ارسال به دیگران پرینت

ورزش‌کردن | تناسب اندام | عزت نفس

رابطه تناسب اندام و عزت نفس؛ چگونه ورزش باعث سلامت روان می‌شود

ورزش‌کردن، تناسب اندام و عزت نفس ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با یکدیگر دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش و فعالیت جسمانی علاوه بر مزایای متعددی که دارد، باعث می‌شود بیشتر با خودمان احساس راحتی کنیم و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنیم. در ادامه به شما خواهیم گفت که رابطه تناسب اندام و عزت نفس چگونه به تقویت و بهبود حالات روحی و جسمی شما کمک خواهد کرد. همچنین توصیه‌هایی کاربردی را مطرح خواهیم کرد که کسب عزت نفس و قرارگرفتن در فرم ایدئال تناسب اندام را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. همراه ما بمانید.

رابطه تناسب اندام و عزت نفس؛ چگونه ورزش باعث سلامت روان می‌شود

ورزش‌کردن، تناسب اندام و عزت نفس ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با یکدیگر دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش و فعالیت جسمانی علاوه بر مزایای متعددی که دارد، باعث می‌شود بیشتر با خودمان احساس راحتی کنیم و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنیم. در ادامه به شما خواهیم گفت که رابطه تناسب اندام و عزت نفس چگونه به تقویت و بهبود حالات روحی و جسمی شما کمک خواهد کرد. همچنین توصیه‌هایی کاربردی را مطرح خواهیم کرد که کسب عزت نفس و قرارگرفتن در فرم ایدئال تناسب اندام را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. همراه ما بمانید.

اگر مایل باشید، می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» نظرات خود را به ما و مخاطبان چطور بگویید و تجربه‌های ارزشمندتان را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

واضح‌ترین رابطه تناسب اندام و اعتماد به نفس به نکات ظاهری مربوط می‌شود. وقتی به وزن ایدئال می‌رسیم و ظاهر بهتری پیدا می‌کنیم، قاعدتا احساس بهتری به خود پیدا خواهیم کرد. اما این تنها آغاز کار است و رسیدن به تناسب اندام به شکل‌های دیگری نیز روحیه‌مان را بهبود می‌بخشد.

آثار مثبت تناسب اندام و ورزش

۱. بهبود سلامت ذهنی و روحی

ورزش‌کردن، کاهش وزن و قرارگرفتن در فرم ایدئال از لحاظ تناسب اندام علاوه بر آنکه سبب تقویت قدرت جسمانی می‌شود، سلامت روح و ذهن را نیز تضمین می‌کند. طبق نتایج برخی تحقیقات انجام‌شده، تناسب اندام سبب بهبود علائم افسردگی، اضطراب و دیگر حالات بد روحی می‌شود. به‌علاوه‌ عزت نفس بیشتری به فرد می‌بخشد و کناره‌گیری از جمع و انزوا را کاهش می‌دهد.

ورزش‌کردن باعث می‌شود به‌جای این حالات و احساسات منفی، عزت نفس شما بیشتر شود و کارکردهای شناختی را در خود تقویت کنید.

این مسئله از مهم‌ترین مزایایی است که تناسب اندام و عزت نفس را به یکدیگر ارتباط می‌دهد.

۲. کاهش استرس، مزیت دیگر مرتبط با تناسب اندام و عزت نفس

فرقی نمی‌کند برای تناسب اندام چه نوع ورزشی را انتخاب کنید. ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک، کار با وزنه، تمرین‌های استقامتی، یوگا و اساسا هر نوع فعالیت ورزشی نقشی مهم و تأثیرگذار در کاهش استرس ایفا می‌کند.

فعالیت ورزشی از هر نوعی که باشد سبب ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود و ذهن را از استرس‌ها، گرفتاری‌ها و مشغله‌های روزانه دور می‌کند.

اگر مایل باشید، می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» نظرات خود را به ما و مخاطبان چطور بگویید و تجربه‌های ارزشمندتان را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

 

۳. احساس کسب دستاوردی بخصوص

تناسب اندام و عزت نفس به شکل دیگری نیز سبب تقویت و بهبود حالات و احساسات روحی و ذهنی شما می‌شود. وقتی با معطوف‌کردن تمرکز خود بر دستیابی به هدفی بخصوص و انجام فعالیت جسمانی برای محقق‌کردن آن ورزش می‌کنید، از لحاظ روحی احساسی پیدا می‌کنید که وصف‌نشدنی است.

 

فرقی نمی‌کند این دستاورد چه باشد. شاید دوندگی رشته ورزشی محبوب شما باشد و به‌تازگی توانسته باشید که مسافت بیشتری را در مدت‌زمان کمتری طی کنید. شاید هم دستاوردتان طولانی‌ترکردن مدت‌زمان پیاده روی سریع باشد. هرچه باشد، با دستیابی به هدف مدنظر و رسیدن به آن دستاورد بخصوص، به خودتان افتخار خواهید کرد و به خود خواهید بالید که نقش بسزایی در سلامت ذهن و افزایش اعتماد به نفس دارد.

۴. بهبود کارکرد مغز، دیگر تأثیر کاهش وزن بر اعتماد به نفس

بهبود کارکرد مغز تأثیر مهم دیگری است که تناسب اندام و کاهش وزن بر افزایش اعتماد به نفس و کسب عزت نفس دارد.

طبق نتایج پژوهش‌های صورت‌گرفته در دانشکده پزشکی هاروارد روی موش‌های آزمایشگاهی، هنگام ورزش‌کردن و فعالیت جسمانی (به‌ویژه تمرین‌های استقامتی)، در مغز هورمونی به‌نام ایریزین (irisin) ترشح می‌شود. محققان بر این باورند که ترشح این هورمون در مغز به محافظت بیشتر و بهتر از عصب‌ها کمک می‌کند و سبب فعال‌شدن ژن‌هایی می‌شود که در تقویت حافظه و مهارت یادگیری نقش دارند.

اگر مایل باشید، می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» نظرات خود را به ما و مخاطبان چطور بگویید و تجربه‌های ارزشمندتان را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

 

۵. تناسب اندام و تأثیر آن بر داشتن احساس بهتر

ورزش‌کردن، کاهش وزن و تناسب اندام در کوتاه‌مدت باعث می‌شود که احساس بهتری به خود پیدا کنیم و ذهنیتمان را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که بیشتر به چیزهای مثبت و امیدوارکننده فکر کنیم.

در بلندمدت نیز سبب می‌شود که بیشتر به توانایی‌های خود اطمینان کنیم، مسئله‌ای که تأثیری مستقیم بر افزایش عزت نفس خواهد گذاشت.

طبق برآوردهای محققان آمریکایی هر فرد باید در هفته بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت جسمانی با شدت متوسط داشته باشد تا از مزایای یادشده بهره‌مند شود. نکته دیگر آنکه برای بهره‌وری هرچه بیشتر از مزایای ورزش و فعالیت جسمانی، توصیه شده است که برای انجام فعالیت‌های مختلف و متنوع ورزشی در طول هفته برنامه‌ریزی کنیم. به این معنا که فعالیت‌های ورزشی هفتگی ترکیبی از تمرین‌های استقامتی، کار با وزنه، ورزش‌های هوازی و فعالیت‌هایی مثل یوگا باشد که سبب انعطاف‌پذیری بیشتر و بهتر بدن می‌شود.

رابطه تناسب اندام و عزت نفس؛ اثرات بد چاقی و اضافه‌وزن

رابطه تناسب اندام و عزت نفس، تاثیر منفی چاقی

نکته دیگری که رابطه تناسب اندام و عزت نفس را حائز اهمیت می‌کند، تأثیر بد و مخربی است که چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند بر عزت نفس بگذارد.

گفتیم که ورزش‌کردن، داشتن فعالیت جسمانی و رسیدن به فرم ایدئال تناسب اندام سبب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس می‌شود. اما این سکه روی دیگری هم دارد که به چاقی و اضافه‌وزن مرتبط است. متأسفانه در خیلی از موارد کسانی که گرفتار این معضل می‌شوند، نه‌تنها سلامت جسمانی‌شان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد که از لحاظ سلامت روانی و ذهنی هم دچار مشکل می‌شوند.

خیلی از کسانی که دچار چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند مدام نگران تصویری هستند که از خود در جامعه و در جمع دوستان و آشنایان نشان می‌دهند. مدام نگران این‌اند که دیگران چه قضاوتی ممکن است راجع‌ به آنها داشته باشند. به همین خاطر به‌مرور زمان اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند.

اگر مایل باشید، می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» نظرات خود را به ما و مخاطبان چطور بگویید و تجربه‌های ارزشمندتان را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

اگر شما نیز با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، باید بدانید که رفع آنها کمی زحمت و تلاش می‌طلبد و راهی نیست که بتوانید یک‌شبه طی کنید. اگر به‌خاطر اضافه‌وزن عزت نفستان تحت‌تأثیر قرار گرفته است، می‌توانید از توصیه‌های زیر برای بازیافتن آن و همچنین قدم‌گذاشتن در مسیر کاهش وزن کمک بگیرید:

۱. داشتن احساس خوب به خود

فرقی نمی‌کند که چاق باشید یا لاغر یا در فرم ایدئال جسمانی؛ در هر صورت باید بدانید که انسان هستید و آنچه بیش از همه اهمیت دارد باطن و انسانیت شماست. شاید کمی به‌خاطر اضافه‌وزن سلامت جسمانی‌تان تحت‌تأثیر قرار گرفته باشد، اما این دلیل نمی‌شود که به خود احساس بدی داشته باشید و خود را سرزنش کنید. هیچ معضلی بدون راه چاره نیست و کاهش وزن هم مسیری است که به‌رغم دشواری‌ها، پیمودنی است.

۲. مثبت‌اندیشی با تکرار جملات و عبارات امیدوارکننده

  • من به هوش خودم اطمینان دارم؛
  • مطمئنم که می‌توانم به هدفم دست پیدا کنم؛
  • می‌خواهم تا می‌شود سلامت زندگی کنم؛
  • مطمئنم که انرژی و توان کافی برای کاهش وزن را دارم.

در ذهن خود مدام این جملات و عبارات را تکرار کنید. با کمک این‌ها افکار منفی را از خود دور خواهید کرد و مثبت‌اندیشی برایتان به عادت تبدیل خواهد شد.

۳. کمک‌گرفتن از اطرافیان

تناسب اندام و عزت نفس رؤیایی دست‌نیافتنی نیست. کسانی که در اطراف شما هستند نقش مؤثر و بسزایی در مسیری که طی می‌کنید خواهند داشت. سعی کنید بیشتر زمان خود را با کسانی بگذرانید که شما را به داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتر تشویق می‌کنند و به‌خاطر مشکلی که دارید مدام سرزنش یا قضاوتتان نمی‌کنند.

۴. پرهیز از مقایسه‌کردن خود با دیگران

پرهیز از مقایسه‌کردن خود با دیگران

باید بدانید که کاهش وزن مسیری است که برای داشتن بدنی سالم‌تر و افزایش اعتماد به نفس خود در آن قدم می‌گذارید. قرار نیست شما به چیزی بدل شوید که دیگران آن را انسانی ایدئال و بی‌نقص می‌دانند. هر انسانی با ویژگی‌ها و توانایی‌هایی منحصربه‌خود آفریده شده است و باید در درجه اول با توجه به این‌ها برای خود هدف تعیین کند. مقایسه‌کردن خود با دیگران و سعی‌کردن برای تبدیل‌شدن به چیزی که دیگران ممکن است از شما انتظار داشته باشند شما را از هدفتان دور خواهد کرد و به‌مرور سبب ناامیدی‌تان خواهد شد.

۵. داشتن اهداف معقول و دست‌یافتنی

یادتان باشد که کاهش وزن هدفی نیست که بتوانید یک‌شبه به آن دست پیدا کنید. مثلا اگر هدفتان این باشد که برای مهمانی‌ هفته آینده وزن کم کنید و به فرم ایدئال جسمانی برسید، مطمئن باشید که ناامید خواهید شد و به‌خاطر این ناامیدی خود را سرزنش خواهید کرد. به‌علاوه درنظرگرفتن چنین اهدافی برای کوتاه‌مدت سبب ترشح هورمون کورتیزول در بدن و افزایش استرس خواهد شد که اصلا برای حال روحی‌تان خوب نخواهد بود. در ضمن طبق نتایج برخی پژوهش‌های صورت‌گرفته ترشح این هورمون ارتباط نزدیکی با افزایش چربی ذخیره‌شده در شکم دارد. (به‌ویژه در زنان)

به‌جای این‌گونه کارها، به فکر در نظرگرفتن اهدافی معقول و دست‌یافتنی باشید که در بلندمدت سبب کاهش وزن، افزایش اعتمادبه‌نفس و احساسات مثبت دیگر می‌شوند. هدفی مثل اینکه یک رشته ورزشی جدید برای خود انتخاب کنید و در طول هفته یک یا دو جلسه در آن شرکت کنید. به‌مرور می‌توانید شدت و مدت‌زمان فعالیت‌های ورزشی خود را افزایش بدهید.

در پایان

ورزش‌کردن و رژیم غذایی سالم، دو عامل مهمی هستند که در بلندمدت به شما کمک خواهند کرد به اهداف مرتبط با کاهش وزن دست یابید و فرم ایدئال جسمانی مدنظر خود را پیدا کنید. تناسب اندام و عزت نفس تأثیری مستقیم بر یکدیگر دارند و هرچه از لحاظ جسمانی سالم‌تر باشید، از نظر روحی هم در شرایط مساعدتری قرار خواهید گرفت و اعتمادبه‌نفس و عزت نفس بیشتری خواهید یافت. البته نباید فراموش کنید که تحقق این هدف هم مثل رسیدن به هر چیز خوب دیگری در زندگی سخت و دشوار است و باید پشتکار داشته باشید و مدام به خود انگیزه بدهید.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید تناسب اندام و عزت نفس تا چه اندازه با یکدیگر مرتبط هستند؟ تجربه‌اش را داشته‌اید که با کاهش وزن وضعیت روحی‌تان بهتر شده باشد و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده باشید؟ نکته یا توصیه دیگری دارید که بتوانید به مطالب گفته‌شده اضافه کنید؟

اگر مایل باشید، می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» نظرات خود را به ما و مخاطبان چطور بگویید و تجربه‌های ارزشمندتان را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

 

منبع : چطور
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه