ارسال به دیگران پرینت

طالبان از ضبط میلیون‌ها دلار اسکناس و شمش طلا در خانه مقامات سابق خبر داد

بانک مرکزی افغانستان که در کنترل طالبان است، اعلام کرده نیروهای مسلح این گروه موفق شده‌اند بیش از ۱۲ میلیون دلار به صورت نقدی و شمش طلا از خانه‌های مقامات دولت پیشین و دفاتر کار ماموران بلندپایه امنیتی کشف و مصادره کنند.

طالبان از ضبط میلیون‌ها دلار اسکناس و شمش طلا در خانه مقامات سابق خبر داد

بخش اعظم این غنائم در منزل امرالله صالح، معاون اشرف غنی، رئیس جمهوری فراری أفغانستان به‌دست آمده است.

صالح تاکنون در این باره موضع‌گیری نکرده است. او از زمان روی کار آمدن طالبان در اواسط ماه اوت در استان پنجشیر در کنار احمد مسعود در برابر طالبان مقاومت می‌کند.

یکی از اعضای ارشد طالبان در توییتر مدعی شد که در خانه صالح بیش از شش میلیون دلار پول نقد و ۱۸ شمش طلا پیدا شده است.

پیش‌تر محمد ظاهر اغبر، سفیر سابق افغانستان در تاجیکستان مدعی شده بود که غنی هنگام فرار ۱۶۹ میلیون دلار پول نقد با خود برده است. غنی این خبر را تکذیب کرد.

بانک مرکزی همچنین از تمامی بانک‌ها خواسته است، حساب‌های مقامات دولت سابق را مسدود کنند.

بحران شدید اقتصادی

در هفته‌های اخیر رهبران طالبان برای به رسمیت‌شناخته‌شدن دولتشان و دریافت کمک‌های مالی بین‌المللی تلاش‌های زیادی به‌خرج داده‌اند و وعده‌هایی داده‌اند که با ایدئولوژی آنها مغایر است. در این راستا می‌توان به امکان فعالیت شغلی و تحصیل زنان اشاره کرد و رفتار مسالمت‌آمیز آنان در زمینه روابط بین‌الملل و اعلام عفو عمومی برای همکاران دولت پیشین و گذشت از کشتار دگراندیشان.

اما تاکنون نشانی از کمک‌های مالی از خارج نیست. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، کمک‌های خود به افغانستان را تعلیق کرده‌اند و آمریکا نیز سرمایه بانک مرکزی این کشور در واشنگتن را مسدود کرده است.

برخی از ناظران بر این عقیده‌اند که اگر به دولت طالبان کمک شود، آنها موقعیت خود را تثبیت می‌کنند و پس از آن به شیوه غیرانسانی گذشته حکومت خواهند کرد.

برخی نیز معقتدند که در صورت عدم کمک به طالبان، آنها بیش از پیش به پول‌های کثیف، از جمله ار طریق قاچاق مواد مخدر، رو می‌آورند.

روز ۲۲ شهریور شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی کمک مالی به افغانستان در ژنو متعهد شدند، بیش از یک میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه به افغانستان برسانند، بدون این که دولت طالبان را به‌رسمیت بشناسند. 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه