ارسال به دیگران پرینت

سکته مغزی | درمان سکته مغزی | علت سکته مغزی | علائم سکته مغزی

چند شرط اساسی برای درمان سکته مغزی

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه سکته مغزی درمان دارد اما شرط آن، مراجعه و دریافت خدمات درمانی در زمان طلایی یعنی چند ساعت اول است، گفت: اگر در روزهای اول توانبخشی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و کار درمانی برای بیماران سکته مغزی به صورت جدی و مکرر انجام شود، بیشترین تاثیر را دارد.

چند شرط اساسی برای درمان سکته مغزی

دکتر شهرام رفیع در گفت‌وگویی رسانه‌ای با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی مردم در مورد سکته مغزی و علائم آن اظهار کرد: سال‌های سال سکته مغزی اولین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر بود و درمان قابل توجهی نداشت اما در سال‌های اخیر، انقلابی در درمان سکته مغزی رخ داده و بارقه امید ایجاد شده است؛ خوشبختانه داروی RTPA، لخته خون در رگ را باز می‌کند و خون جریان پیدا می‌کند و علائم بیمار برطرف می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در درمان پیشرفته‌تر سکته مغزی نیز که شبیه آنژیوگرافی است، لخته از مغز خارج می‌شود؛ این کار در اهواز نیز آغاز شده است و برخی بیماران نجات پیدا می‌کنند.

رفیع با بیان اینکه ممکن است مردم علائم بروز سکته مغزی را ندانند، گفت: اخیرا در یکی از بیمارستان‌های اهواز به مدت پنج تا شش ساعت نصف بدن دو بیمار فلج شده و زبان‌شان بند آمده بود و پس از گذشت این چند ساعت با ما تماس گرفتند؛ این مساله به دلیل این است که همراه بیمار یا حتی پرسنل اطلاعات خوبی از سکته مغزی ندارند و نمی‌دانند در صورت بروز سکته مغزی باید در اهواز به بیمارستان گلستان مراجعه شود بنابراین این مساله، نشان‌دهنده لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه است.

وی افزود: سکته مغزی درمان دارد اما شرط آن، مراجعه و دریافت خدمات درمانی در زمان طلایی یعنی چند ساعت اول است.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص نحوه توانبخشی بیماران سکته مغزی گفت: توانبخشی این بیماران کار بسیار سختی است؛ این بیماران بعضا نمی‌توانند نیازهای اولیه خود را بیان کنند و حتی حرف‌های ما را متوجه نمی‌شوند که نگهداری این افراد سخت است و بیماران نیز دچار افسردگی می‌شوند.

وی بیان کرد: متاسفانه مردم اطلاع ندارند کی و چگونه کارهای توانبخشی را انجام دهند. اگر در روزهای اول توانبخشی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و کار درمانی برای بیماران سکته مغزی به صورت جدی و مکرر انجام شود، بیشترین تاثیر را دارد.

رفیع گفت: اخیرا در بیمارستان گلستان اهواز بخش کوچکی با پنج تخت به منظور توانبخشی با حضور تخصص‌های مختلف راه‌اندازی شده که نگاه ما را نسبت به بیماران سکته مغزی تغییر داد. مشاهده کردم بیماری که نصف بدنش فلج شده و حتی نمی‌تواند یک کلمه سخن بگوید، در زمان مرخصی تا درجاتی صحبت کرد و با واکر راه رفت. این شرایط به دلیل انجام کارهای جدی توانبخشی و درمانی در لحظات اولیه بیماری است. البته باید این درمان‌ها ادامه یابد. این در حالی است که قبلا انتظار داشتیم بعد از یکی دو ماه بیمار با خشکی و درد مفاصل مراجعه کند.

وی بیان کرد: بنابراین انتظار می‌رود بیماران از روزهای اولیه، کارهای توانبخشی را مجدانه پیگیری کنند تا نتیجه بهتری بگیرند البته جوانان زودتر و افراد مسن و دارای سابقه سکته مغزی دیرتر نتیجه می‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: افسردگی، اضطراب بیمار، خواب‌آلودگی و همکاری نکردن بیمار، مزاحم هستند که باید درمان و رفع شوند. آپنه انسدادی خواب نیز مزاحم توانبخشی است که باید درمان شود و پیگیر فعال شدن درمان این مورد نیز در بیمارستان گلستان هستیم.

وی با بیان اینکه پیشگیری بر درمان مقدم است، افزود: می‌توان با کنترل فشار خون، چربی خون، قند خون و چاقی، ترک سیگار و الکل و عادت‌های غلط، از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.

رفیع گفت: باید علت سکته مغزی بیمار مشخص شود که برای این کار باید سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی مغز انجام و عروق مغزی که تغذیه‌کننده خون در مغز هستند، بررسی شوند. در صورت تنگی این شریان‌ها و عروق، با درمان آن‌ها از بروز سکته مغزی بعدی جلوگیری می‌شود.

وی افزود: مصرف آسپرین نیز بسیار مهم است؛ مکرر مشاهده می‎شود بیمارانی که بعد از قطع ۱۰ روز از مصرف آسپرین، مجددا سکته کرده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیمارانی که به علت مشکلات و نارسایی قلب دچار سکته مغزی شده‌اند، نیازمند بررسی مکرر برای تشخیص دقیق علت و درمان متفاوت هستند. حرف‌شنوی بیمار هم برای دریافت درمان خاص مهم است؛ بعضا بیمار خودسرانه داروی خود را قطع می‌کند که طبیعتا با سکته مجدد به ما مراجعه می‌کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه