ارسال به دیگران پرینت

رئیس جمهوری قزاقستان: پایتخت را ترک نمی کنم

صدها معترض و نیروهای پلیس، در سومین روز شروع اعتراضات در قزاقستان وارد میدان اصلی «آلماتی» بزرگترین شهر این کشور شده و با یکدیگر درگیر شده اند و درحالی که صدای شلیک گلوله از هر طرف شنیده می شود، رئیس جمهوری قزاقستان اعلام کرده که پایتخت را به هیچ عنوان ترک نخواهد کرد.

رئیس جمهوری قزاقستان: پایتخت را ترک نمی کنم

به گفته شاهدان صدای شلیک گلوله با نزدیک شدن نیروهای امنیتی به معترضان بامداد امروز پنجشنبه در میدان اصلی «آلماتی» بزرگترین شهر این کشور شنیده شده است. 

تلویزیون دولتی قزاقستان امروز اعلام کرد بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفته تمامی موسسات مالی را به حالت تعلیق درآورد. اینترنت نیز در این کشور قطع شده است.

در قزاقستان و با شروع اعتراضات درخصوص بالا رفتن قیمت سوخت در این کشور ۸ پلیس و نیروی امنیتی نیز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه کشته شدند. رئیس جمهوری این کشور نیز از متحدانش  به رهبری روسیه برای کنترل اوضاع و بازگرداندن ثبات درخواست کمک کرده که در پاسخ به این درخواست سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرده که نیروهای خود را تحت عنوان صلحبان، به منظور کمک به این کشور اعزام می کند. 

روز گذشته ساعاتی پس از تجمع هزاران نفر از تظاهرکنندگان در خارج از ساختمان ریاست جمهوری در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان، معترضان محل سکونت «قاسم ژومارت توکایف» رییس جمهوری این کشور را به آتش کشیدند و برخی تظاهرکنندگان سعی کردند با سلاح گرم وارد این ساختمان شوند.  

در همین حال قاسم ژومارت توکایف رییس جمهوری قزاقستان در جدیدترین اظهارات تلوزیونی خود خطاب به مردم این کشور اعلام کرد که در هر شرایطی پایتخت را ترک نخواهد کرد و در کنار مردم خواهد بود.  

وی گفت: به هر قیمتی من در پایتخت می‌مانم. بر اساس قانون اساسی این وظیفه من است که در کنار مردم باشم. ما بر این دوره سیاه در تاریخ قزاقستان غلبه خواهیم کرد. ما با قدرت از آن بیرون خواهیم آمد.  

در عین حال دولت قزاقستان، از روز گذشته عملیات ضد خشونت را در آلماتی به اجرا گذاشته است. در  بیانیه ای که دفتر فرماندهی آلماتی منتشر کرد، آمده است:" عملیات ویژه ضد خشونت برای برقراری فرمان ها و دستورات اجرا می شود." در این بیانیه از مردم خواسته شده آرام بمانند و به مراجع اجرای قانون کمک کنند تا دستورات قانون اساسی و امنیت عمومی اجرا شود. در ادامه نیز می افزاید حامیان افراطی این شورش ها خسارات بزرگی به شهر وارد کرده اند.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه