ارسال به دیگران پرینت

اجاق گاز | دانستنی اجاق گاز

حواستان به اجاق گاز باشد، حتی خاموش! | تحقیقات جدید و ترسناک درباره اجاق گاز | عجیب ولی واقعی

دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند متان در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش دارد، اما متان تنها گازی نیست که از اجاق خارج می‌شود.

حواستان به اجاق گاز باشد، حتی خاموش! | تحقیقات جدید و ترسناک درباره اجاق گاز | عجیب ولی واقعی

تحقیقات نشان داده که اجاق گاز حتی وقتی خاموش است مواد شیمیایی سمی آزاد می‌کند

اجاق گاز یکی از وسایل مهم در خانه است و معمولاً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که پخت و پز با اجاق گاز آن‌قدرها هم بی‌ضرر نیست. ممکن است از اجاق گاز مواد شیمیایی سمی آزاد شود و در هوای خانه پخش شود.

دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند متان در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش دارد، اما متان تنها گازی نیست که از اجاق خارج می‌شود. در تحقیقی که اخیراً انجام شده نشان داده شد که فقط گازهای طبیعی از اجاق خانه خارج نمی‌شوند بلکه بعضی از گازهای سرطان‌زا و مواد شیمیایی سمی نیز در هوای خانه پخش می‌شوند. محققان دریافتند که گاز طبیعی سمومی دارد که باعث ایجاد سرطان و مشکلات جدی برای سلامت بدن می‌شود.

درو میکانوویچ یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: «قبلاً ثابت شده بود که گاز طبیعی منبع اصلی متان است که باعث ایجاد تغییرات آب‌وهوایی می‌شود. اما بیشتر مردم فکر نکرده‌اند که خط لوله گازها به خانه‌های ما ختم می‌شوند. وقتی گاز طبیعی نشت می‌کند، می‌تواند علاوه بر اینکه آب‌وهوا را آلوده کنند بر سلامتی ما هم تأثیر منفی داشته باشند.»

محققان دانشگاه هاروارد 200 نمونه گاز طبیعی نسوخته را از 69 اجاق گاز و خط لوله در منطقه بوستون بین سال‌های 2019 تا 2021 جمع‌آوری کردند. این محققان دریافتند که نمونه‌ها حداقل حاوی 21 ماده سمی هستند.

این تحقیق نشان داد که وسایل گازسوز مثل اجاق‌ می‌تواند منبعی خطرناک از مواد سمی باشد حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنیم. جاناتان بوونوکور یکی دیگر از محققان این پژوهش گفت: «احتمالاً همین مواد شیمیایی در سیستم توزیع گاز شهری وجود خواهند داشت.» این تیم تحقیقاتی دریافتند که بسیاری از ترکیبات سمی از جمله بنزن که سرطان‌زاست بر گلبول‌های سفید و قرمز خون تأثیر می‌گذارند. ترکیباتی که در این نمونه‌ها پیدا شد عبارت‌اند از: متان، اتیل بنزن، زایلن، تولوئن و بسیاری آلاینده‌های دیگر که در دسته خطرناک طبقه‌بندی شده‌اند و بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر منفی می‌گذارند. 

دانشمندان توصیه کرده‌اند که بهتر است به جای اجاق گاز از فرهای برقی استفاده شود. اما در حال حاضر همه خانواده‌ها نمی‌توانند از پس خرید فر برقی برآیند. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر از اجاق گاز استفاده می‌کنید، بهتر است هود و تهویه هوا را روشن کنید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه