ارسال به دیگران پرینت

نورگوشی | مغز وبدن | نوجوانان

نور گوشی‌های هوشمند چه تأثیری بر مغز و بدن نوجوانان می‌گذارد؟

در دنیایی که تأثیر فناوری تقریباً در همه جنبه‌های زندگی نقش حیاتی دارد، طبیعی است که عموم مردم به ابزارهای دیجیتال مجهز شوند.

نور گوشی‌های هوشمند چه تأثیری بر مغز و بدن نوجوانان می‌گذارد؟

نور گوشی‌های هوشمند چه تأثیری بر مغز و بدن نوجوانان می‌گذارد؟ 

در دنیایی که تأثیر فناوری تقریباً در همه جنبه‌های زندگی نقش حیاتی دارد، طبیعی است که عموم مردم به ابزارهای دیجیتال مجهز شوند. گوشی‌های هوشمند به قدری برای هر فرد حیاتی شده‌اند که مردم نمی‌توانند بدون آن‌ها زنده بمانند. این گوشی‌ها به غیر از ارائه خدمات اولیه مانند ارتباط فوری و پیام‌رسانی، به شخص کمک می‌کنند که به دنیای مجازی بپیوندد. گوشی‌های هوشمند به افراد امکان می‌دهند تا با یکدیگر در ارتباط باشند و از آخرین اتفاقات در سراسر جهان مطلع شوند. با امکانات وسیعی که یک تلفن هوشمند به نوجوانان ارائه می‌دهد، دیدن اعتیاد فرزندان به گوشی‌های هوشمند بسیار معمول شده است. اگر فرزند دارید حتماً به این فکر کرده‌اید که نور گوشی هوشمند چگونه بر مغز و بدن فرزندتان تأثیر می‌گذارد و این دقیقاً همان چیزی است که امروز می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم. 

دانشمندان یافته‌های جدیدی را منتشر کرده‌اند که اثرات مضر رفتار وسواس‌گونه نسبت به گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد. در حالی که این اثرات بر جامعه تأثیر می‌گذارد، تأثیر آن بر وضعیت سلامتی نوجوانان نیز تشدید می‌شود. 

کاهش کیفیت خواب 

در تحقیقی که دپارتمان روان‌شناسی دانشگاه بازل سوئیس انجام داد، نشان داده شد که استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند در شب خطر ابتلا به افسردگی و اختلال در الگوهای خواب را در نوجوانان افزایش می‌دهد.  

در این تحقیق مشخص شد کسانی که تلفن‌های هوشمند داشتند، از این دستگاه‌های الکترونیکی بیشتر استفاده کردند و در ساعات خوابشان تأخیر ایجاد شد. مهم‌تر از آن، دانشمندان رابطه‌ای قوی بین استفاده از وسایل الکترونیکی، مشکل خواب و علائم افسردگی کشف کردند. کسانی که آخرین لحظات قبل از خواب خود را در گوشی‌های هوشمند خود می‌گذرانند، مدت خواب کوتاه‌تری را ثبت کردند و در به خواب رفتن مشکلات بیشتری داشتند. این ارتباط منجر به بروز علائم افسردگی هم می‌شود. 

در مطالعه دیگری که در کالج مدیریت بازرگانی وارینگتون دانشگاه فلوریدا انجام شد نیز یافته‌های مشابهی تکرار شد. نویسندگان دریافتند افرادی که تا آخر شب از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، صبح روز بعد سطوح پایین‌تری از کارایی را ثبت کردند. 

ملاتونین 

طول موج‌های تشعشعات نوری که از گوشی‌های هوشمند ساطع می‌شود سطوح ملاتونین را که باعث اختلال در چرخه طبیعی خواب می شود، سرکوب می‌کنند. برای شناسایی دقیق اثرات این طول‌موج‌های تابشی می‌توانید از دستگاه‌های الکترونیکی خود به 3 روش زیر استفاده کنند: 

1-عینک شفاف با نور آبی LED تعبیه شده (سرکوب ملاتونین) 

2- عینک‌های نارنجی رنگی (طول موج‌هایی را که بر ملاتونین تأثیر می‌گذارند فیلتر می‌کند) 

3- شرایط عادی بدون استفاده از لوازم جانبی 

در پایان آزمایش، شرکت‌کنندگانی که عینک نارنجی رنگی داشتند سطوح بالاتر ملاتونین را در بدن خود ثبت کردند. این بدان معناست که حتی اگر همه شرکت‌کنندگان از دستگاه‌های الکترونیکی برای مدت زمان مشابهی استفاده کرده‌ باشند، فیلتر کردن طول موج‌های مضر می‌تواند به از بین بردن سرکوب ملاتونین و بازگرداندن الگوهای خواب طبیعی کمک کند.  

نتیجه اینکه کاهش روزافزون سن کاربرانی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند در دهه‌های اخیر افزایش یافته است. اکثر بزرگسالان سنتی گوشی هوشمند را وسیله‌ای غیرضروری برای نسل جوان می‌دانند و معتقدند که والدین تنها با تسلیم شدن در برابر خواسته‌های فرزندان، آن‌ها را لوس بار می‌آورند. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.) 

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه