ارسال به دیگران پرینت

عادت های بد | ترک عادت های بد

پنج کاری که پزشکان توصیه می‌کنند حتماً آن‌ها را ترک کنیم

همه می‌دانیم که سیگار کشیدن، مصرف الکل و داشتن اضافه وزن به بدن ما آسیب می‌رساند. اما ما کارهای دیگری هم می‌کنیم که به اندازه این‌ها بد هستند.

پنج کاری که پزشکان توصیه می‌کنند حتماً آن‌ها را ترک کنیم

پنج کاری که پزشکان توصیه می‌کنند حتماً آن‌ها را ترک کنیم

همه می‌دانیم که سیگار کشیدن، مصرف الکل و داشتن اضافه وزن به بدن ما آسیب می‌رساند. اما ما کارهای دیگری هم می‌کنیم که به اندازه این‌ها بد هستند. از خوردن غذاهای ناسالم گرفته تا کم‌خوابی و بسیاری کارهای دیگر عادات بدی هستند که باید ترکشان کنیم. دکتر مایک هوگلین درباره 5 کاری که باید از همین حالا آن‌ها را کنار بگذارید صحبت کرده است. 

1-عادات بد خواب

بی‌خوابی بسیار همه‌گیر شده و یکی از دلایل آن این است که تا اواخر روز در معرض نور آبی صفحه‌های نمایش قرار دارید. این امر باعث کاهش ملاتونین در بدن می‌شود. ملاتونین به ما کمک می‌کند که ساعت بدنمان را کنترل کنیم. پس سعی کنید حداقل 90 دقیق پیش از خواب به صفحه گوشی یا رایانه یا حتی تلویزیون نگاه نکنید. حتماً اتاق خوابتان را تاریک کنید. اگر تاریک نیست از چشم‌بند استفاده کنید و اگر پرسروصداست می‌توانید گوش‌گیر بگذارید.

2- مصرف زیاد آرد سفید

آرد سفید بر متابولیسم و سیستم گوارش تأثیر می‌گذارد، التهاب را در بدن افزایش می‌دهد و کاهش وزن را دشوار می‌کند. آرد سفید در خوراکی‌هایی مثل پاستا، نان، کلوچه و در برخی موارد خمیر پیتزا استفاده می‌شود. این ماده بسیار اعتیادآور است و به خمیری تبدیل می‌شود که میکروب‌های روده از آن تغذیه می‌کنند. همچنین کلسترول بد را افزایش می‌دهد. بهتر است خوردن نان سفید را محدود کنید.

3- مصرف نکردن چربی کافی

دکتر هوگلین اعتقاد دارد که اگر به اندازه کافی چربی دریافت نمی‌کنید، ممکن است دچار سیستم ایمنی ضعیف، پوست بد، جذب ناکافی ویتامین‌ها و در برخی موارد مشکلات مغزی شوید. چربی‌ها به‌تازگی بسیار منفور شده‌اند اما انواع خاصی از چربی‌ها باعث کاهش التهاب و حفظ سلامت سلول‌های حیاتی می‌شوند. تحقیقات نشان داده اسیدهای چرب امگا3 باعث کاهش علائم افسردگی و آلزایمر می‌شود. پس چربی‌های سالم باید جایگزین کربوهیدرات‌ها شوند. 

4- کم مصرف کردن نمک

دکتر هوگلین می‌گوید: «رژیم‌های غذایی کم سدیم اثرات منفی بر سلامتی انسان دارند و موجب مقاومت به انسولین، کلسترل بالا و حتی مرگ در برخی جوامع می‌شوند.» ما به میزان حیاتی سدیم احتیاج داریم اما مصرف نمک نباید بیش از اندازه شود زیرا فشار خون را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی کم‌نمک با افزایش نرخ مرگ و میر برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و نارسایی همراه است.

5- نخوردن فیبر کافی

رژیم غذایی کم‌فیبر باعث ایجاد مشکل در گوارش می‌شود. با مصرف کافی فیبر ترشح انسولین کنترل می‌شود و التهاب کاهش می‌یابد. شما باید روزانه حداقل 25 گرم فیبر همراه با مقدار زیادی آب مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجات منابع خوبی از فیبر هستند. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه