ارسال به دیگران پرینت

ویتامین دی | آنتی‌اکسیدان | سلامت و جوانی

تاثیر عجیب آنتی‌اکسیدان موجود در ویتامین دی، بر سلامت و جوانی

چطور قدرت آنتی‌اکسیدان موجود در ویتامین دی باعث می‌شود سالم بمانیم؟

تاثیر عجیب آنتی‌اکسیدان موجود در ویتامین دی، بر سلامت و جوانی

چطور قدرت آنتی‌اکسیدان موجود در ویتامین دی باعث می‌شود سالم بمانیم؟

گیرنده‌های ویتامین دی تقریباً در تمام سلول‌های بدن پیدا می‌شوند. یعنی ویتامین دی از استخوان‌ها، عضله‌ها و سلامت سیستم ایمنی گرفته تا قدرت شناخت، خلق و خو و افزایش طول عمر نقش پررنگی در همه بدن دارد. 

شواهد زیادی در چند سال گذشته یافت شده که نشان داده ویتامین دی عامل مهمی در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی بدن است که به عمر طولانی، سلامتی و داشتن زندگی شاد ارتباط پیدا می‌کند.

مجله بیولوژی در سال 2019 مقاله‌ای را منتشر کرد که شیوه‌های افزایش طول عمر و فواید ویتامین دی را در آن بیان می‌کرد. شاید وقتی اسم آنتی‌اکسیدان می‌آید به یاد ویتامین ث بیفتید، اما ویتامین دی یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. 

تحقیقات نشان داده که تعداد زیادی از بزرگسالان آمریکا سطح ناکافی از ویتامین دی دارند (41 درصد) و 29 درصد از آنان کاملاً کمبود ویتامین دی دارند. ما به سطح بیشتری از ویتامین دی نیاز داریم که باید از طریق غذا آن را تأمین کنیم. بدن ما بدون ویتامین دی نمی‌تواند برای اعمال آنتی‌اکسیدان‌ها یا سایر فعالیت‌ها کار خود را به درستی انجام دهد. 

مسیرهای پیام‌رسانی ویتامین دی نقش مهمی در محافظت از سلول‌ها برای تجمع بیش از حد گونه‌های فعال اکسیژن دارند. ویتامین دی به طور مشخص به محافظت از پروتئین‌ها (هورمون‌ها، آنتی‌بادی‌ها، کلاژن و غیره)، اسیدهای چرب (معروف به لیپیدها) و دی‌ان‌ای حاصل از اکسیداسیون برای مبارزه با فشار اکسیداتیو می‌پردازد.

فراتر از عملکردهایی که فعالیت آنتی‌اکسیدانی را در سطح سلولی تقویت می‌کنند، سیستم‌های فیزیولوژیکی نیز وجود دارند که ویتامین دی از آن‌ها برای بالا بردن سطح سلامتی ما بهره می‌گیرد. عملکرد ویتامین دی به صورت زیر است:

1-حفظ توده عضلانی سالم

ویتامین دی علاوه بر پشتیبانی از شکل و عملکرد عضلات می‌تواند به حفظ سلامت عضلات اسکلتی، قلبی و غیره کمک کند. 

2- یکپارچگی اسکلت عضلانی را تقویت می‌کند

ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می‌کند و از یکپارچگی اسکلتی عضلانی که با افزایش سن ممکن است در خطر قرار بگیرد محفاظت می‌کند.

3- از عملکرد بخش شناختی مغز حفاظت می‌کند

در پژوهشی که در سال 2019 منتشر شد ارتباط روشنی بین وضعیت سطح ویتامین دی و عملکرد شناختی انسان پیدا شد. این امر نشان می‌دهد که ویتامین دی از سیستم عصبی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند عملکرد مغز را با افزایش سن بهبود دهد. 

4- سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

 ویتامین دی به صورت مستقیم پاسخ‌های ایمنی را تعدیل می‌کند. یعنی سلول‌های ایمنی ما برای پاسخ به تهدیدهای موجود به ویتامین دی نیاز دارند. ویتامین دی به عملکرد سیستم ایمنی ما کمک می‌کند و سطح کافی آن برای افراد مسن ضروری است.

ویتامین دی (D3) در روغن‌های ارگانیک مثل آواکادو و زیتون و کتان وجود دارد. این ویتامین برای فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها، سلامت ماهیچه‌ها، بهبود عملکرد شناختی، سلامت استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی انسان در همه مراحل زندگی مفید است.

 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه