ارسال به دیگران پرینت

اعتراضات قزاقستان؛ توکایف دستور شلیک بدون هشدار داد: گفت‌وگویی در کار نیست، راهزنان مسلح را نابود می‌کنیم

در حالی‌که درگیری میان پلیس و معترضان شامگاه پنجشنبه در آلماتی پایتخت قزاقستان ادامه یافت، قاسم ژمات توکایف، رئیس جمهوری این کشور روز جمعه با رد درخواست‌های جامعه جهانی و همچنین روسیه برای مذاکره میان دولت و معترضان اعلام کرد: «گفت‌وگویی در کار نیست، راهزنان مسلح را نابود می‌کنیم.»

اعتراضات قزاقستان؛ توکایف دستور شلیک بدون هشدار داد: گفت‌وگویی در کار نیست، راهزنان مسلح را نابود می‌کنیم

در حالی‌که درگیری میان پلیس و معترضان شامگاه پنجشنبه در آلماتی پایتخت قزاقستان ادامه یافت، قاسم ژمات توکایف، رئیس جمهوری این کشور روز جمعه با رد درخواست‌های جامعه جهانی و همچنین روسیه برای مذاکره میان دولت و معترضان اعلام کرد: «گفت‌وگویی در کار نیست، راهزنان مسلح را نابود می‌کنیم.»

آقای توکایف در یک پیام تلویزیونی خطاب به شهروندان قزاقستان گفت: «حذف آن‌ها تا مدت کوتاه دیگری عملی می‌شود... ۲۰هزار راهزن که با نقشه‌ای روشن و با بالاترین سطح آمادگی برای جنگ، به بزرگ‌ترین شهر میهن، آلماتی حمله کردند.»

این هشدار و تهدید در حالی اعلام می‌شود که رئیس جمهوری قزاقستان پیش از این از بازگشت نظم به کشور خبر داده بود. آقای توکایف بامداد جمعه با اعلام ادامه «عملیات» نیروهای پلیس برای سرکوب «آشوب‌گران» گفت: «ماموران به سختی مشعول کار هستند. حاکمیت بنیادین به میزان گسترده‌ای در تمام مناطق کشور از نو برقرار شده است. عملیات اعاده نظم عمومی تا نابودی کامل معترضان ادامه خواهد یافت.»

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان  گفته است که نظم تا حد زیادی در این کشور برقرار شده، اما در عین حال تاکید کرد به نیروهای مسلح اجازه داده که بدون هشدار به سوی کسانی که "تروریست" خوانده، شلیک کنند.

توکایف همچنین گفت که "۲۰ هزار راهزن" به شهر آلماتی، بزرگترین شهر این کشور و کانون اصلی اعتراضات اخیر حمله کردند و وعده داد کسانی که تسلیم نشوند را نابود خواهد کرد.

او بدون ارائه شواهدی،"تروریست‌ها" را که از سوی خارجی‌ها آموزش دیده‌اند، عامل این اعتراضات دانست.

مخالفان، ادعاهای مقامات مبنی بر "تروریسم" بودن معترضان را رد کرده‌اند.

وزارت کشور قزاقستان گفته است که تاکنون ۲۶ "جنایتکار مسلح" و ۱۸ افسر امنیتی در این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.

رئیس جمهور قزاقستان در سخنرانی تلویزیونی، درخواست‌ها برای مذاکره با معترضان را "بی‌معنا" خواند و گفت: "چه گفتگوهایی می‌توانیم با جنایتکاران و قاتلان داشته باشیم؟"

او گفت: "ما مجبور شدیم با راهزنان مسلح داخلی و خارجی مقابله کنیم. دقیق‌تر بگویم با تروریست‌ها. بنابراین ما باید آن‌ها را نابود کنیم. این به زودی انجام خواهد شد."

آقای توکایف گفت که نیروهای حافظ صلح اعزام شده از روسیه و سایر کشورهای همسایه به درخواست او وارد کشور شده‌اند و بطور موقت برای تضمین امنیت در کشور حضور دارند.

براساس گزارش ها، نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه حدود ۲۵۰۰ سرباز دارد. او از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای اعزام نیرو به کشورش قدردانی کرد.

به نظر می‌رسد که اینترنت در برخی مناطق برقرار شده و مقامات قزاقستان و نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی کنترل فرودگاه اصلی شهر آلماتی را از معترضان پس گرفته‌اند.

این سخنان در حالی عنوان می‌شود که درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس ضد شورش شامگاه پنجشنبه در آلماتی، کانون بحران، ادامه یافت. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رسانه‌های محلی حاکی از رویارویی‌های خشن میان معترضان پرشمار و ماموران مسلح پلیس و همچنین تیراندازی در خیابان‌های مرکزی پایتخت تجاری قزاقستان است.

وزارت کشور قزاقستان صبح پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «۲۶ مجرم مسلح» در جریان ناآرامی‌های روزهای گذشته کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده اند. در این بیانیه آمده است : «تمام مناطق کشور آزاد شده و با برپایی ۷۰ پست ایست‌وبازرسی تحت کنترل درآمده‌اند.»

دولت قزاقستان می‌گوید ۱۸ مامور پلیس در جریان ناآرامی‌ها کشته و ۷۴۸ نفر دیگر از نیروهای امنیتی زخمی شده اند.

روسیه: برخی مقام‌های آمریکایی‌ نمی‌فهمند چه خبر است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از گفته‌های جن پسکی، سخنگوی کاخ سفید گفت شماری از مقام‌های آمریکایی نمی‌فهمند در قزاقستان چه خبر است.

جن پسکی پنجشنبه شب در یک کنفرانس خبری مشروعیت درخواست کمک دولت قزاقستان از پیمان امنیت جمعی را زیر سوال برده بود.

خانم زاخارووا صبح جمعه با انتشار پیامی در تلگرام نوشت: «همه به این واقعیت که برخی مقام‌های واشنگتن که همه چیز را نمی‌فهند، اظهار نظر کنند و موضع خود را به‌عنوان موضع ایالات متحده جا بزنند، عادت دارند.»

اعتراضات گسترده به افزایش بهای سوخت از روز یکشنبه دوم ژانویه در چند شهرستان قزاقستان آغاز شد و به سرعت به آلماتی، پایتخت رسید. معترضان نماینده و گرایش سیاسی مشخصی ندارند. با وجود انحلال کابینه و تعیین سقف برای قیمت سوخت، اعتراضات در روزهای گذشته همچنان ادامه پیدا کرد.

روسیه و متحدانش در سازمان پیمان امنیت جمعی روز پنجشنبه و به درخواست قزاقستان، نیروی نظامی به این کشور اعزام کردند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه