ارسال به دیگران پرینت

شهر زرنج به دست طالبان افتاد | طالبان مبارزات خود علیه دولت افغانستان را تشدید کر

طالبان در تصرف زرنج با مقاومت زیادی مواجه نشدند. برخی مقامات این منطقه در حال مذاکره با طالبان برای کسب اجازه فرار از مرزهای ایران هستند.

شهر زرنج به دست طالبان افتاد | طالبان مبارزات خود علیه دولت  افغانستان را  تشدید کر

طالبان روز جمعه و در میان وخامت اوضاع امنیتی افغانستان شهر "زرنج" مرکز ولایت "نیمروز" در این کشور را تصرف کرد و در همان ساعات مدیر مرکز رسانه های دولتی این کشور  را کشت. آنها  همزمان به چند شهر درگیر افغانستان حمله کرده و فشار آوردند.

 سخنگوی پلیس در ولایت جنوبی "نیمروز" ساعاتی پیش اعلام کرد که شهر زرنج به دلیل فقدان حمایت از سوی نیروهای دولت به دست طالبان افتاده است.

خلاصه خبر:

"زرنج" به عنوان اولین پایتخت ولایت (استان) نیمروز در افغانستان از سوی طالبان تصرف شده است.

 یکی از مقامات رسانه ای افغانستان در کابل کشته شد.

نیروهای دولتی از قتل یک مقام رسانه ای در کابل شوکه هستند .

بسیاری از مقامات ولایتی در حال فرار از زرنج هستند.

طالبان در تصرف زرنج با مقاومت زیادی مواجه نشدند.

"خیرالنساء غمی" از اعضای شورای ولایتی "نیمروز" گفت: "مردم از ترس طالبان در خانه های خود پنهان شده اند". او افزود: وضعیت بسیار نگران کننده است. مردم ترسیده اند" و "طالبان بدون هیچ جنگی شهر را تصرف کرده است".

زرنج 160 هزار نفری در منطقه دور افتاده جنوب غربی افغانستان مدت هاست به عنوان یک شهر بی قانون به شمار می‌آید و به قطب اصلی مهاجرت غیر قانونی افغانستان تبدیل شده است. این شهر مرکز تجارت های غیر قانونی مانند قاچاق مواد مخدر و سوخت است.

از ده‌های اخیر بسیاری از افغان های آواره به خاطر فقر و درگیری افغانستان به مسافرخانه و هتل‌های قاچاقچیان پناه برده و تجارت‌های آنها را با  عبور از ایران عملیاتی می کنند.

"اشلی جکسون" پزوهشگر موسسه "توسعه برون مرزی" می‌گوید: "نیمروز مکانی با تسلط شبکه‌های خلاف و منافع تجاری آنهاست و تصرف طالبان سوددهی تجار منطقه را مختل می کند".

 

طالبان مبارزات خود علیه دولت  افغانستان را  تشدید کرده و بسیاری از شهر و روستاهای این کشور را تصرف کرده است/ عکس: رویترز

تحولات افغانستان؛ سقوط اولین مرکز استان/ در زرنج چه می‌گذرد؟

 

به گفته برخی از مقامات افغان که مجاز به صحبت با رسانه ها نیستند، طالبان در تصرف زرنج با مقاومت زیادی مواجه نشدند. برخی مقامات این منطقه در حال مذاکره با طالبان برای کسب اجازه فرار از مرزهای ایران هستند.

به گفته برخی دیگر، در نیمه شب پنجشنبه و پس از سقوط شهر "کنگ"در همسایگی زرنج پرواز مقامات استانی نیمروز به خارج از این ولایت آغاز شد. به گفته آنها مردم تا ساعات 2 بعداز ظهر همان روز ادارات و برخی از مشاغل دولتی را غارت کردند. در روز جمعه طالبان به زرنج رسیدند.

براساس گزارش ها طالبان در اولین اقدام به زندان رفتند و زندانیان را آزاد کردند.

مقامات می‌گویند در همان روز نیروهای هوایی افغانستان بر فزار شهر حرکت و به مقر پلیس و تیپ مرزی حمله کردند.

"ناصر" رئیس شورای ولایتی نیمروز گفت: دولت در ارسال نیروهای کمکی به زرنج شکست خورده و مقامات برای جلوگیری از تلفات شهر را  رها کرده اند. او هر گونه توافق دولتی با طالبان را تکذیب کرد.

از زمان عملیات نظامی طالبان در ماه می (اردیبهشت) شهر پر از کسانی است که قصد خارج شدن از افغانستان را دارند. از ماه جولای (تیر) روزانه حدود 450 دستگاه وانت پر از مهاجران از زرنج به سمت نقاط مرزی ایران حرکت کرده اند.

براساس گزارش "دیوید منسفیلد" گزارشگر مهاجرت در موسسه "توسعه برون مرزی" تعداد خودروها در مقایسه با ماه اسفند دو برابر شده است.

تصرف زرنج نشان می‌دهد طالبان پس از تصرف شهرهای کوچک و روستایی به مراکز بزرگتر چشم دوخته اند.

 رویترز نوشت: طالبان  20 سال پس از سقوط در افغانستان و همزمان با خروج نیروهای خارجی تحت رهبری آمریکا تلاش خود برای شکست دولت را تشدید کرده اند.

طالبان به عنوان یک گروه افراطی در ماه‌های اخیر بسیاری از ولسوالی (واحدهای شمارش جغرافیایی شهرهای کوچک یا فرمانداری) را تصرف کرده و بر چندین مرکز ولایت از جمله شهرهای هرات در غرب و قندهار در جنوب فشار آورده است.

 واکنش مقامات خارجی از جنگ افغانستان

"دبورا لیونز" نماینده سازمان ملل در امور افغانستان تعهد طالبان به حل و فصل سیاسی را زیر سوال برد و گفت: این جنگ وارد مرحله مهلک و مخرب تری شده است. او افزود: مراحل اخیر این جنگ "یادآور سوریه و سارایوو در گذشته نه چندان دور است".

موقعیت شهر "زرنج" مرکز ولایت نیمروز در نزدیکی مرزهای ایران / عکس: رویترز

شهر زرنج افغانستان

"واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت که چشم انداز سقوط  تمام عیار و ادامه دار افغانستان در جنگ داخلی "یک حقیقت ناخوشایند است".

"جفری دلورنتیس" دیپلمات ارشد آمریکایی در سازمان ملل متحد نیز از طالبان خواست حملات خود را متوقف، راه حل سیاسی را دنبال و از زیرساخت‌ها و مردم افغانستان محافظت کنند.

زرنج اولین مرکز استانی است که پس خروج آمریکا از افغانستان در فوریه 2020 به دست طالبان افتاده است.

یک منبع آگاه محلی در این باره گفت: طالبان دفتر فرمانداری، مقر پلیس و یک اردوگاه در نزدیکی مرز ایران را تصرف کرده اند.

منابع طالبان می‌گویند این گروه جشن گرفته و سقوط زرنج روحیه نیروهای آنها را بالا برده است.

یکی از مقامات طالبان که تمایلی به اعلام نامش نداشت، گفت: زرنج به دلیل نزدیکی با ایران اهمیت استراتژیک دارد.

افراد طالبان "دواخان منیه پال" رئیس مرکز رسانه‌های دولت افغانستان را در جدیدترین سری از کشتارهای هدفمند خود برای تضعیف دولت منتخب و دموکراتیک "اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان کشتند.

"راس ویلسون" کاردار سفارت امریکا در کابل که از مرگ رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان ناراحت و بیزار است در این باره گفت: منیه پال اطلاعات درستی را در اختیار افغان ها قرار  می‌داد.

وی در توییتی نوشت: این قتل ها نقض حقوق بشر و آزادی بیان افغان هاست".

تعداد زیادی از فعالان اجتماعی، روزنامه نگاران،  ماموران دولتی، قضات و شخصیت‌های عمومی طرفدار حکومت لیبرال اسلامی در ماه های گذشته از سوی طالبان کشته شده اند تا صدای مخالفان آنها خاموش شود.

یک مقام در وزارت کشور گفت: "تروریست های وحشی" منیه پال را در نماز جمعه کشتند.

حداقل 10 سرباز افغان و یک فرمانده از گروه مبارزان "عبدالرشید دوستم" در استان شمالی "جوزجان" افغانستان کشته شدند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه