ارسال به دیگران پرینت

ظرفیت بیمارستان‌ها در جنوب فارس تکمیل شد

تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها،موج فزاینده مراجعان به بخش‌های کرونایی، افزایش میزان فوتی‌ها، اعمال محدودیت‌های شدید و ورود موج‌های جدید کرونای جهش یافته حکایت این روزهای پیک پنجم در شهرهای جنوبی فارس است.


ظرفیت بیمارستان‌ها در جنوب فارس تکمیل شد

ایرنا: تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها،موج فزاینده مراجعان به بخش‌های کرونایی، افزایش میزان فوتی‌ها، اعمال محدودیت‌های شدید و ورود موج‌های جدید کرونای جهش یافته حکایت این روزهای پیک پنجم در شهرهای جنوبی فارس است.

تمرکز برخی افراد و شهروندان بر عادی انگاری ها و سبک شمردن، کم توجهی و گاه حتی پایان تلقی کردن کرونا از همان پیک دوم به بعد بوده است.

پس از آن زمستان سخت و مخوف از ورود موج فزاینده این ویروس مرگبار و براساس برخی پندارهای نادرست و بررسی‌های غیر کارشناسی که به یک تلقین و باور کاذب در جامعه نیز تعمیم یافت این بود که با گرم شدن هوا موج شیوع کرونا کنترل می‌شود.

اما از آن زمان تا به امروز نه تنها کنترل و کاهش و یا امیدی به نابودی ویروس رقم نحورده بلکه بر خلاف انتظار و از قضا یکی از کانونهای اصلی شیوع و فراگیر شدن ابتلا به کرونا در همین مناطق گرم جنوب به ویژه شهرهای جنوبی استان فارس و از جمله لارستان است.

ورود به پیک پنجم و تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان ها

تحلیل های آماری و گزارش های رسیده از دانشکده علوم پزشکی لارستان از گسترش روزافزون شمار مبتلایان در مناطقی از شهرهای جنوبی استان فارس و موج شیوع این ویروس مرگبار در پیک پنجم حکایت دارد.

رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان در همین زمینه می گوید که لارستان و دیگر شهرهای جنوبی فارس وارد پیک پنجم کرونایی شده اند و هم اینک ظرفیت بیمارستان ها و مراکز معین کرونایی در شهرستان های اوز، خنج و لارستان نیز تکمیل شده اند.

بهزاد رضایی در مصاحبه با ایرنا گفت:‌ بیمارستان امام رضا (ع) شهر لار به عنوان مرکز درمانی اصلی پشتیبان علاوه بر اختصاص بخش خاص آن برای بستری مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ روزانه نیز به ۵۰ تا ۶۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا به صورت سرپایی خدمات ارائه می کند.

او در مورد مهم ترین عامل به وجود آمدن پیک پنجم در منطقه گفت: یکی از علت های اصلی بدون شک برگزاری مراسم های عروسی و عزاداری ها و دورهمی های خانوادگی است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: هر چند عوامل مختلفی برای گردش ویروس بیان شده اما چیزی که در چهار پیک گذشته شاهد آن بودیم، برگزاری مراسم ها و دورهمی ها بدون رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه در فضای بسته از مهمترین علت بروز پیک پنجم بوده است.

وی بیان کرد: اگر چه علت به وجود آمدن پیک پنجم، ویروس های جهش یافته هستند، اما چنانچه ویروس جهش یافته ای هم وجود نداشت هر زمان که در انجام مراقبت ها و اصول بهداشتی کوتاهی کنیم و با عادی انگاری ها و آیین های عروسی، دورهمی ها و بازگشت افراد به از برخی کشورها را به شهرهای مختلف کشورمان را داشته باشیم بروز و ظهور پیک بعدی قطعی است.

رضایی با بیان اینکه این طور نیست که بگوییم ویروس های جهش یافته باعث به وجود آمدن پیک پنجم هستند، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک به عنوان یک صلاح اصلی مبارزه با کرونا باید همواره در دستور و اولویت همه شهروندان و مردم باشد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: در این روش، بیمارانی کرونایی با حال عمومی خوب، می توانند به صورت روزانه به بیمارستان مراجعه و ضمن تشکل پرونده، داروهای مورد نیاز و خدمات لازم درمانی خود را دریافت کنند و همان موقع ترخیص می شوند.

وی در خصوص روند واکسیناسیون در منطقه اظهار داشت: روند واکسیناسیون روند خوبی بود و تا سه هفته پیش با سرعت بسیار خوبی در منطقه انجام می شد، اما با توجه به وقفه ای که در پشتیبانی واکسن ها پیش آمده، واکسیناسیون با سرعت کمی در حال انجام شدن است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: هر چه سرعت و درصد واکسیناسیون مان را افزایش دهیم می توانیم سریع تر به یک وضعیت باثبات در کل کشور برسیم.

رضایی بیان کرد: امیدواریم که با تولید انبوه واکسن ایرانی و اجرای هر چه سریعتر واکسیناسیون عمومی برای گروه های هدف، پاییز و زمستان آرام تری را سپری کنیم.

توهم عادی انگاری؛ نقطه قوت کرونا

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز در همین زمینه تاکید کرد که به نظر می رسد موج عادی انگاری و نادیده گرفتن و سبک شمردن کرونا که به یک توهم و تلقین کاذب در بین مردم تبدیل شده مهمترین نقطه قوت برای افزایش و عامل این ویروس خطرناک، مرگبار و مرموز در سطح شهرستان لارستان و دیگر مناطق جنوبی فارس شده است.

جلیل حسنی اضافه کرد: چنانچه مردم رعایت نکنند مجبور هستیم به عقب برگردیم و محدودیت های شدیدتری را به خاطر مسئولیتی که در قبال جان و سلامتی تک تک افراد جامعه داریم، اعمال کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی ها پیک صعودی این ویروس و نوع جهش یافته آن برخی مناطق دنیا وکشورمان از جمله مناطق جنوبی را فرا گرفته و مردم نباید وضعیت را عادی تلقی کنند.

حسنی گفت: قبل از ورود پیک پنجم بارها هشدارها و اطلاع رسانی های لازم از سوی ستاد مدیریت کرونا، متولیان امر بهداشت و درمان و رسانه ها داده شد.

وی یکی از عوامل اصلی در شیوع کرونا در سطح لارستان و برخی مناطق جنوبی استان فارس را حضور و هجوم مسافرانی از برخی مناطق و استان های پرخطر همچون هرمزگان دانست و گفت: قرابت های عاطفی ونیز ارتباطات و مراودات اجتماعی محلی برای جولان دادن و شیوع دوباره و افزایش مبتلایان کرونا در شهرهای جنوبی فارس است.

او گفت: استان هرمزگان علاوه بر همسایگی و مجاورت با شهرهای جنوبی استان فارس و در فاصله ای حدود ۱۸۰ کیلومتری با لار به لحاظ ارتباطات تجاری و اقتصادی و همچنین مراودات و قرابت های حتی قومیتی و عاطفی نیز پیوندی ناگسستنی و نزدیک به استان فارس و بویژه جنوب این استان دارد.

شناسایی پنج مورد کرونای آفریقایی در بنارویه لارستان

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز گفت: پنج مورد کرونای آفریقایی و انگلیسی در روستای لاغران بنارویه ظرف روزهای گذشته شناسایی شده و برنامه رزی لازم رای قرنطینه کامل خانواده های این افراد و حتی کل روستا نیز اندیشیده است.

وحید یگانه در مصاحبه با ایرنا افزود:سه مورد از این افراد مبتلا به ویروس کرونای آفریقایی و ۲ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی هستند.

وی با بیان اینکه شروع پیک پنجم کرونای به لارستان از استان ها و شهرهای جنوبی وهمسایه بوده است، از مردم این روستا و لارستان بزرگ خواست که از رفت و آمدهای غیرضرور به مناطق جنوبی به جد پرهیز کنند.

اعمال محدودیت شدید کرونایی در لارستان

ستاد مدیریت کرونا و مسئولان امر نیز با توجه به وضعیت قرمز کرونایی محدودیت های جدید و متناسب را نیز پییش بینی و اعلام کرده است.

احمد دلاور جانشین رئیس ستاد مدیریت کرونا شهرستان لارستان گفت: می دانیم که مردم و شهروندان شاید از اعمال برخی محدودیت ها و توصیه ها و تاکیدهای بهداشتی احساس خستگی و یا حتی حس بدبینی داشته باشند اما هم اینک چاره ای جز رعایت این اصول و عادت کردن به زندگی با این ویروس مرگبار تا زمان ریشه کنی کامل آن و بهره مندی تمام مردم از واکسن نیست.

وی با اشاره به قرمز شدن وضعیت کرونای شهرستان لارستان گفت: با تصمیم اعضای ستاد مدیریت کرونا نیز محدودیت های شدیدتری در حال اعمال است.

نحوه حضور کارکنان و تعطیلی اصناف

دلاور در خصوص نحوه حضور کارمندان ادارات در مناطق و شهرهای قرمز افزود: براساس آخرین دستورالعمل ستاد ملی کرونا در این مناطق در ادارات ارائه دهنده خدمات ضروری حضور کارمندان به نصف کاهش پیدا می‌کند و یک دوم کارمندان باید به صورت دورکاری، کارهای مربوطه را انجام دهند البته نحوه دورکاری کارمندان با موافقت مدیر هر قسمت خواهد بود.

وی اظهار داشت: بر اساس ستاد ملی مدیریت کرونا در شهرهای قرمز و در سایر اداراتی که خدمات غیرضروری ارایه می‌دهند، دو سوم کارمندان به صورت دورکار کارهای مربوطه را باید انجام دهند.

او گفت: اگرچه تعطیلی بازار در این شرایط اقتصادی سخت است اما به ناچار و برای حفظ سلامتی مردم و شهروندان ناچار به همراهی مجدد بازاریان هستیم.

وی بیان کرد: فعالیت مشاغل گروه ۲ ، ٣ و ۴ از جمله پارکها و شهربازی، استخر و بازی های آبی، گیم نت ها، باشگاه های ورزشی، قهوه خانه ها، چایخانه ها، آموزشگاه های موسیقی، زبانسراها، مهدکودک ها، سینما و تأتر، بوستانها، باغ وحش و تالارهای پذیرایی و... تا اطلاع بعدی تعطیل هستند.

دلاور گفت: همچنین بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا در استان و شهرستان لارستان نیز فعالیت رستورانها و کافی شاپ ها، ساندویجی ها و کبابی ها نیز تنها باید به صورت بیرون بر باشد.

وی افزود: همچنین آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی و دانشگاه ها و حوزه علمیه و موسسات آموزشی به صورت غیر حضوری است.

وی گفت: برگزاری نماز جمعه و جماعات یومیه و آیین های ملی و مذهبی و همچنین آرامستان ها تا اطلاع بعدی تعطیل است.

دلاور بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت ملی کرونا نیز خروج از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و در صورت تخطی نیز اعمال جریمه ٥٠٠ هزارتومانی و یک میلیون تومانی، منع تردد شبانه از ساعت ٢۳ تا ٣بامداد در تمام وضعیت های آبی، زرد، نارنجی و قرمز و با اعمال جریمه ۲۰۰ هزار تومانی در انتظار متخلفان از این مصوبه خواهد بود، قابل توجه اینکه کنترل ترددها با دوربین و پایش تصویری و همچنین گشت سیار پلیس راهور در سطح شهر انجام می‌شود.

وی از شهروندان خواست با توجه به شیوع گسترده ویروس به ویژه کرونای جهش یافته انگلیسی استفاده از ماسک را همچنان به عنوان یک اصل مهم برای مقابله با این ویروس در دستور کار خود قرار دهند.

معاون فرماندار لارستان گفت: برگزاری مراسم عروسی در منزل و یا در تالارها و باغ ها ممنوع است، در صورت مشاهده و یا گزارش، مراتب برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی تصریح کرد: کنترل تردد و ورود و خروج خودروهای سواری غیر بومی در محورهای ارتباطی شهرستان توسط گشت سیار پلیس راه انجام و در صورت عدم رعایت، اعمال قانون و مبلغ یک میلیون تومان جریمه می شوند.

کرونا تاکنون ۲۲۴ نفر در شهرستان های لارستان، خنج و اوز را به کام مرگ کشانده است.

خبرهای رسیده از شهرستان های گراش و لامرد نیز حاکی از سیر صعودی و جولان روزافزون ویروس و افزایش مراجعان و البته تکمیل بیمارستان ها و مراکز کرونایی در این شهرستان هاست.

مبتلایان خانوادگی

احمد عبدالهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش نیز هشدار داده که خیز کرونا در این شهرستان به شدت رو به افزایش و شرایط نگران کننده است و تاسف بار تر آنکه مراجعان و بستری ها بیشتر خانوادگی و جوانان هستند.

او گفت:‌ تعداد موارد بستری به شدت در حال افزایش است و هم اینک نیز ٣٣ بیمارمبتلا به کرونا در بخش‌های تنفس بیمارستان گراش بستری هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس اعلام آزمایشگاه کرونا، از هر سه مورد تست کرونایی، یک مورد مثبت است.

عبداللهی گفت: مناطق جنوبی استان فارس هم اینک با موج پیشرونده و خطرناک مواجه شده اند و این نوع ویروس جهش یافته هم فراگیری و البته کشندگی آن نیز به مراتب بالاتر است.

وی ادامه داد: بستری ها و بخش قابل توجهی از مراجعان جوانان هستند که هیچ گونه بیماری زمینه ای هم ندارند اما در بخش تنفسی بستری شده اند.

وی با بیان اینکه بخش سوم کرونایی در بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش به دلیل افزایش مراجعان و بستری ها نیز راه اندای شده است، گفت: مجبور شدیم که مابقی بخش های بیمارستان را نیز به دلیل اوضاع شکننده و ناپایدار کرونایی تعطیل کنیم.

عبداللهی از مردم منطقه و شهرستان گراش خواست که خطر را جدی بگیرند و از تجمعات و دورهمی های خانوادگی به جد پرهیز و از بروز بحران شدید تر ناشی از افزایش میزان مبتلایان و بستری ها نیز جلوگیری کنند.

در شهرستان لامرد نیز موج فزاینده و شمار مبتلایان به کرونا به شدت در حال افزایش است و روزانه میزان بستری ها در مراکز کرونایی از ۵۰ نفر نیز عبور کرده است.

کرونا تاکنون ۱۴۰ نفر در شهرستان های لامرد و گراش را نیز به کام مرگ کشانده است که ۱۰۰ نفر از این تعداد در شهرستان لامرد بودند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشورتا روز گذشته ۹ تیرماه ۱۴۰۰ به سه میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۵۷ نفر رسید و تاکنون دو میلیون ۸۷۶ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

بر اساس این گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین سه هزار و ۱۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۳ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۶۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده و ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۵۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۹۰ دوز رسید.

هم اینک نیز ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه