ارسال به دیگران پرینت

معبر زنگزور | کانال زنگزور

زمینه‌سازی ترکیه برای گشودن معبر زنگزور | سواستفاده ترکیه از خلأ قدرت روسیه و تحریم ایران

‏در حالیکه عده ای با گنده کردن بیش از حد داستان کوریدور Meridian (که هنوز در مرحله امکانسنجی است) قصد ماستمالی انفعالهای گذشته را دارند، ترکیه با پررویی از خلا قدرت روسیه و تحریم ایران سوء استفاده کرده و پیگیر تحمیل Middle Corridor و زمینه سازی برای گشودن معبر زنگه زور است.

زمینه‌سازی ترکیه برای گشودن معبر زنگزور | سواستفاده ترکیه از خلأ قدرت روسیه و تحریم ایران

زمینه‌سازی ترکیه برای گشودن معبر زنگزور | سواستفاده ترکیه از خلأ قدرت روسیه و تحریم ایران

مهدی ‏خراتیان، فعال رسانه‌ای، در توییتر نوشت:

در حالیکه عده ای با گنده کردن بیش از حد داستان کوریدور Meridian (که هنوز در مرحله امکانسنجی است) قصد ماستمالی انفعالهای گذشته را دارند، ترکیه با پررویی از خلا قدرت روسیه و تحریم ایران سوء استفاده کرده و پیگیر تحمیل Middle Corridor و زمینه سازی برای گشودن معبر زنگه زور است. 

به گزارش سرویس ترجمه‌ی ۵۵ آنلاین:

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ترکیه به طور کامل از افتتاح کریدور زنگزور حمایت می‌کند.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت: «ترکیه از افتتاح کریدور زنگزور و همچنین از گفت‌وگو درباره اصلاح روابط بین آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کند.»

آقای چاووش اوغلو در کنفرانس خبری مشترک با همتایان آذربایجانی و قزاقی خود در باکو گفت: «ما با قاطعیت از کریدور زنگزور که ارتباط بین مناطق غربی آذربایجان و نخجوان را فراهم می‌کند حمایت می‌کنیم.»

اوایل روز دوشنبه، نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه و حمل‌و‌نقل در باکو پایتخت آذربایجان برگزار شد.

چاووش اوغلو با بیان اینکه این تحول تاثیر مثبتی بر منطقه خواهد داشت، گفت: «ما منتظر افتتاح فوری کریدور زنگروز هستیم.»

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان گفت که باکو اواخر ماه می با ایروان بر سر افتتاح کریدور زنگزور از جمله ساخت راه‌‌آهن و بزرگراه به توافق رسیده است.

به دنبال تکمیل خط راه‌آهن، آذربایجان به ایران، ارمنستان و نخجوان دسترسی پیدا می‌کند. این راه‌آهن همچنین ترکیه را از طریق آذربایجان به روسیه متصل خواهد کرد.

درگیری‌های تازه‌ای در 27 سپتامبر آغاز شد و ارتش ارمنستان به مدت 44 روز به حملات خود علیه غیرنظامیان و نیروهای آذربایجانی ادامه داد و حتی دو توافقنامه آتش‌بس بشردوستانه را نقض کرد.

باکو در این مدت چندین شهر و نزدیک به 300 سکونتگاه و روستای خود را از اشغال غیر‌قانونی ارامنه آزاد کرد.

در 10 نوامبر، این دو کشور قراردادی با میانجی‌گری روسیه برای پایان دادن به جنگ و همچنین تلاش برای رسیدن به یک راه‌حل جامع امضا کردند.

روسیه نزدیک به ۲ هزار نیروی حافظ صلح را برای حداقل 5 سال به منظور نظارت بر توافق صلح و تسهیل بازگشت آوارگان مستقر کرد.

بر اساس این قرارداد، که وضعیت سیاسی آینده قره باغ را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد، ارمنستان کنترل بخش‌هایی از این منطقه و همچنین هفت منطقه همجوار را که در طول جنگ دهه 1990 تصرف کرده بود از دست داد.

ترکیه و آذربایجان روابط خوبی با هم دارند، زیرا که این دو کشور شعار «یک ملت، ۲ دولت» را با آغوش باز پذیرفته‌اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در دوره 4 و نیم ساله ریاست جمهوری خود بیش از 20 بار به آذربایجان سفر کرده است و تعداد بازدیدهای رسمی به بیش از 100 مورد رسیده است.

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه