ارسال به دیگران پرینت

ویتامین D | خطر جدید | مسمومیت

مسمومیت با ویتامین دی چطور اتفاق می‌افتد؟ | علایم عجیب مسمومیت با ویتامین دی که نمی‌دانستید

مسمومیت با ویتامین دی معمولاً بر اثر مصرف زیاد مکمل‌های ویتامین دی ایجاد می‌شود و نه به خاطر قرار گرفتن زیاد دربرابر نور خورشید.

مسمومیت با ویتامین دی چطور اتفاق می‌افتد؟ | علایم عجیب مسمومیت با ویتامین دی که نمی‌دانستید

ویتامین دی یکی از ویتامین‌هایی است که برای بدن ضروری است. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکل‌ساز شود. مسمومیت با ویتامین دی که هایپرویتامینوز دی نامیده می‌شود، بیماری‌‌ای نادر ولی بسیار جدی است. این بیماری زمانی بروز پیدا می‌کند که مقادیر زیادی ویتامین دی در بدن شما وجود داشته باشد.

مسمومیت با ویتامین دی معمولاً بر اثر مصرف زیاد مکمل‌های ویتامین دی ایجاد می‌شود و نه به خاطر قرار گرفتن زیاد دربرابر نور خورشید. بدن ما مقدار ویتامین دی تولیده شده بر اثر نور خورشید را تنظیم می‌کند. همچنین غذاهای حاوی ویتامین آن‌قدر ویتامین دی ندارند که باعث مسمومیت شوند. پس دلیل اصلی مسمومیت با ویتامین دی مصرف مکمل‌ها است.

عواقب اصلی مسمومیت با ویتامین دی تجمع کلسیم در خون (هایپرکلسمی) است. این عارضه باعث تهوع و استفراغ، ضعف و بی‌حالی و تکرر ادرار می‌شود. همچنین این بیماری ممکن است منجر به درد مفاصل یا مشکلات کلیوی مثل تشکیل سنگ‌های کلسیمی شود.

راه درمان این بیماری قطع مصرف ویتامین دی و محدود کردن کلسیم موجود در رژیم غذایی است. همچنین ممکن است که پزشک برای شما مایعات و داروهای وریدی تجویز کند.

مصرف روزانه 60 هزار واحد ویتامین دی به مدت چند ماه باعث بروز مسمومیت می‌شود. این سطح از ویتامین دی چندین برابر بیشتر از حد مجاز برای بزرگسالان است. کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف 600 واحد ویتامین دی در روز کافی است.

اگر پزشک بیش از این مقدار را تجویز کرد احتمالاً به کمبود ویتامین دی مبتلا هستید و باید کمی بیشتر از معمول ویتامین دی مصرف کنید. مراقب باشید که هیچ‌گاه خودسرانه این مکمل‌ها را مصرف نکنید چون ممکن است به بدن شما آسیب برسد. بعضی از افراد گمان می‌کنند مصرف مکمل بدون رعایت نکات پزشکی مجاز است ولی این گونه نیست و ممکن است باعث مسمومیت یا ایجاد بیماری‌های جدی شود.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه