ارسال به دیگران پرینت

سینما

سینمای بی تماشاگر

حال و روز سینمای ایران این روز‌ها حال خوشی ندارد و روز به روز به پایان نزدیکتر میشود .اگر تا چند سال پیش همه از زنگ خطر می‌گفتند، امروز دیگر کار از هشدار و زنگ خطر گذشته و سینمای ایران رسما با خود خطر مواجه شده است.

سینمای بی تماشاگر

پریسا امیدی

کارشناس ارشد علوم سیاسی

 حال و روز سینمای ایران این روز‌ها حال خوشی ندارد و روز به روز به پایان نزدیکتر میشود .اگر تا چند سال پیش همه از زنگ خطر می‌گفتند، امروز دیگر کار از هشدار و زنگ خطر گذشته و سینمای ایران رسما با خود خطر مواجه شده است.

اخیرا خبر‌ها و آمار‌هایی از فروش گیشه‌های سینمای ایران منتشر شده که نشان دهنده این است که فروش اکثر فیلم‌ها به حدی پایین آمده که دیگر هیچ توجیه منطقی و اقتصادی برای سرمایه گذاری در سینمای ایران وجود ندارد.

براساس قواعد و اصول فیلمسازی هزینه تولید یک فیلم در سینما به پارامتر‌ها و مسائل مختلفی بستگی دارد. از دستمزد بازیگران گرفته تا تعداد لوکیشن،جلوه‌های ویژه و ...، اما میانگین پولی که یک تهیه کننده و سرمایه گذار برای یک فیلم متوسط باید هزینه کند رقمی بین ۴ تا ۸ میلیارد تومان است. هر چند برای فیلم‌های اکشن، پربازیگر و خاص این هزینه گاه تا ۲۰ میلیارد تومان هم خواهد شد. این در حالی است که تا همین یکی دو سال پیش این رقم‌ها چیزی بین یک یا دو میلیارد تومان بوده است.

برای بالا رفتن هزینه تولید یک فیلم در سینما دلایل خیلی مختلفی را می‌توان برشمرد از افزایش بی ظابطه دستمزد بازیگران گرفته تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم.

اما چالش و نگرانی این روز‌های سینمای ایران بالا رفتن هزینه‌های تولید یک فیلم نیست، چون به هر حال بلیت سینما نیز افزایش یافته است و اگر مخاطبان از فیلم ها استقبال کند این بالا رفتن هزینه اصلا به چشم نخواهد آمد. مشکل اینجاست که با وجود بالا رفتن هزینه‌های تولید به جای اینکه مخاطبان بیشتری به سینمای ایران اضافه شود سرانه مخاطب روز به روز در حال کاهش است. این را می‌شود از جدولی که چند هفته پیش سازمان سینمایی منتشر کرد ، مشاهده کرد.

حال سوال این است که چرا فیلم‌های که با هزینه بالا ساخته می‌شوند مخاطب ندارند؟؟

در وهله ی اول باید به کیفیت و موضوع فیلم ها بپردازیم. فیلمسازان برای جذب مخاطب حداکثری باید تمامی سنین و سلیقه ها را مدنظر قرار دهند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مخاطب باشند . از طرفی هم پایین آمدن کیفیت فیلمنامه و ساخت ، عامل مهمی است که سعی میشود کنترل شود اما نتیجه چیز دیگریست.

بالا بردن بلیت سینما در شرایطی که جدا از بحث کرونا و تغییر و تحولات کسب و کار ها ، میتوان هزینه ی بلیت سینما را برای مسایل حیاتی تر خرج نمود . 

قاچاق فیلم ها هم تیر خلاص را بر پیکره ی سینما وارد میکند و کسانی هم که اگر طالب دیدن فیلم باشند ترجیح میدهند با هزینه ای بسیار کمتر آنرا در منزل تماشا کنند .

برای حل این موضوع لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان سینمایی و مجلس به ریشه یابی ، اصلاح و حل این مشکلات بپردازند که نظارت و هم سو شدن با فیلمسازان و افزایش یارانه ی بلیت سینما می‌توانند نتایج خوبی به همراه داشته باشند.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      جواب مسئله خیلی ساده هست ،،مردم اینقدر توی هزینه های ضروری زندگی موندن که دیگه نه پول سینما رفتن دارن نه حوصله نه دل خوشی مونده که برن سینما فیلم نگاه کنن.شما فیلم آبکی هم بسازی ولی مردم دل خوش و جیب پر پول داشته باشن اون

      فیلم آبکیم براشون جالبه ،،این که چیزی نیست با این وضعیت باید منتظر نابودی خیلی از مشاغل دیگه باشیم.

    • ناشناس ارسالی در

      این همه مشکلات به چشم نمیاد صنعت سینما فقط به خطر افتاده رو میبینید؟؟!!

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه