ارسال به دیگران پرینت

سبک زندگی

جست‌وجوی ایرانی‌ها برای کشف راز زندگی شاد ژاپنی‌ها

جست‌وجوی ایرانی‌ها برای کشف راز زندگی شاد ژاپنی‌ها خواندن کتاب های مفید در این زمینه است.

جست‌وجوی ایرانی‌ها برای کشف راز زندگی شاد ژاپنی‌ها

ایکیگای در ژاپنی یعنی معنای زندگی ما، یک شور و اشتیاق درونی و یک استعداد خاص که هر کس برای اینکه احساس خوشبختی و مفید بودن کند به آن نیاز دارد.

ایکیگای هر کس با دیگران فرق دارد اما چیزی که بین همه انسان ها مشترک است، جست و جوی آن ها برای یافتن معنی زندگی شان می باشد.

 

شاید شما نیز مانند بسیاری از مردم به این فکر کرده باشید که اگر پول بیشتری داشتم شادتر زندگی می کردم یا اگر به هدف خاصی می رسیدم خوشبخت تر بودم. این نوع تفکر، یعنی سنجش سطح خوشبختی خود با موفقیت های مالی و میزان ثروت در گذشته بسیار رایج بوده است.

 

خوشبختانه طی سال های اخیر، مردم تا حدی از این باور که پول و دارایی و موفقیت های اقتصادی به تنهایی می توانند نشانه موفقیت یا تنها عامل شادی آور زندگی باشند فاصله گرفته اند. یکی از تفکرهای متضاد با این باور قانون ایکیگای است که از فرهنگ ژاپن سرچشمه می گیرد.

 

ایکیگای؛ راز عمر طولانی ژاپنی ها

جالب است بدانید مردم ژاپن به دلیل عادات و سبک زندگی خاص خود عمر طولانی تری نسبت به مردم سایر نقاط دنیا دارند و عمر آن ها به طور متوسط 83.7 سال می باشد.

 

سال ها قبل دانشمندان به این موضوع علاقه مند شدند و طی بررسی هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که راز عمر طولانی ژاپنی ها در رژیم غذایی و عادات بهداشتی و سلامتی آن ها ریشه دارد، اما مطالعات جدید روی فلسفه مردم ژاپن نشان داده یکی از عوامل اصلی طول عمر آن ها زندگی بر اساس ایکیگای است.

 

معنی ایکیگای چیست؟

فلاسفه از قرن ها پیش درباره علت جستجوی خوشبختی و معنای زندگی در انسان ها تحقیق و تعمق کرده اند.

 

ایکیگای تفکری است که از ترکیب دو واژه ژاپنی یعنی ایکیرو به معنای “زندگی کردن” و کای به معنای “چیزی که به آن امید داریم” متولد شده است که به معنای “دلیلی برای زندگی” یا داشتن هدف می باشد.

 

همه ما در زندگی به دنبال رضایت و تحقق اهداف خود هستیم و ایکیگای همان دلیلی است که به ما انگیزه می دهد تا صبح زود از خواب بیدار شویم و از رختخواب بیرون بپریم. چیزی که به ما انگیزه می دهد تا از زندگی لذت برده و به خاطر این نعمت شکرگزاری کنیم.

ایکیگای می تواند تاثیر بسزایی در رشد شغلی داشته باشد زیرا همانند شوق و اشتیاق و نیازهای ما و چیزی که جهان به آن نیاز دارد، تفکر ایکیگای نیز در ما رشد کرده و تغییر می کند. ممارست در ایکیگای پایان ندارد بلکه یک سفر همیشگی است.

 

چگونه ایکیگای خود را کشف کنیم؟

فرهنگ ژاپنی می گوید همه ما دارای ایکیگای هستیم. اگرچه یافتن نقاط قوت ما همیشه آسان نیست اما چهار سوال اساسی وجود دارد که می تواند به پیدا کردن مسیر و ایکیگای به ما کمک کند.

 

این سوالات به قدری مهم هستند که باید آن ها را جایی بنویسیم تا مدام چشم مان به آن ها بخورد تا بتوانیم از آن ها به عنوان قطب نمای مسیرمان استفاده کرده و به هدف مان نزدیک تر شویم. این سوالات عبارتند از:

 

1. عاشق چه چیزی هستم؟ (شوق)

2. در چه کاری مهارت دارم؟ (تخصص)

3. بابت انجام چه کاری پول دریافت می کنم؟ (حرفه)

4. جهان به چه چیزی نیاز دارد؟ (ماموریت)

 

ایکیگای نقطه اشتراک این چهار مولفه اساسی در زندگی است: شوق، تخصص، حرفه و ماموریت.

 

به عبارت دیگر نقطه اشتراک چیزهایی که دوست دارید، آن چه که در آن مهارت دارید، کارهایی که برای آن ها به شما دستمزد پرداخت می شود و آن چه که جهان به آن نیاز دارد ایکیگای را تشکیل می دهد.

ایکیگای تنها در صورتی کامل است که هدف شخص در جهت خدمت به جامعه باشد.

 

بعد از شناسایی این مولفه ها در خودتان، باید استفاده از قطب نما را آغاز کنید. روی این سوالات فکر کنید و ببینید چطور پاسخ های شما در مولفه های اصلی ایکیگای جای می گیرد.

منبع : مجله اینترنتی کوکا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه