ارسال به دیگران پرینت

دسترسی به آب سالم کمک به بهبود سلامت زنان و کودکان

قـدرت‌آب

آب همه جنبه های زندگی انسان را به هم پیوند می دهد. دسترسی به آب سالم و سرویس بهداشتی به سرعت می تواند در زمینه توانمندسازی مردم، صرف وقت در مدرسه و محیط کار، کمک به بهبود سلامت زنان، کودکان و خانواده ها در سراسر جهان مؤثر باشد.

قـدرت‌آب

امروزه 771 میلیون نفر از مردم جهان- یعنی از هر 10 نفر، یک نفر- به آب سالم دسترسی ندارند و 1.7 میلیارد نفر – یعنی از هر 4 نفر یک نفر- به توالت بهداشتی دسترسی ندارند.

این ها افرادی هستند که ما به آن ها قدرت می دهیم. این گزارش از سوی Water.org تهیه شده است.

ارقام تکان دهنده!

* ۷۷۱میلیون نفر از مردم جهان به آب سالم دسترسی ندارند.

* 1.7میلیارد نفر به توالت بهداشتی دسترسی ندارند.

* زنان و دختران روزانه ۲۰۰ میلیون ساعت را صرف جمع آوری آب می کنند.

* سالانه نزدیک به یک میلیون نفر بر اثر استفاده آب ناسالم، بهداشت و بیماری‌های مرتبط با بهداشت جان خود را از دست می‌دهند.

* هر 2 دقیقه یک کودک بر اثر بیماری های مرتبط با آب جان خود را از دست می دهد.

* از سه مدرسه، تنها یک مدرسه به آب سالم و توالت بهداشتی دسترسی دارد.

* دسترسی همگانی به آب اولیه و سرویس های بهداشتی تنها از مرگ و میرهای اجتناب شده سالانه 18.5 میلیارد دلار سود اقتصادی به همراه خواهد داشت.

بحران آب در جهان چیست؟

وجود آب برای ادامه زندگی ضروری است، با این حال 771 میلیون نفر در جهان به آب سالم دسترسی ندارند. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بحران آب پنجمین خطر جهانی از نظر تأثیر بر جامعه است.

ما هر روز در حال تلاش برای تغییر این وضعیت هستیم. ما اینجا هستیم تا آب سالم و بهداشت را برای همه تامین کنیم. با توانمندسازی مردم برای تامین این نیاز اساسی انسانی، به خانواده ها کمک می کنیم تا امید، سلامت و فرصتی برای شکستن چرخه فقر را فراهم کنند.

تقریباً 1.5 برابر جمعیت ایالات متحده بدون داشتن آب آشامیدنی سالم زندگی می کنند. این افراد، به ویژه زنان و کودکان، باید به جای کار یا رفتن به مدرسه یا مراقبت از خانواده، زمان زیادی را صرف تهیه آب کنند.

قدرت آب

دسترسی به آب سالم می تواند از جان انسان ها محافظت کند و تنها به این دلیل که وجود دارد، می تواند جان آن ها را نجات دهد. دسترسی به آب سالم این قدرت را دارد که زمان صرف شده را به زمان صرفه‌جویی تبدیل کند. دسترسی به آب سالم می تواند قفل مشکلاتی همچون آموزش، رونق اقتصادی و بهبود سلامت را  باز نماید.

هر انسانی لیاقت آن را دارد که آینده خود را تعریف کند و آب این امکان را فراهم می کند.

یک بحران بهداشتی

بحران آب یک بحران بهداشتی است. سالانه نزدیک به یک میلیون نفر بر اثر استفاده آب ناسالم، بهداشت ناچیز و بیماری های مرتبط با بهداشت جان خود را از دست می‌دهند که با دسترسی به آب سالم یا بهداشتی این میزان، کاهش می‌یابد.

هر 2 دقیقه یک کودک بر اثر بیماری های مرتبط با آب جان خود را از دست می دهد. دسترسی به آب سالم و سرویس بهداشتی به بهبود سلامت و جلوگیری از گسترش بیماری های عفونی کمک می کند. این امر به معنای کاهش میزان مرگ و میر کودکان و مادران  و به معنای کاهش آسیب فیزیکی ناشی از بلند کردن مداوم و حمل بارهای سنگین آب است.

از آنجایی که با همه‌گیری COVID-19 روبرو هستیم، اکنون بیش از هر زمان دیگری دسترسی به آب سالم برای سلامت خانواده‌ها در سراسر جهان حیاتی به نظر می رسد.

شستن دست ها جان انسان ها را نجات می دهد

2.3 میلیارد نفر در سراسر جهان – از هر 10 نفر 3 نفر – به آب و صابون برای شستن دست های خود در خانه دسترسی ندارند. دسترسی به آب سالم به طور مستقیم به آسیب‌پذیرترین خانوارها در سراسر جهان کمک می کند تا خود را در برابر بیماری  آماده کرده و از خویشتن محافظت کنند. آن ها سلامتی بهتری را تجربه می کنند زیرا با آب سالم می توانند دست هایشان را بشویند و مجبور نیستند برای جمع آوری آب، خانه های خود را ترک کنند.

بحران زنان

زنان

زنان به طور معمول بیشتر از دیگران تحت تأثیر بحران آب قرار  دارند. زیرا در جهان سوم اغلب، مسئولیت تهیه آب برعهده زنان  است. تهیه آب، رفتن به مدرسه و مراقبت از خانواده زمان می برد. کمبود آب و فقدان سرویس بهداشتی در این کشورها، زنان را در چرخه ای از فقر محبوس می سازد.

توانمندسازی زنان برای حل بحران آب حیاتی است. وقتی زنان در خانه به آب سالم دسترسی داشته باشند، می توانند فراتر از جمع آوری آب به  نقش های سنتی خود عمل کنند و از زمان کافی برای کار و اضافه کردن به درآمد خانواده  برخوردار خواهند بود.

برای زنان، بحران آب شخصی است. آن ها مسئول یافتن منبعی هستند که خانواده هایشان برای ادامه زندگی، نوشیدن، آشپزی و بهداشت به آن نیاز دارند. آن ها ممکن است در صف های طویل بایستند و منتظر آب بمانند. ممکن است برای جمع آوری آب مسافت های طولانی را پیاده روی کنند. یا ممکن است مبالغ گزافی را برای تامین آب بپردازند. در تلاش برای تامین آب برای خانواده هایشان، آن ها اغلب با خطراتی روبرو هستند: مرگ حتمی بدون آب یا مرگ احتمالی به دلیل بیماری ناشی از مصرف آب آلوده.

دسترسی به آب سالم برای سلامتی زنان و نوزادانشان در طول دوران بارداری و پس از آن بسیار مهم است. پیاده روی برای جمع آوری آب و حمل ظرف های سنگین آب می تواند برای زن باردار بسیار خطرناک باشد. علاوه بر این، مصرف آب ناسالم می تواند برای سلامت مادر و نوزادش خطر آفرین باشد. از حفظ یک بارداری سالم تا تغذیه کودک تازه متولد شده، زنان به آب سالم در خانه نیاز دارند. زنان و کودکان مسئولیت اصلی جمع آوری آب را بر عهده دارند.

یک زن را با آب توانمند کنید و او می تواند دنیای خود را تغییر دهد. وقتی زنان با آب سالم و داشتن توالت بهداشتی در خانه توانمند شوند، این قدرت را پیدا می‌کنند که دنیای خود را تغییر دهند.

آن ها اگر زیر بار بحران آب نباشند، می توانند از خانواده خود مراقبت کنند. آن ها می توانند کسب و کارهای کوچک راه اندازی کنند و به درآمد خانوار خود بیفزایند. آن ها وقت و آب برای باغبانی و پختن غذا برای خانواده خود خواهند داشت. دسترسی به آب سالم در خانه به زنان امید، سلامت و فرصت می دهد.

امروزه زنان در سراسر جهان 200 میلیون ساعت را صرف جمع آوری آب می کنند. علاوه بر زمان صرف شده برای جمع آوری آب، میلیون ها نفر نیز ممکن است زمان قابل توجهی را صرف یافتن مکانی برای قضای حاجت کنند و به دلیل نداشتن توالت در خانه، روزانه 266 میلیون ساعت وقت ساکنان کره زمین به این طریق از دست می‌رود.

آب2

بحران سلامتی کودکان

آب آشامیدنی پاکیزه برای رشد یک کودک سالم بسیار مهم است. این بدان معناست که کودکان بیماری های انتقال یابنده از طریق آب همچون حصبه را تجربه نخواهند کرد. اسهال هم یکی از سه علت اصلی مرگ و میر کودکان است و اغلب از مصرف آب ناپاک ناشی می شود.

علاوه بر این، هر 2 دقیقه یک کودک بر اثر بیماری های قابل انتقال از طریق آب جان خود را از دست می دهد. خواه آنه ا آب آلوده مصرف کنند یا از کم آبی بدن به دلیل اسهال رنج می برند، عدم دسترسی به آب سالم عامل تشدید کننده این رخداد است.

160 میلیون کودک از کوتاه‌قدی و سوءتغذیه مزمن رنج می‌برند که با عدم دسترسی به آب سالم و بهداشت مرتبط است.

آب1

کودکان،آب و تحصیل

کودکان نیز همانند زنان اغلب مسئول جمع آوری آب برای خانواده هستند. این کار باعث دوری آنان از مدرسه و بازی می شود. دسترسی به آب سالم و سرویس بهداشتی این امر را تغییر می دهد.

کاهش زمان صرف شده برای جمع آوری آب باعث افزایش حضور در مدرسه، به ویژه برای دختران شده است. دسترسی به آب سالم به کودکان زمان بازی و فرصت لازم برای ساختن آینده ای روشن را فراهم می سازد.

یک بحران اقتصادی

زمان صرف شده برای جمع آوری آب یا فراهم ساختن سرویس بهداشتی ایمن برای خانوارها، میلیاردها دلار فرصت اقتصادی را به همراه دارد. سالانه 260 میلیارد دلار در سراسر جهان به دلیل کمبود آب و بهداشت اولیه به هدر می رود. دسترسی به آب آشامیدنی سالم و سرویس بهداشتی در خانه، زمان صرف شده را به زمان صرفه‌جویی شده تبدیل می‌کند و به خانواده‌ها زمان بیشتری برای تحصیل و فرصت‌های کاری می‌دهد و به آن ها در شکستن چرخه فقر کمک می کند.

۷۷۱ میلیون نفر در جهان به آب سالم دسترسی ندارند و از این میان زنان عموما” وظیفه جمع آوری آب را بر عهده دارند. آن‌ها ساعت‌ها، چندین بار در روز، در صف‌های طولانی در مراکز محلی عرضه آب منتظر می‌مانند یا برای یافتن آن تا منابع دوردست مانند ساحل رودخانه‌ها و برکه‌ها پیاده روی می کنند. این زمان، صرف می شود ولی از آن هیچ درآمدی حاصل نمی شود. تخمین زده می شود که سالانه 260 میلیارد دلار در سطح جهان به دلیل کمبود آب و فقدان بهداشت اولیه از دست می رود.

دسترسی به آب سالم و سرویس بهداشتی بازده اقتصادی را افزایش می دهد. بهبود دسترسی به آب و فاضلاب خانگی بر امور مالی خانوار و در نهایت اقتصاد در سطح کلان تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، دسترسی به آب سالم و توالت در خانه می تواند هزینه های مراقبت بهداشتی خانواده را کاهش دهد.

دسترسی همگانی به آب اولیه و سرویس های بهداشتی تنها از مرگ و میرهای اجتناب شده سالانه 18.5 میلیارد دلار سود اقتصادی به همراه خواهد داشت. هر یک دلار سرمایه گذاری در زمینه آب و فاضلاب، بازده اقتصادی 4 دلاری  و مرگ و میرهای زودرس کمتر را به همراه دارد.

توانمندسازی خانوارها  

افرادی که در فقر زندگی می‌کنند اغلب از کمبود آب بیشترین آسیب را می بینند. در اختیار داشتن آب سالم در خانه به زنان و خانواده‌هایشان قدرت می‌دهد تا پتانسیل‌های درآمدزایی خود را کشف کنند. آن ها به جای پیاده روی برای یافتن آب، زمان مناسب برای کسب درآمد از طریق پرداختن به کارهایی مانند خیاطی، کشاورزی و آموزش را دارند و با درآمد حاصل از این فعالیت ها می توانند چرخه فقر را بشکنند.

«ِلنِریزا»  در فیلیپین زندگی می کند. او تا همین اواخر، او در خانه به آب سالم دسترسی نداشت و ماهانه حدود 60 دلار از یک فروشنده، آب می خرید. این مبلغ بیش از 20 درصد درآمد ماهانه او بود. دریافت یک وام کوچک و مقرون به صرفه، زندگی  او را تغییر داد چون با این وام ، خانه خود را به شرکت آب محلی متصل کرد. اکنون یک قبض آب و برق حدود 4.50 دلار در ماه پرداخت می کند.

منبع : روند اقتصادی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه