ارسال به دیگران پرینت

معاون وزارت علوم:

جایگاه علمی ایران در دنیا در رتبه ۱۵ قرار دارد

از نظر بودجه ۹۰ درصد به دولت وابسته هستیم و نتوانستیم تحقیقات را به خوبی به فروش و علم را تجاری سازی کنیم.

جایگاه علمی ایران در دنیا در رتبه ۱۵ قرار دارد

از نظر بودجه ۹۰ درصد به دولت وابسته هستیم و نتوانستیم تحقیقات را به خوبی به فروش و علم را تجاری سازی کنیم.

معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جایگاه علمی ایران در بحث تولیدات علمی وضعیت خوبی است؛ اکنون از نظر تولید علم در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه ۱۵ را داریم اما از نظر فناوری رتبه ۷۱ را داریم زیرا آنگونه که باید از امکانات گسترده‌ موجود برای تجاری سازی علم استفاده نکرده‌ایم.

 علی خیرالدین روز دوشنبه در برنامه جشنواره پژوهش و فناوری در دانشگاه علم و صنعت به سهم اعتبارات پژوهش در تولید ناخالص ملی که چهار دهم درصد است، اشاره کرد و افزود: قرار بود سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی سه درصد باشد اما چهار دهم درصد است و به نیم درصد هم نمی‌رسد و در سال‌های مختلف به صورت نزولی بوده است.

وی ادامه داد: در بحث درآمدزایی دانشگاه ها در کشورهای مختلف بودجه‌های مشخصی دارند. به عنوان نمونه بودجه دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۲ میلیارد دلار بود و شرکت‌هایی که از این دانشگاه زایش می‌کردند، ۱۸ میلیارد دلار به دانشگاه کمک می کردند. این درحالی است که بعد وابستگی دانشگاه های ایران به بودجه بسیار بالا است و از نظر بودجه ۹۰ درصد به دولت وابسته هستیم و نتوانستیم تحقیقات را به خوبی به فروش و علم را تجاری سازی کنیم.

خیرالدین معتقد است: باید ریل‌گذاری جدیدی شروع شود. اکنون با قانون همسان سازی حقوق امور مالی دانشگاه ها تعطیل شده و همه بودجه به پرداخت حقوق کارکنان اختصاص می یابد و دانشگاه ها کار خاصی انجام نمی‌دهند. اکنون هشدار می دهم با این ریل گذاری دانشگاه ها به انزوا کشیده می‌شوند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نسل‌های دانشگاه ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نسل اول آموزش محور، نسل دوم پژوهش محور، نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم اگر کارآفرینی می کنیم باید مسئولیت اجتماعی را هم ملاک قرار دهیم و باید جامعه محور باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکتری دارد و تعداد زیادی پایان نامه و رساله دکتری داریم اما از این امکانات و پتانسیل استفاده نشده است. از نظر نوآوری به عنوان مثال در کشور آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری ایجاد می کند اما عدد ایران خیلی بالاست و از ۱۷۰ هزار مقاله یک نوآوری با ارزش ایجاد می کند و این نشان می دهد که ما در این بخش موفقیت مطلوبی نداشتیم.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه