ارسال به دیگران پرینت

صندوق بین المللی پول دسترسی افغانستان به صندوق ذخایر پولی را مسدود کرد

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که دسترسی افغانستان به منابع صندوق بین المللی پول از جمله حدود ۴۴۰ میلیون دلار ذخایر پولی جدید را به دلیل عدم شفافیت دولت این کشور پس از کنترل طالبان بر کابل، متوقف کرده است.

صندوق بین المللی پول دسترسی افغانستان به صندوق ذخایر پولی را مسدود کرد

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که دسترسی افغانستان به منابع صندوق بین المللی پول از جمله حدود 440 میلیون دلار ذخایر پولی جدید را به دلیل عدم شفافیت دولت این کشور پس از کنترل طالبان بر کابل، متوقف کرده است.

اعلام صندوق بین المللی پول در حالی است که خزانه داری ایالات متحده ، که سهم کنترل کننده ای در صندوق دارد ، اطمینان داد که سهم افغانستان از تخصیص ذخایر حقوق تسویه ویژه SDR که قرار است روز دوشنبه برنامه ریزی شود به دست طالبان نمی رسد.

سخنگوی صندوق بین المللی پول در بیانیه ای گفت: در حال حاضر بین جامعه بین المللی در مورد به رسمیت شناختن دولت در افغانستان شفافیت وجود ندارد ، در نتیجه این کشور نمی تواند به SDR یا دیگر منابع صندوق بین المللی پول دسترسی پیدا کند. سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت: مانند همیشه ، صندوق بین المللی پول بر اساس دیدگاه های جامعه بین المللی هدایت میشود.

این صندوق به طور سنتی به اعضای خود در تصمیم گیری در مورد مشارکت با دولتهایی که قدرت را در کودتا یا انتخابات مورد مناقشه به دست می گیرند ، متکی است. در سال 2019 ، صندوق بین المللی پول پس از آنکه بیش از 50 کشور عضو که اکثریت سهام صندوق را تشکیل می دهند ، از به رسمیت شناختن دولت نیکولاس مادورو ، رئیس جمهور این کشور پس از انتخاب مجدد مورد مناقشه وی ، خودداری کردند ، دسترسی به SDR ونزوئلا را متوقف کرد.

صندوق بین المللی پول همچنین پس از به قدرت رسیدن ارتش در کودتای فوریه ، روابط با میانمار را متوقف کرد.

صندوق بین المللی پول قرار است روز دوشنبه تخصیص 650 میلیارد دلار SDR - واحد مبادله صندوق بر اساس دلار ، یورو ، ین ، استرلینگ و یوان - به 190 کشور عضو خود را متناسب با سهام آنها در صندوق نهایی کند. هدف افزایش ذخایر ترازنامه کشورهای فقیرتر است که به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت تحت فشار قرار گرفته اند.

سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت که صندوق بین المللی پول 310 میلیون SDR به نمایندگی از افغانستان اختصاص می دهد. این مبلغ بر اساس نرخ ارز SDR چهارشنبه حدود 440 میلیون دلار ارزش گذاری شده است.

یک مقام خزانه داری آمریکا پیشتر روز چهارشنبه گفت که این وزارتخانه اقداماتی را برای جلوگیری از دسترسی طالبان به ذخایر SDR این کشور انجام می دهد. این مقام ، که خواست نامش فاش نشود ، جزئیاتی در مورد اقدامات خاصی که توسط وزارت خزانه داری انجام می شود ، ارائه نکرد ، که در پی نامه قانونگذاران جمهوری خواه از جانت یلن ، وزیر خزانه داری خواسته بود تا در صندوق بین المللی پول "مداخله" کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ حقوق ویژه صندوق بین المللی پول در اختیار طالبان قرار نگرفته است. حتی اگر افغانستان دوباره به SDR دسترسی پیدا کند ، بعید است که طالبان بتواند این منابع را خرج کند زیرا این امر مستلزم آن است که یک کشور دیگر مایل باشد SDR ها را با ارزهای اساسی مبادله کند ، معامله ای که احتمالاً توسط ایالات متحده طولانی مدت مسدود خواهد شد.

ایالات متحده گفته که اکثر دارایی های بانک مرکزی افغانستان نزدیک به 10 میلیارد دلار که در خارج از افغانستان نگهداری می شود از دسترس طالبان خارج شده است. یک مقام دولت بایدن قبلاً گفته بود که هیچ دارایی بانک مرکزی افغانستان که در ایالات متحده نگهداری می شود در اختیار طالبان قرار نمی گیرد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه