ارسال به دیگران پرینت

کودکان | ویروس

نشانه‌های سرخک را بشناسید

با توجه به اینکه شیوع بیماری سرخک در کشور روند صعودی گرفته ضرورت دارد با علائم و نشانه‌های این بیماری آشنا شوید.

نشانه‌های سرخک را بشناسید

دکتر مجید سرتیپی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص بیماری سرخک گفت: سرخک یک بیماری بسیار مسری و با قدرت انتشار زیاد است که اغلب کودکان را مبتلا می‌کند و بثورات از نشانه‌های مهم آن است، ویروس سرخک یا به کمک ذرات معلق در هوا و از طریق عطسه و سرفه یا از طریق تماس مستقیم با ترشحات بینی و دهان و گلوی افراد آلوده منتقل می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: علائم سرخک تب، سرفه پرخونی ملتحمه چشم، آبریزش از بینی، سرفه و ایجاد نقاط سفید در زمینه ی قرمز بر روی سطح مخاطی دهان هستند. معمولاً در روز سوم تا هفتم بعد از شروع بیماری، بثورات ابتدا در صورت(ناحیه خط مو) ظاهر سپس به تمام بدن گسترش می یابند و ۴ تا ۷ روز باقی می مانند.

به گفته دکتر سرتیپی، ۹۰ درصد از افرادی که در معرض ویروس سرخک قرار دارند چنانچه واکسینه نشوند به این بیماری مبتلا خواهند شد.

وی گفت: یکی از دلایل خطرناک بودن سرخک، آن است که می‌تواند عوارض جدی همانندعفونت گوش میانی، ذات الریه، اسهال، سوءتغذیه، زخم قرنیه، کوری و ورم مغز را به همراه داشته باشد و گاه منجر به مرگ می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند آن گروه از بزرگسالان که در گذشته واکسینه شده‌اند، ممکن است بار دیگر در خطر ابتلا به این بیماری قرار بگیرند، اما اگر به کودکان دو دُز واکسن داده شود، آنگاه از نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، آن‌ها برای همه زندگی‌شان در مقابل این بیماری محافظت می‌شوند.

دکتر سرتیپی بهترین راه پیشگیری ازابتلاء به سرخک را واکسیناسیون عنوان کرد و افزود: کلیه کودکان بایستی دو نوبت واکسن این بیماری را در سن ۱۲ ماهگی و ۱۸ ماهگی تلقیح کنند و در صورت تاخیر در تلقیح به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند همچنین افراد زیر ۲۵ سال نیز که به هر دلیل واکسیناسیون ناقص دارند باید واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه