ارسال به دیگران پرینت

ترس و فوبیا | مرگ | تنهایی | آسمان

۵ فوبیای نادر و عجیب و غریب در جهان را بشناسید

فوبیا یکی از شایع‌ترین اختلال‌های روانی است که بعضی از انواع آن رایج و برخی دیگر نادر هستند.

۵ فوبیای نادر و عجیب و غریب در جهان را بشناسید

فوبیا به معنی ترس یا اضطراب شدید نسبت به یک موقعیت خاص است به طوری که فرد تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از آن موقعیت هراس آور دوری کند و این اجتناب عملکرد اجتماعی، شغلی و سایر جنبه‌های زندگی فرد را مختل می‌کند.

اکثر افراد مبتلا به فوبیا قادر نیستند دلیل مشخص برای شروع آن را به یاد آورند، ولی گفته می‌شود فوبیا معمولا بعد از این موارد آغاز می‌شود: اتفاق افتادن یک رویداد تروماتیک، مشاهده‌ی فردی که دچار رویداد تروماتیک شده، یک حمله‌ی وحشت غیرمنتظره در مکانی که بعدا به موقعیت فوبیازا تبدیل می‌شود و خواندن اخبار منفی درباره موضوعی خاص. نسبت زنان مبتلا به مردان، تقریبا ۲ به ۱ است؛ هرچند میزان شیوع بسته به نوع فوبیک تفاوت دارد.

در ادامه با چند مورد از عجیب‌ترین ترس‌های جهان آشنا می‌شوید که احتمالا باعث تعجب یا خنده‌یتان خواهد شد.

ترس از زمان

کرونوفوبیا (chronophobia) نوعی اختلال اضطرابی است که فرد از زمان می‌ترسد. این فوبیا شامل هراس غیرمنطقی از گذشت زمان و داشتن محدودیت در زمان است. زمان یک عنصر مهم در زندگی انسان هاست. گذر زمان باعث می‌شود پیر شویم و به میرا بودن خود فکر کنیم. برخی افراد به دلیل محدود بودن ظرف زندگی، نگران این هستند که مبادا از زمان به درستی استفاده نکنند و وقت خود را هدر دهند.

در افراد مبتلا به کرونوفوبیا این نگرانی بسیار شدید است به طوری که حتی شنیدن صدای تیک تاک ساعت حالشان را بد می‌کند. کرونوفوبیا در افراد سالخورده، زندانیان و بیماران لاعلاج شیوع بیشتری دارد؛ همچنین کسانی که ضربه‌ی روحی سختی را تجربه کرده اند مستعد ابتلا به این فوبیای خاص هستند. پیشگیری از کرونوفوبیا دشوار است؛ زیرا معمولا به دلیل موقعیت‌هایی به وجود می‌آید که غیرقابل کنترل هستند.

ترس از ازدواج

گاموفوبیا (gamophobia) از ترکیب دو واژه‌ی gamos و phobia تشکیل شده است که گاموس در زبان یونانی به معنی ازدواج و فوبیا هم به معنای ترس است. برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، فرد مبتلا به گاموفوبیا می‌تواند رابطه‌ی طولانی و شادی را تجربه کند و مشکل اصلی آن‌ها ترس از ازدواج است. گاموفوبیا یک نوع اضطراب اجتماعی است؛ بنابراین هسته‌ی اصلی آن توسط جامعه شکل می‌گیرد. زنان و مردان به گونه‌ای متفاوت تحت تاثیر این ترس قرار می‌گیرند و دلیل آن را می‌توان به نحوه‌ی درک متفاوت جامعه از نقش زن و مرد در ازدواج نسبت داد.

در مردان تداوم گاموفوبیا ممکن است تحت تاثیر انتظارات جامعه از آن‌ها به عنوان فرد تامین کننده باشد و این فشار معمولا از طرف جامعه تحمیل می‌شود و شریک زندگی در این ترس نقش چندانی ندارد. یکی دیگر از دلایل گاموفوبیا ناشی از ضربه‌های روحی است که فرد در گذشته تجربه کرده و این مورد در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

بخش قابل توجهی از جمعیت را فرزندان طلاق تشکیل می‌دهند و بودن در این موقعیت می‌تواند آسیب‌های زیادی به همراه داشته باشد. این طبیعی است که افراد به ویژه کسانی که پدر و مادرشان از هم جدا شده‌اند، نسبت به ازدواج و متعهد شدن با احتیاط عمل کنند، ولی زمانی می‌توانیم بگوییم دچار گاموفوبیا شده‌ایم که این احتیاط به اضطراب و ترس شدید تبدیل می‌شود.

ترس از آسمان

برای بیشتر مردم، خیره شدن به آسمان و مشاهده‌ی ستاره‌ها آرام‌بخش است؛ با این حال همه‌ی افراد چنین حسی را تجربه نمی‌کنند و حتی ممکن است احساس حمله، تپش قلب، سرگیجه و وحشت داشته باشند. اگر با این احساسات آشنا هستید، احتمالا از آستروفوبیا (astrophobia) رنج می‌برید. آستروفوبیا شامل ترس شدید از ستارگان، فضای بیرونی و آسمان شب است. همچنین ممکن است با هراس از آدم فضایی ارتباط داشته باشد.

فرد مبتلا به آستروفوبیا هنگامی که در موقعیت فوبیک قرار می‌گیرد، پاسخ جنگ و گریز نشان می‌دهد به طوریکه ضربان قلب افزایش می‌یابد و نفس‌ها به شماره می‌افتند. پاسخ جنگ و گریز انرژی زیادی را از بدن می‌گیرد و برای این طراحی شده است که فرد به سرعت و بدون آسیب از موقعیت خطرناک فرار کند؛ بنابراین افراد مبتلا به این فوبیا، از بیرون رفتن در شب اجتناب می‌کنند. ترس از بیرون بودن در شب می‌تواند عملکرد جدی در زندگی فراهم آورد؛ به همین دلیل باید درصدد درمان آن برآمد.

ترس از بارداری

بیشتر زنان درمورد بارداری و زایمان دچار ترس و اضطراب می‌شوند. باتوجه به اینکه این فرایند با درد و ناراحتی همراه است، ترسیدن از آن طبیعی می‌باشد. ولی گاهی این ترس به حدی شدید می‌شود که زنان به طور کلی از بارداری و زایمان اجتناب می‌کنند؛ در این صورت، این وضعیت را توکوفوبیا (tokophobia) می‌نامیم.

دو طبقه بندی برای افراد مبتلا به توکوفوبیا وجود دارد: اولویه و ثانویه

توکوفوبیای اولیه شامل زنانی می‌شود که زایمانی را تجربه نکرده‌اند، ولی ترس شدیدی دارند. به گفته‌ی روانشناسان، این ترس می‌تواند ناشی از تجربیات تروماتیک گذشته مانند سواستفاده جنسی باشد. همچنین اگر شاهد زایمان دلخراشی بوده‌اند که به مرگ یا نتایج ناراحت‌کننده منتهی شده است در این گروه طبقه بندی می‌شوند. این ترس می‌تواند دراثر مشاهده‌ی زایمان سخت سایر زنان نیز به وجود آید.

توکوفوبیای ثانویه به زنانی اطلاق می‌شود که خودشان یک زایمان ناراحت‌کننده داشته‌اند و به تجربه‌ی ناخوشایندی مانند مرگ یا آسیب به نوزاد ختم شده است.

 

آمار شیوع توکوفوبیا متفاوت است، ولی محققان تخمین زده‌اند که بین ۳ تا ۲۲ درصد زنان از آن رنج میبرند. روانشناسان معتقدند آموزش، آگاهی دادن و گفتگو در یک محیط امن و سازنده می‌تواند به زنان در مواجهه با این ترس کمک کند.

ترس از تنهایی

بیشتر مردم تمایل دارند درکنار دیگران باشند، حتی خجالتی ترین و درونگراترین افراد هم نیاز دارند لحظاتی را پیش مردم بگذرانند و این بخشی از طبیعت انسان هاست. این حقیقت باعث شده است حتی فکر تنها شدن برای برخی افراد مقدار زیادی اضطراب تولید کند. اگر شما هم ترس شدید از تنهایی دارید احتمالا به اتوفوبیا (autophobia) مبتلا هستید.

افراد مبتلا به این هراس نگران هستند که اگر تنها بمانند، اتفاق وحشتناکی رخ بدهد و در این موقعیت‌ها دچار حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، لرزش، تپش قلب و حمله‌ی عصبی می‌شوند و به دلیل موارد ذکر شده از تنهایی اجتناب می‌کنند.

ترس از تنها ماندن لزوما غیرمعمول نیست. با این حال برخی از افراد ترسی را تجربه می‌کنند که توانایی آن‌ها برای زندگی کردن مختل می‌کند.

 

مردم از چه جیزهایی بیشتر میترسند

فوبیا احساس ناخوشایند و آزاردهنده‌ای است که به‌دلیل ترس‌هایی واقعی یا خیالی ایجاد می‌شود. گاهی این ترس برای فردِ دچار فوبیا غیرقابل‌تحمل است. حتی گاهی این افراد تصور می‌کنند عاملی که موجب ترس و وحشت آنها شده است، زندگی‌شان را تهدید می‌کند. باوجود این، از دیدگاه دیگران، این ترس‌های غیرعادی و غیرمنطقی بسیار جالب هستند. در ادامه، فهرستی شامل ۱۰ مورد از رایج‌ترین فوبیاهای دنیا را معرفی کرده‌ایم؛ فهرستی که موارد آن براساس میزان شیوع این فوبیاها مرتب شده است. با شمارش معکوس، در پایان به فوبیایی می‌رسیم که بیش از تمام موارد این فهرست، در میان مردم جهان شایع است و افراد بیشتری را درگیر کرده است. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با ترس‌هایی عجیب، غیرمنطقی و گاهی خنده‌دار آشنا شوید.

مردم از چه جیزهایی بیشتر میترسند
 

۵۵آنلاین : 10. تریپوفوبیا (Trypophobia)، ترس از الگوهای نامنظم یا خوشه‌ای، سوراخ‌های کوچک یا حفره‌ها

 

انزجار زیست‌شناختی و ترس‌های آموخته‌شدهٔ فرهنگی دلایل اصلی «تریپوفوبیا» هستند. تریپوفوبیا ترسی شدید و غیرمنطقی از سوراخ‌ها و حفره‌هاست.

رایج ترین فوبیاهای دنیا - تریپوفوبیا یا ترایپوفوبیا

 

این ترس برای افراد عادی، غیرمنطقی و عجیب به‌نظر می‌رسد. فرد مبتلا به این فوبیا صرفا با دیدن یا فکر کردن به سوراخ‌ها دچار وحشت‌زدگی یا حملات پانیک می‌شود. در نتیجه، این افراد از چیزهایی مانند مرجان، اسفنج، پوست، گوشت، شانهٔ عسل خشک‌شده و هر چیز دیگری که از سوراخ‌ها تشکیل شده باشد، دوری می‌کنند. برای این افراد، سوراخ‌ها ظاهری نفرت‌انگیز و ناخوشایند دارند و آنها برای دوری از این سوراخ‌ها هر کاری می‌کنند.

 
۹. اِروفوبیا (Aerophobia) یا ترس از پرواز

تقریبا ۶٫۵ درصد جمعیت جهان به «اروفوبیا» یا ترس از پرواز دچار هستند. این ترس معمولا با ترس‌های دیگری مرتبط است، ترس‌هایی مانند آگورافوبیا (Agoraphobia، ترس از ناتوانی در فرار [از مکان‌های باز]) و تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا (Claustrophobia، ترس از فضاهای کوچک و محدود). طبیعی است که این ترس بر زندگی کاری و شخصی فرد تأثیر می‌گذارد، زیرا مسافرت هوایی برای او غیرممکن است. در این افراد حتی فکر کردن به پرواز هم می‌تواند موجب پریشانی شدید شود و حالت‌هایی مانند حالت تهوع و حملهٔ پانیک را در آنها ایجاد کند.

۸. آلودگی‌هراسی یا میسوفوبیا (Mysophobia)، ترس از میکروب‌ها

«میسوفوبیا» ترس بیش‌ازحد از میکروب‌ها و آلودگی‌هاست. این فوبیا معمولا با اختلال وسواس فکری و عملی (اختلال وسواس جبری، obsessive compulsive disorder) ارتباط نزدیکی دارد. بسیاری از افراد مبتلا به میسوفوبیا به اختلال وسواس جبری نیز دچار هستند که در نتیجهٔ آن ممکن است در حمام کردن یا شستن دست‌های‌شان زیاده‌روی کنند. این ترس ناسالم و بیمارگونه از میکروب‌ها موجب می‌شود که فرد از آلودگی موادغذایی یا تماس پیدا کردن با مایعات بدن افراد اطراف خود نیز بترسد. میسوفوبیا عوارض فراوانی دارد، زیرا این افراد تلاش می‌کنند که از موقعیت‌های اجتماعی دوری کنند. انزوا از نشانه‌های معمول این فوبیاست. این فوبیا می‌تواند موجب فوبیاهای دیگری مانند آگورافوبیا و انواع اختلالات اضطراب شود.

 
۷. تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا (Claustrophobia)، ترس از فضاهای کوچک

رایج ترین فوبیاهای دنیا - تنگنا هراسی یا کلاستروفوبیا

«کلاستروفوبیا» نیز یکی از رایج‌ترین فوبیاهای دنیا است. تقریبا ۵ تا ۷ درصد جمعیت جهان به این فوبیا دچار هستند. این فوبیا معمولا با ترس از خفگی یا محدودیت مرتبط است. متخصصان و دانشمندان مطالعات فراوانی دربارۀ این فوبیا انجام داده‌اند، ولی متأسفانه تنها ۲ درصد افراد مبتلا به این فوبیا به‌دنبال درمان آن هستند. معمولا کلاستروفوبیا با کلیسروفوبیا (Cleithrophobia / ترس شدید از در دام افتادن و در جایی گیر افتادن) اشتباه گرفته می‌شود.

 
۶. تُندرهراسی یا استرافوبیا (Astraphobia)، ترس از تندر و رعدوبرق

طوفان و رعدوبرق پدیده‌ای طبیعی است که در بسیاری از بخش‌های جهان اتفاق می‌افتد. طوفان می‌تواند به‌شدت موجب ناتوانی و آزار افراد مبتلا به «استرافوبیا» شود. بیشتر افراد مبتلا به این فوبیا کودکان هستند؛ البته گاهی این فوبیا تا بزرگ‌سالی نیز ادامه پیدا می‌کند. حتی وحشی‌ترین و درنده‌ترین حیوانات نیز به‌شدت از تندر و آذرخش می‌ترسند و پنهان شدن واکنشِ دفاعی طبیعی آنهاست. نام دیگر استرافوبیا «برونتوفوبیا» (Brontophobia) است. این فوبیا تقریبا ۲ درصد مردم آمریکا را درگیر کرده است. خوشبختانه این فوبیا قابل‌درمان است و روش‌های درمانی فراوانی برای آن وجود دارد.

۵. سگ‌هراسی یا سینوفوبیا (Cynophobia)؛ از رایج‌ترین فوبیاهای دنیا

«سینوفوبیا» یا ترس شدید از سگ‌ها یکی از رایج‌ترین فوبیاهای حیوانات در سرتاسر جهان است. تقریبا ۳۶ درصد افراد مبتلا به این فوبیا سعی می‌کنند این ترس خود را درمان کنند و بیشتر آنها از گربه نیز می‌ترسند. ترس شدید از سگ‌ها مشکل‌سازتر از ترس از عنکبوت‌ها یا مارهاست، زیرا سگ‌ها بیشتر از این جانواران در مناطق مسکونی و محیط اطراف ما حضور دارند. زنان تقریبا ۷۵ درصد از افراد دچار سینوفوبیا را تشکیل می‌دهند؛ البته این ترس در مردان نیز وجود دارد. معمولا این ترس در کودکی شروع می‌شود، ولی بیماران زیادی نیز وجود دارند که این ترس آنها در دوران بزرگ‌سالی ایجاد شده است.

 
۴. آگورافوبیا (Agoraphobia) یا ترس از فضاهای باز یا شلوغ

رایج ترین فوبیاهای دنیا - آگورافوبیا یا ترس از فضاهای باز یا شلوغ

تقریبا از هر ۱۰۰ آمریکایی، ۲ نفر به «آگورافوبیا» مبتلا است. این فوبیا مشکلات زیادی در زندگی فرد ایجاد می‌کند، زیرا موجب می‌شود که از رفتن به مرکزخرید، بازار، تئاتر و سایر مکان‌های شلوغ و همچنین زمین‌های باز اجتناب کند. این افراد صرفا با فکر کردن یا دیدن چنین فضاهایی (که حس می‌کنند فرار کردن از آنها دشوار است) دچار وحشت شدید می‌شوند. آگورافوبیا دور باطلی ایجاد می‌کند، زیرا فردِ مبتلا از ایجاد حملهٔ پانیک می‌ترسد و همین افکار او منجر به حملهٔ پانیک می‌شوند. محدود کردن فعالیت‌ها و دوری کردن و رفتار اجتنابی به بخشی از زندگی این افراد تبدیل می‌شود. بنابراین افسردگی یکی از نشانه‌های رایج این فوبیاست.

 
۳. ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا (Acrophobia)

ترس از ارتفاع یا «آکروفوبیا» یکی از رایج‌ترین فوبیاهای دنیا است. این فوبیا ترسی غیرمنطقی از ارتفاع و سقوط است (حتی زمانی که فرد در ارتفاع زیادی قرار ندارد). آکروفوبیا موجب می‌شود که فردْ به‌شدت مضطرب یا وحشت‌زده شود و نتواند از جایی که از آن بالا رفته است، پایین بیاید. در مواردی از آکروفوبیا، حتی زمانی که فرد از صندلی بالا و پایین می‌رود نیز دچار حملهٔ پانیک می‌شود. تقریبا ۱۰ درصد مردم آمریکا به آکروفوبیا دچار هستند.

 
۲. ترس از مار یا اوفیدیوفوبیا (Ophidiophobia)

ترس از مار یا «اوفیدیوفوبیا» دومین حیوان‌هراسی یا زوفوبیایِ (zoophobia) رایج در جهان است که در فهرست ما، درست بعد از رایج‌ترین فوبیا قرار می‌گیرد. این فوبیا تقریبا در یک‌سوم بزرگ‌سالان وجود دارد. ترس از مار نیز مانند فوبیای شمارهٔ یک این فهرست، در تکامل ما ریشه دارد، چون ترس از مارهای سمّی برای بقای ما ضروری است. اوفیدیوفوبیای شدید می‌تواند بر زندگی فرد تأثیر نامطلوبی بگذارد، زیرا موجب می‌شود که از پیاده‌روی و چادر زدن در طبیعت و فعالیت‌های مشابه اجتناب کند. حتی ممکن است فرد از مارها و سایر خزندگان موجود در فروشگاه‌های حیوانات خانگی نیز بترسد.

و اما مورد بعدی، فوبیای شماره یک فهرست ما و رایج‌ترین فوبیا در تمام دوران‌هاست.

۱. عنکبوت‌هراسی یا آراکنوفوبیا (Arachnophobia)

رایج ترین فوبیاهای دنیا - عنکبوت هراسی یا آراکنوفوبیا

عنکبوت‌هراسی یا «آراکنوفوبیا» فوبیای شمارهٔ یک در فهرست ما از رایج‌ترین فوبیاهای دنیا است. این فوبیا ترس شدید و بیش‌ازحد از عنکبوت‌ها یا سایر تنندگان (عنکبوتیان) مانند عقرب‌ها است. عنکبوت‌هراسی یکی از رایج‌ترین فوبیاهای حیوانات در جهان به‌شمار می‌رود. معمولا علت این ترسْ تکاملی است، زیرا بعضی از گونه‌های عنکبوت‌ها مرگ‌بار هستند و این ترسْ واکنشی طبیعی در انسان برای زنده ماندن است. معمولا افراد مبتلا به آراکنوفوبیا تلاش زیادی می‌کنند تا مطمئن شوند محیط آنها خالی از عنکبوت است. این وسواس و تلاش آنها موجب می‌شود که زحمت و دردسر زیادی برای خود ایجاد کنند.

 

ابتلاء به فوبیای کرونا

یک روانشناس بالینی گفت: ترس، فوبیا و اضطراب سه مورد از اختلالات روانی است که در پی شیوع ویروس کرونا در میان افراد شایع شده است.

ابتلاء به فوبیای کرونا
 

شستن مکرر دست ها تا آنجا که پوست از حالت طبیعی خارج و به نوعی بیماری دچار شود، فاصله گذاری بیش از حد تا آنجا که به قولی از آن‌طرف بام افتادن، گوشه گیری، عزلت نشینی و هزاران مورد رفتاری غیر قابل پیش بینی و خارج از کنترل که گاه فرد را به افسردگی، خودزنی یا خودکشی می کشاند از جمله موضوعاتی است که در سایه شیوع کرونا دامن برخی را گرفته است.

 

افرادی که گاه می بینیم یا می شنویم عنوان می کنند دست خودم نیست. از همه می ترسم، از اینکه با رعایت تمام نکات بهداشتی باز هم کرونا بگیرم. ماسک و مواد ضدعفونی کننده نباشد اعتماد به نفس خودم را از دست می دهم و ترسی عجیبیتمام وجودم را فرا می گیرد یا افرادی که خبرهای ناگواری از آن‌ها در صفحه حوادث نقش بسته است، خبرهایی از خودکشی و دیگرکشی به خاطر احتمال ابتلاء به کرونا و غیره.

حالات رفتاری که حسن بهرامنی روانشناس بالینی روز  دوشنبه  فوبیا عنوان می کند و به شهروندان هشدار می دهد: ویروس کرونا در یکه تازی خود، فوبیای کرونا را در برخی افراد نهادینه کرده است، فوبیا حالتی از ترس است که آثار و پیامدهای ناگواری در فرد باقی خواهد گذاشت پس با اعمال راهکارهای مناسب مانع ایجاد این حالت رفتاری شویم.

 

وی در توضیح این حالات، نخست به تعریف فوبیا اشاره می کند و ادامه می دهد: فوبیا به عنوان ترس مرضی شناخته می شود که تمام عوامل محیطی و اجتماعی را می توان عامل ایجاد این ترس عنوان کرد. ترسی بیمارگونه که کاملا اکتسابی است به این معنا که افراد با قرار گرفتن در موقعیت و شرایط مختلف و بر اساس اصول یادگیری و شرطی سازی، فوبیا را آموزش می بینند.

 

این روانشناس بالینی، ترس را یک فرایند فیزیولوژیک و روانی عنوان می کند که در نتیجه یک عامل مشخص، یکسری تغییرات جسمی و روانی را در فرد ایجاد می کند. مثلا ترس از سوسک که عامل آن سوسک عنوان می شود.

 

بهرامنی درباره اضطراب هم یادآور می شود: اضطراب همان نشانه های روانی و جسمی ترس را ایجاد می کند با این تفاوت که عامل ایجاد کننده اضطراب مشخص نیست یعنی نمی دانیم چرا یک چنین اتفاقی افتاده است. مثلا اضطراب امتحان؛ به این معنا که دانش آموز در خانه درس را خوب می خواند اما سر جلسه امتحان ناگهان دچار فراموشی می شود. این اضطراب است که دلیل روشنی برای بوجود آمدن ندارد.

سونامی اطلاعات ناصحیح و شایعات بر آتش فوبیا گسترد

 

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا اختلالی است که به یکباره وارد سیستم و بافت زندگی افراد شده و نظم آن را برهم ریخته تا آنجا که در افراد مختلف، تولید فوبیا، ترس یا اضطراب کرده است، تصریح می کند: به دلیل ناشناخته بودن این ویروس، صحبت ها و دیدگاه های متعدد و متنوعی پیرامون آن بخصوص در فضاهای مجازی توسط هر فرد کارشناس و غیرکارشناسی منتشر شد و به خود اجازه داد هر جور که فکر می کرد درباره این اختلال صحبت و اظهار نظر کند.

وی ادامه می دهد: این تنوع و پراکندگی انتشار اطلاعات که عمده آنها پیشتوانه علمی نداشتند و صرفا بر اساس تجربه فردی و نظرات شخصی تنظیم می شد به همراه انتشار موجی از آمار و ارقام فوت شدگان بر اثر کرونا وضعیت زندگی افراد را تحت الشعاع قرار داد. در حالی که واقع امر این بود که در  مقایسه با ارقام مرگ و میر جاده ای در یکروز، چندان برجسته نبود اما به دلیل اینکه در مورد تلفات جاده ای چندان صحبت نمی شود پس ترس و اضطراب  و فوبیا وجود نمی آورد.

 

«یعنی اگر آمار تصادف جاده ای اینقدر پررنگ می شد و درباره آن توضیح داده می شد مطمئنا یک فوبیا در مورد آن پیدا می کردیم.»

بهرامنی با تاکید بر پیامدهای انتشار اطلاعات نادرست درباره کرونا، خاطرنشان می کند: از یک طرف ترسی ایجاد کرد مبنی بر اینکه بیماری آمده و افراد مختلف را به اشکال مختلف از بین می برد، از سویی دیگر تولید اضطراب کرد چرا که نمی دانند کسی که بغل دست آنها است بیماری دارد یا خیر یا آنان مبتلا هستند یا نه ضمن اینکه یکسری افکار بیمارگونه و ترس مرضی تحت عنوان فوبیا را ایجاد کرد که مردم وقتی یکی سرفه یا عطسه می کند بلافاصله در ذهنشان عکس العملی بیدار می شود که نکند دچار چنین اختلالی شوم.

 

علائم فوبیای کرونا را بهتر بشناسیم

وی در بخشی دیگر از این گفت و گو در پاسخ به این پرسش که چه افرادی بیشتر به فوبیا دچار می شوند، می گوید: در خانواده هایی که اضطراب بالا است و اعضای آن از وسواس فکری برخوردارند یا بسیار کنترل گر هستند، ابتلاء به فوبیا شایع است. نکته قابل توجه این که هرچقدر افراد بیشتر درگیر اضطراب ترس یا فوبیای ناشی از کرونا می شوند به همان اندازه احتمال بروز خطر و بیماری آنان بیشتر است. به عنوان مثال برخی از ترس مردن خودکشی می کنند یا فردی که در مترو از ترس کرونا دستکش به دست دارد و با دستکش تخمه می خورد.

 

این روانشناس بالینی، درباره تظاهرات و علائم رفتاری کرونا در سه حالت ترس، اضطراب و فوبیا اینگونه توضیح می دهد: اضطراب و فوبیا بیشتر تولید تنش عصبی می کند چرا که عاملی ناشناخته دارند و هر چه ناآگاهی بیشتر، شدت آن هم بیشتر می شود؛ این حالات رفتاری در افرادی که مرتب در مورد این بیماری صحبت می کنند دیده می شود.

 

«به عنوان مثال وقتی عنوان می شود این ویروس در محیط یا روی ظروف اینقدر زمان زنده می ماند ناخواسته باعث شد مردم از دست زدن به هر سطحی بهراسند و خود را جمع کنند. این حالت، فوبیا است یعنی نسبت به عوامل محیطی و پیرامونی، مرضی را در افراد ایجاد کرده و باعث شده در ارتباطات و رفت و آمدهای خود و استفاده از اشیا و وسایل اضطراب دلشوره و نگرانی داشته باشند.»

وی ادامه می دهد: در ادامه این رفتارهای مرضی، دلشوره و نگرانی از آینده ایجاد می شود چرا که محصول ناآگاهی از آینده است. مانند اینکه اگر از فلان مکان برگشتم، نکند مبتلا شده ام.

راهکار شکست فوبیای کرونا

بهرامنی درباره راهکار پیشگیری از ایجاد این وضعیت روحی و رفتاری توصیه می کند: در قدم نخست پیشنهاد این است که بیاییم نسبت به اطلاع رسانی دقت و ظرافت بیشتری بکار بندیم. باید در ارایه اعداد، ارقام و آمارها از سبکی استفاده کنیم که در اذهان عمومی ایجاد اضطراب نکند.

 

وی ادامه می دهد: مشخص کردن کانال ها، مجاری ارتباطی و اطلاع رسانی معتبری که مردم به آن اعتماد داشته باشند از دیگر راهکارها است چرا که مردم به برخی از رسانه ها بی اعتماد هستند یعنی همین عدد را از رسانه داخلی نمی پذیرند اما از رسانه مورد اعتماد خود می پذیرند. استفاده از اطلاعات مناسب و اطلاعات درخور فهم عموم جامعه از ضرورت های دیگر این دوران است یعنی از جملات و کلماتی که ممکن است فهم و درک را سخت کند و در عین حال اضطراب آور باشد استفاده نکنند.

به باور این روانشناس، تقویت شبکه های اجتماعی منسجم که پیام ها و اطلاعات مناسب برای سنین مختلف را تنظیم کنند و در اختیار هر گروه سنی خاص قرار بدهند باید در اولویت قرار گیرد چرا که این کار به دسته بندی اطلاعات در قالب های مشخص کمک می کند تا کودک و نوجوان مثلا ۱۰ ساله اطلاعاتی را دریافت نکند که مناسب یک بزرگسال است.

ارایه خدمات عمومی رفاهی پزشکی مناسب به مردم تا آنجا که احساس کنند همواره حمایت می شوند از دیگر  راهکارهایی است که بهرامنی از آن یاد می کند و می گوید: احساس حمایت شدن در یک انسان آن هم در شرایط مختلف، باعث می شود از نظر روانی یک امنیت و آرامش را تجربه کنند،  فراموش نکنیم فوبیا، ماهیت تبدیل دارد مثلا فوبیای ارتفاع به طبع شغل احتمال دارد، کنترل شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه