ارسال به دیگران پرینت

علت بیماری کاوازاکی چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری کاوازاکی که به نام سندرم کاوازاکی نیز به شهرت رسیده نوعی بیماری نادر التهابی و سیستمیک است که معمولا کودکان به آن مبتلا شده و اغلب با عفونت در بدن همراه است.

علت بیماری کاوازاکی چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری کاوازاکی که به نام سندرم کاوازاکی نیز به شهرت رسیده نوعی بیماری نادر التهابی و سیستمیک است که معمولا کودکان به آن مبتلا شده و اغلب با عفونت در بدن همراه است.

کاوازاکی ممکن است به صورت ناگهانی ظاهر شود، از شایع ترین علائم این بیماری می توان به تب، ورم گره های لنفاوی و راش های پوستی اشاره کرد اما گاهی به مشکلات قلبی و سایر عوارض احتمالی نیز منجر می شود. این بیماری تنها با علائم بالینی تشخیص داده می شود و هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که ابتلای به این بیماری را تایید یا رد کند.

در ادامه قصد داریم درباره علائم، علل و درمان بیماری کاوازاکی صحبت کنیم.

علائم کاوازاکی

بیماری کاوازاکی اغلب در کودکان کمتر از پنج سال دیده می شود اما ممکن است کودکان بزرگ تر و به ندرت بزرگسالان نیز به این بیماری مبتلا شوند.

علائم کاوازاکی می تواند طی چند هفته بروز کند و کودک ممکن است در دوره پیشرفت بیماری تنها یک یا چند علامت داشته باشد، این مسئله تشخیص بیماری را دشوار می کند.

کاوازاکی معمولا باعث تب شدید بین ۳۷٫۷ درجه تا ۴۰ درجه سانتی گراد می شود و با چهار مورد از پنج نشانه زیر همراه می باشد:

  • قرمزی، ورم و / یا پوسته شدن پوست کف دست یا کف پا
  • راش پوستی در ناحیه پشت، شکم و / یا قفسه سینه
  • ورم یا قرمزی چشم
  • ورم، قرمزی، زخم یا پوسته شدن دهان، لب ها و / یا گلو
  • ورم غدد لنفاوی به خصوص در ناحیه گردن

توجه داشته باشید:

از آن جا که کودکان به این بیماری حساس تر هستند ممکن است راش های پوستی در ناحیه کشاله ران آن ها ایجاد شده یا این ناحیه پوسته پوسته شود.

گاهی اوقات بیماری کاوازاکی با اسهال، استفراغ، درد یا ورم مفاصل، ادرار دردناک، سفتی گردن یا سر درد همراه خواهد بود.

ممکن است با وجود درگیر شدن قلب، علائم بارز بیماری قلبی در بیمار دیده نشود اما می تواند به سبکی سر، تنگی نفس، درد قفسه سینه، از دست دادن هوشیاری یا حتی حمله قلبی منجر شود.

مراحل بیماری کاوازاکی

به طور کلی بیماری کاوازاکی سه مرحله دارد:

۱٫ مرحله حاد

مرحله حاد معمولا چند هفته ادامه دارد. علائم قابل توجه بوده و درمان معمولا در این مرحله آغاز می شود.

۲٫ مرحله تحت حاد

مرحله تحت حاد مرحله بهبودی است و ممکن است یک ماه طول بکشد، در این مدت فرد دچار درد مفاصل دائمی بدون سایر علائم خواهد بود.

۳٫ مرحله نقاهت

مرحله نقاهت چندین ماه طول می کشد، در این مدت بیمار معمولا علائم خفیف داشته یا فاقد هرگونه علامتی می باشد. این مرحله تا زمانی که نتایج آزمایش های بیمار کاملا طبیعی شود ادامه دارد.

علت بیماری کاوازاکی

علت بیماری کاوازاکی تاکنون مشخص نشده اما به نظر می رسد برخی عوامل، احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهند.

کاوازاکی یک عفونت نیست با این حال معمولا در طول دوره عفونت های ویروسی یا باکتریایی خفیف یا پس از آن ایجاد می شود.

از سوی دیگر این بیماری اغلب در افرادی دیده می شود که در خانواده شان چنین بیماری وجود داشته است و مردم نواحی به ترتیب ژاپن، کره و تایوان بیشتر به آن مبتلا می شوند.

به همین دلیل متخصصان به این نتیجه رسیده اند احتمالا مسئله ژنتیک در بیماری کاوازاکی نقش دارد.

التهاب

بیماری کاوازاکی با التهاب منتشر در سراسر بدن ارتباط دارد، به نظر می رسد این التهاب به دلیل واکنش شدید سیستم ایمنی بدن رخ می دهد.

واکنش التهابی می تواند پاسخ خود ایمنی یا واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به یک محرک مانند عفونت باشد و علائمی همچون تب، قرمزی، ورم و غیره از نشانه های آن هستند.

واسکولیت

بسیاری از علائم کاوازاکی به واسکولیت یا التهاب رگ های خونی نسبت داده شده است، در بیماری کاوازاکی التهاب بسیار گسترده است و عروق خونی متوسط بدن را هدف قرار می دهد.

واسکولیت می تواند روی عروق خونی قلب اثر گذاشته، باعث لخته شدن خون شود و در دراز مدت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

یکی دیگر از عوارض نادر واسکولیت در بیماری کاوازاکی آنوریسم یا رگ برآمدگی است که به دلیل بیرون زدگی یا بزرگ شدن دیواره یک سرخرگ و افزایش قطر آن ایجاد می شود.

علاوه بر این برخی کودکان مبتلا به ویروس کووید ۱۹ علائم کاوازاکی یا سندرم شبه کاوازاکی را تجربه کرده اند.

تشخیص کاوازاکی

بیماری کاوازاکی با توجه به علائم بالینی تشخیص داده می شود و آزمایش خاصی وجود ندارد که ابتلای به این بیماری را تایید یا رد کند، اگرچه برخی آزمایش ها برای شناسایی عوارض و بهبود روند درمان کمک کننده هستند.

آزمایش های لازم برای بیماری کاوازاکی

برخی آزمایش هایی که ممکن است انجام شود عبارتند از:

  • آزمایش خون یا ادرار می تواند علائم التهاب را مشخص کند.
  • تست شمارش کامل خون یا CBC ممکن است لکوسیتوز یا افزایش تعداد گلبول های سفید خون را نشان دهد.
  • در بیماری کاوازاکی برخی تست های دیگر مانند آزمایش ESR (میزان رسوب گلبول های قرمز)، تست CRP (پروتئین واکنشی C) و آزمایش عملکرد کبد نیز ممکن است نتایج غیر طبیعی داشته باشند.
  • آزمایش ادرار روتین ممکن است پیوری استریل (حضور گلبول های سفید در ادرار بدون وجود علائم عفونت) نشان دهد.

از آن جا که بیماری کاوازاکی ممکن است با عفونت همراه باشد احتمالا از آزمایش خون یا سایر آزمایش ها برای تعیین عفونت استفاده شود.

تصویر برداری

بیماری کاوازاکی اغلب باعث ورم غدد لنفاوی و گاهی ورم سایر نواحی بدن از جمله کیسه صفرا می شود، برای تشخیص این موارد از تصویر برداری مانند سی تی اسکن استفاده می شود.

تست های تخصصی

برای شناسایی و بررسی برخی عوارض کاوازاکی نیاز به تست های مخصوص می باشد.

به عنوان مثال زمانی که به دلیل استفراغ یا کاهش اشتها خطر کم آبی بدن وجود دارد پزشک از آزمایش خون الکترولیت برای شناسایی علائم اولیه کم آبی بدن استفاده می کند یا تشخیص تغییرات بینایی ناشی از یووئیت قدامی یا التهاب در چشم با معاینه چشم امکان پذیر است.

تست های عملکرد قلب

اگر قلب درگیر شده باشد ممکن است از الکتروکاردیوگرام یا اکو کاردیوگرام استفاده شود.

الکتروکاردیوگرام یک تست غیر تهاجمی است که طی آن ضربان و ریتم قلب بررسی می شود و اکو یک تصویر برداری غیر تهاجمی است که برای تصویر برداری از ساختار آناتومیک قلب در حالت فعالیت استفاده شود.

آنژیوگرام یک تست تهاجمی است که به تیم پزشکی این امکان را می دهد تا از عروق خونی که تغییر شکل پیدا کرده اند عکس برداری کنند.

نکته: روش های غیر تهاجمی به روش هایی گفته می شود که با کمک آن ها بدون مداخله در بدن می توان مشکلات بیماران را کاهش داده یا درمان کرد.

منبع: verywellhealth

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه