیار قدیم، انسان‎ها در تلاش بوده‌اند که چگونگی عملکرد رویاها را درک کنند. یونانیان و رومیان باستان بر این باور بودند که آینده را می‌توان از روی رویاها پیش‌بینی کرد و مصریان باستان برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای نبردهایشان به رویاپردازان آموزش‌دیده روی می‌آوردند. در فرهنگ امروزی، کارل یونگ، روان‌پزشک، رویاها را به عنوان «انرژی شکلی» توضیح داده که در هنگام خواب راه خود را به سمت ضمیر ناخودآگاه باز می‌کند و به داستان‌هایی در مغز تبدیل می‌شود که هیچ معنای عمیق‌تری در آن وجود ندارد. 

خوابیدن در دوران بارداری

اگرچه هنوز درباره اینکه آیا رویاها می‌توانند بینشی در مورد آنچه در آینده اتفاق می‌افتد ارائه دهند یا فقط داستان‌هایی هستند که در ضمیر ناخودآگاه ما شکل می‌گیرند بحث‌هایی وجود دارد. اما آنچه می‌دانیم این است که رویاها تحت تأثیر تعدادی از عوامل مختلف از جمله آنچه که می‌خوریم، قرار می‌گیرند. داروهایی که مصرف می‌کنیم، فعالیت‌های روزانه و سایر جنبه‌های زندگی ما بر خوابمان تأثیر می‌گذارند. بنابراین، جای تعجب ندارد که بارداری نیز می‌تواند روی رویاهای ما تأثیر بگذارد. 

هورمون‌ها و چرخه خواب نقش اصلی را ایفا می‌کنند 

با در نظر گرفتن تأثیر هورمون‌ها بر بدن انسان، حتی زمانی که فردی باردار نیست، منطقی به نظر می‌رسد که هورمون‌ها بر وضعیت جسمی، عاطفی و روانی فرد تأثیر بگذارند و با ناخودآگاه او نیز بازی کنند. به گفته انجمن بارداری آمریکا، هورمون‌هایی که در دوران بارداری در بدن شما وجود دارد، بر احساسات، سطح اضطراب و نحوه چیدمان اطلاعات مغز شما تأثیر می‌گذارد. به دلیل افزایش تولید هورمونی، احساسات شما نه تنها در ساعات بیداری، بلکه در هنگام خواب نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و منجر به دیدن رویاهای واضح‌تر می‌شود. افراد باردار نیز به دلیل داشتن این هورمون‌ها بیشتر خواب می‌بینند. 

خواب دیدن در دوران بارداری

اما این فقط هورمون‎ها نیستند که این رویاهای عجیب و گاهی استرس‌زا را در ناخودآگاه شما به وجود می‌آورند، بلکه تغییر در چرخه خواب نیز به این روند کمک می‌کند. شاید بسیاری از زنان در دوران بارداری به سختی بخوابند اما مقدار مناسب خواب برای سلامت جسمی و روانی ضروری است. بدون آن، رویاهای شما می‌توانند وحشتناک، بیش از حد جنسی و کمی هم عجیب و غریب باشند. 

شکنندگی عاطفی 

بارداری واقعاً بر وضعیت عاطفی فرد تأثیر می‌گذارد. چیزهایی که قبل از بارداری شما را آزار نمی‌داد، اکنون شما را تحت فشار قرار می‌دهد و نگرانی‌هایی که ممکن است قبلاً هرگز به ذهن شما خطور نکرده باشد، اکنون 24 ساعته در ذهن شما رژه می‌روند. کاملاً طبیعی است که احساسات شما به خاطر هورمون‌هایتان در همه‌جا وجود داشته باشد و با نزدیک شدن به سه ماهه سوم بارداری پیچیده‌تر شوند و باعث شوند که بیشتر عصبانی شوید. 

در تحقیقی که در مجله علمی Sleep Medicine منتشر شد نشان داده شد که در سه ماهه آخر بارداری، 32 درصد از زنان باردار گزارش کردند که کابوس‌های هفتگی دارند و 21 درصد کابوس‌های متعدد در هفته را تجربه کرده‌اند. 

در حالی که ممکن است رویاهای بارداری به قدری واضح باشند که در زندگی روزمره شما مداخله کنند، مهم است متوجه باشید که این بخشی از بارداری است. هنگامی که نوزاد خود را به دنیا آوردید و هورمون‌ها و چرخه خواب شما مانند قبل از بارداری شد، خواهید دید که آن رویاهای واضح کم‌کم محو می‌شوند. حتی ممکن است هرگز دیگر این خواب‌ها را نبینید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه