ارسال به دیگران پرینت

علل آسیب مغزی چیست

13 عادت روزانه که به مغز ما آسیب می رساند

برخی از عادت‌های به ظاهر بی‌ضرر هر روز می‌توانند آنقدر بد باشند که می‌توانند باعث آسیب دائمی مغز شوند.

  13 عادت روزانه که به مغز ما آسیب می رساند

چرا باید مراقب مغز خود باشید؟

عادت یک تمرین منظم است که اکثر ما به آن وابسته هستیم. اغلب، ما علت و یا اثرات آن را نمی‌دانیم. برخی از عادت‌های به ظاهر بی‌ضرر هر روز می‌توانند آنقدر بد باشند که می‌توانند باعث آسیب دائمی مغز شوند.

مغز انسان مهمترین عضو بدن ما است و همه ما نمی دانیم که مغز نیز برای عملکرد خوب به ورزش یا تمرین و تغذیه نیاز دارد. بنابراین، ایجاد عادات خوب و دوری از عادات بد از آسیب مغزی جلوگیری کرده و آن را سالم نگه می دارد.

علل آسیب مغزی چیست؟

نخوردن صبحانه

مغز ما به مواد مغذی مناسب در زمان مناسب نیاز دارد تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد. به دلیل سبک زندگی پرمشغله ما، بسیاری از ما از خوردن صبحانه خودداری می کنیم ، به مقدار مصرف آن توجه نمی کنیم و یا در ساعات اولیه صبحانه نمیخوریم. که این اشتباه منجر به کمبود قند و کمبود مواد مغذی در مغز می شود. مغز برای عملکرد به گلوکز خالص نیاز دارد. تغذیه نامناسب می تواند اثرات مضر طولانی مدتی مانند تخریب سلول های مغزی بر روی مغز داشته باشد.

پرخوری

گفته می شود که " هر چیزی به اندازه زیاد بد است". همین امر در مورد مغز ما نیز صدق می کند. ما تمایل به پرخوری داریم، اگر مغز به طور طبیعی کار نکند و بالعکس، پرخوری منجر به آسیب مغزی می شود. پرخوری منجر به رسوب پلاک های کلسترول و ضخیم شدن رگ های خونی مغز و کاهش خون رسانی به سلول های مغز می شود ، که می تواند آسیب جدی به عملکرد طبیعی مغز وارد کند. مشخص شده است که پرخوری منجر به بیماری آلزایمر و چاقی می شود که باعث کاهش اعتماد به نفس ما میشود و در نتیجه می تواند منجر به افسردگی و سایر مشکلات روانی شود.

کم خوابی

کم خوابی به عملکرد طبیعی مغزآسیب می رساند. اگر تا به حال راه خانه را گم کرده اید یا کلیدهای خود را در جایی فراموش کرده اید و نمی توانید به یاد بیاورید که کجا بوده است، احتمالاً کمبود خواب باعث از دست دادن موقت حافظه شما شده است. کم خوابی منجر به مشکلات شناختی می شود. کم خوابی، میتواند برخی از سلول های مغز شما را نابود کند . به خاطر همین به یادآوری رای شما سخت تر می شود. خواب بد یا اختلالات خواب میتواند مشکلات روانی ایجاد کند. بنابراین مطمئن شوید که حداقل ۷ ساعت در روز میخوابید.

خوردن غذاهای شیرین

همه ما آگاهانه یا گاهی ناآگاهانه در بیشتر غذاها و نوشیدنی های خود شکر مصرف می کنیم. مصرف زیاد قندها ، توانایی مغز و بدن برای جذب پروتئین ها و مواد مغذی را از بین می برد. تغذیه نامناسب منجر به سوءتغذیه و اختلالات مغزی مانند ضعف حافظه، اختلالات یادگیری، بیش فعالی و افسردگی می شود. بنابراین، دفعه بعد که میخواستید یک نوشابه بزرگ را به غذای خود اضافه کنید، مجدد فکر کنید زیرا نوشابه حاوی 20 قاشق غذاخوری شکر است!

سیگار کشیدن

یکی از مضر ترین عادت هایی است که اغلب ما داریم، زیرا سیگار نه تنها باعث بیماری های ریوی یا بیماری های قلبی می شود، بلکه منجر به کوچک شدن سلول های متعدد در مغز می شود و می تواند منجر به مشکلاتی مانند زوال عقل، آلزایمر و حتی مرگ شود.. سیگار کشیدن بیش از حد به طور غیرمستقیم باعث التهاب عصبی می شود که می تواند باعث یک اختلال خود ایمنی به نام مولتیپل اسکلروزیس یا همان (ام اس) شود.

پوشاندن سرهنگام خواب

خوابیدن با سر پوشیده منجر به افزایش غلظت دی اکسید کربن و کاهش بیشتر غلظت اکسیژن در خون می شود. اگر اکسیژن رسانی ضعیف باشد، ظرفیت عملکرد مغز کاهش می یابد. ممکن است احساس خفگی و کمبود خواب داشته باشید که منجر به خستگی و خواب آلودگی می شود.

کار در هنگام بیماری

ما اغلب زمانی که بیش از حد کار می کنیم بیمار می شویم. اگر در طول بیماری نیز به کار خود ادامه دهیم، کارایی مغز قطعاً پایین خواهد آمد که فقط استرس را افزایش میدهد. وقتی ما بیمار هستیم، مغز و بدن همزمان کار می کنند تا با عفونت مقابله کنند. پس استراحت کنید تا حالتان خوب شود.

عدم معاشرت

معاشرت، صحبت کردن، رشد و تکامل مغز را افزایش می دهد. مکالمات فکری، مغز را تقویت می کند و ظرفیت آن را برای کار بهبود می بخشد. می توانید عملکرد مغز خود را با ملاقات با افراد جدید و پیدا کردن دوستان جدید افزایش دهید. معاشرت یا تعامل نیز راهی عالی برای ابراز آزادانه احساسات خودتان است. اگر معاشرت وجود نداشته باشد یا ارتباطات کم باشد، ممکن است احساس ضعف و افسردگی کنید.

ورزش نکردن

ورزش شما را انعطاف پذیرتر می کند و تحرک را افزایش می دهد. بدون ورزش کافی، تحرک و قدرت ، عملکرد مغزکاهش می یابد و ثبات و مهارت های حرکتی ضعیف می شود. مطالعات نشان داده اند که ورزش با ترشح هورمون های شادی موسوم به اندورفین به جوان نگه داشتن ما کمک می کند. نه تنها مغز، بلکه ورزش قلب و ریه های شما را نیز تقویت می کند.

 

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آلودگی هوا

مغز ما کاملاً به اکسیژن وابسته است. هر چه بیشتر در معرض مواد شیمیایی مضر یا هوای آلوده قرار بگیرید، اکسیژن کمتری به مغز می رسد. کمبود اکسیژن کافی در بدن ممکن است منجر به مرگ سلول های مغز شود. مطالعات بر روی موش هایی که در درازمدت در معرض هوای آلوده قرار گرفته اند، آسیب فیزیکی به مغز را نشان می دهد.

استرس زیاد

استرس بخشی از زندگی هر فرد است. مقدار معینی از استرس مربوط به کار یا خانواده جزئی از زندگی است. استرس ناشی از اتمام کار یا برنده شدن در یک مسابقه یک استرس سالم و طبیعی است. اما زمانی که استرس از حد طبیعی فراتر رود، مانع از عملکرد طبیعی مغز می شود و باعث می شود احساس ضعف، افسردگی، عصبانیت، تحریک پذیری و بی خوابی کنید.

نداشتن افکار محرک

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که زیاد فکر نمی‌کنند یا اغلب به اندازه کافی فکر نمی‌کنند، مغزشان کوچک شده است. بنابراین، برای حفظ و افزایش حجم مغز، تفکر بسیار ضروری است. فکر کردن، خواندن و نوشتن، مغز را برای عملکرد بهتر تقویت می کند و از آسیب دیدن آن جلوگیری می کند.

 

منبع : سايت طلا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه