ارسال به دیگران پرینت

با 10گام آسان مثبت‌‌اندیش شوید

شما جزء افرادی هستید که همیشه نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینند یا نیمه‌ی خالی لیوان؟ آدم مثبت‌اندیشی هستید یا همیشه منفی‌نگری می‌کنید؟ جالب است بدانید که مثبت‌نگری نه تنها باعث می‌شود آرامش‌‌خاطر داشته باشید، بلکه روی سلامتی بدنتان هم اثر می‌گذارد. اگر از منفی‌نگری خسته شده‌اید و می‌خواهید در زندگی خود تغییر مثبتی ایجاد کنید، مقاله‌ی درستی را برای خواندن انتخاب کرده‌اید. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ به شما کمک می‌کنیم در مدت زمان کوتاه تبدیل به یک آدم مثبت‌نگر شوید. فقط کافی‌ست خودتان اراده کنید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

با 10گام آسان  مثبت‌‌اندیش شوید

ارتباط مثبت‌اندیشی و بهبود سلامتی و کیفیت زندگی

مطالعه‌ا‌ی که به‌تازگی روی ۷ هزار خانم انجام شد به این نتیجه رسید که خطر مرگ‌ومیر ناشی از عارضه‌های زیر در افرادی که مثبت‌نگر بودند، به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد.

بیماری قلبی

سکته

سرطان‌های مختلف از جمله سرطان‌های سرطان، رحم و ریه

عفونت

بیماری‌های تنفسی

سایر فواید اثبات شده‌ی مثبت‌اندیشی شامل خواص زیر می‌شود.

بهبود کیفیت زندگی

افزایش سطح انرژی

بهبود سلامت جسمی و روحی

بهبودی (ریکاوری) سریع‌تر بیماری‌ و جراحت‌

ابتلای کمتر به سرماخوردگی

افسردگی کمتر

مدیریت بهتر استرس

افزایش طول عمر

مثبت‌اندیشی جادو نیست و تمام مشکلات شما را یک شبه برطرف نمی‌کند. کاری که مثبت‌اندیشی می‌کند این است که مشکلات را قابل‌تحمل‌تر می‌کند و باعث می‌شود مدیریت آن‌ها به نظرتان آسان‌تر بیاید. این دیدگاه به شما کمک می‌کند با یک روش مثبت‌تر و مفیدتر با مشکلات مواجه شوید.

۱۰ توصیه‌‌ی شگفت‌انگیز برای مثبت‌اندیشی

در ادامه به چند توصیه‌‌ی مفید اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تبدیل به یک آدم مثبت‌نگر شوید.

۱. مشکلات روحی خود را شناسایی کنید

بسیاری از افراد دچار مشکلات روحی مثل استرس و اضطراب شدید هستند که این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی نابه‌سامان، نداشتن امنیت شغلی، آینده‌ی مبهم و… جای تعجب ندارد

اگر مدت زیادی است که احساس خوشحالی نکرده‌اید و مدام در افکار خود غرق می‌شوید، بهتر است به یک فرد متخصص مراجعه کنید تا بتوانید مشکل را شناسایی کرده و آن را از ریشه حل کنید. مشکلات روانی را دست‌کم نگیرید. این مشکلات خود‌به‌خود حل نمی‌شوند؛ بنابراین برای رفع آن‌ها باید از یک متخصص حاذق کمک بگیرید.

از رفتن به روان‌شناس یا روان‌پزشک خجالت نکشید و سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید. شما لایق خوشحال بودن و لذت بردن از زندگی هستید و باید هر کاری که می‌توانید در این زمینه بکنید.

یادتان باشد که شما فقط یک بار زندگی می‌کنید. چرا این فرصت تکرارنشدنی را از دست بدهید و مدام ناراحت و افسرده باشید؟ بیماری روحی خود را درمان کنید و از زندگی لذت بردن را یاد بگیرید.

۲. سپاس‌گزاری کردن را یاد بگیرید

سپاس‌گزاری کردن

سپاس‌گزاری کردن به ایجاد ذهنیت مثبت کمک زیادی می‌کند. اگر به پادکست گوش می‌دهید یا مقالات مختلفی را می‌خوانید، حتما متوجه تأیید آن‌ها روی اهمیت مسأله‌ی سپاس‌گزاری شده‌اید. اما متأسفانه کمتر به علت اهمیت این موضوع و تأثیر آن روی زندگی پرداخته می‌شود.

نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهند که سپاس‌گزاری کردن در کاهش استرس، بهبود عزت‌نفس و افزایش تحمل حتی در شرایط خیلی سخت کمک می‌کند. سپاس‌گزاری کردن شما را مجبور می‌کند همیشه به دنبال یک چیز مثبت باشید.

در جست‌وجوی هر چیزی که باشید، آن را پیدا می‌کنید. اگر با دیدگاه منفی به هر موقعیتی نگاه کنید، اول متوجه نکات منفی خواهید شد. وقتی در یک موقعیت سخت قرار می‌گیرید، به این فکر کنید که احتمالا در آن یک فرصت پنهان وجود دارد.

به این نکته توجه کنید که اوضاع می‌توانست سخت‌تر از شرایط فعلی باشد. شاید این موقعیت بد همان چیزی است که برای رشد کردن و آشنایی با توانایی‌های بالقوه‌ی خود به آن نیاز دارید. زمانی که در یک موقعیت سخت قرار می‌گیرید، اگر مدام به این فکر کنید که چقدر بدشانس هستید که از میان همه‌ی افراد تنها شما گرفتار این مشکل شده‌اید، فقط خودتان را عذاب داده‌اید.

به روزهای خوب و فرصت‌های بی‌نظیری فکر کنید که فقط شما تجربه کرده‌اید و دیگران از آن‌ها محروم بوده‌اند. به این فکر کنید که چقدر خوش‌شانس بوده‌اید که چنین لحظاتی را در زندگی‌اتان داشته‌اید.

اگر در زندان نیستید، بیماری خاصی ندارید و همچنان نفس می‌کشید، ۵ ثانیه وقت بگذارید و خدا را شکر کنید. شکرگزاری کردن را در لحظات سخت زندگی هم فراموش نکنید. همیشه به این فکر کنید که اوضاع می‌توانست خیلی بدتر از آن چیزی شود که تصور می‌کنید.

۳. سرنوشت خود را دوست داشته باشید

ایده‌ی پشت این اصل این است که آنچه در زندگی‌اتان اتفاق میفتد، برای شماست‌؛ فقط و فقط برای شما. بنابراین بهترین روش برای اینکه جان سالم به‌ در ببرید این است که یاد بگیرید سرنوشت خود را دوست داشته باشید. سرنوشت همیشه عادلانه و پسند ما نیست.

به همین دلیل دوست داشتن آن مهارتی است که هر کسی از عهده‌ی آن بر نمی‌آید. اولین قدم برای دوست داشتن سرنوشت این است که قبول کنید در زندگی اتفاقاتی رخ می‌دهد که نمی‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید. به جای اینکه از این اتفاقات غیرقابل‌اجتناب فرار کنید و خودتان را گول بزنید، واقعیت را بپذیرید

این اتفاقات همان‌طور که از اسمشان معلوم است، به خواست ما رخ نمی‌دهند. پس بهتر است برای اینکه اذیت نشویم، آن‌ها را قبول کنیم و به دنبال راه‌حلی برای مدیریتشان باشیم.

۴. با افراد منفی‌نگر ارتباط نداشته باشید

شاید این جمله‌ی معروف را شنیده باشید: «شما میانگینی از پنج نفری هستید که بیشترین زمانتان را با آن‌ها می‌گذارنید‌.» خیلی خوب می‌دانید که اطرافیان به‌شدت روی شما، افکار و دیدگاهتان به زندگی اثر می‌گذارند. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مثبت‌اندیشی، محدود کردن مدت زمانی است که با افراد منفی‌نگر می‌گذرانید.

اگر با چنین افرادی وقت بگذرانید، مثبت ماندن و مثبت فکر کردن برایتان دشوار می‌شود. افراد منفی‌نگر دوست دارند افراد مثبت‌اندیش را مثل خودشان پایین بکشند، چون فکر می‌کنند زندگی نمی‌تواند آن‌قدر که آن‌ها فکر می‌کنند خوب باشد و نمی‌شود به‌ اندازه‌ی آن‌ها در زندگی خوشحال بود.

افراد منفی‌نگر مدام به چیزهای منفی فکر می‌کنند؛ مثل افرادی که در حال رنج دیدن هستند، کسانی که شغل خود را از دست داده‌اند و افرادی که گرفتار بیماری شده‌اند. این افراد مثبت اندیشیدن را بلد نیستند. ذهنیت این افراد آن‌قدر منفی است که به احتمال زیاد از طریق رفت‌وآمد با آن‌ها، شما هم تحت تأثیر قرار می‌گیرید و کم‌کم مثبت‌اندیشی را از یاد می‌برید.

آن‌ها از هر روشی که می‌توانند کمک می‌گیرند تا شما را قانع کنند زندگی از اصل یک پدیده‌ی منفی بوده و می‌گویند: «اگر زندگی قشنگ بود، با گریه شروع نمی‌شد!» اگر به این حرف‌های منفی توجه کنید، به جز تلخ شدن زندگی چیزی نصیبتان نمی‌شود. با افراد مثبت‌اندیش در ارتباط باشید و رفت‌وآمد با افراد منفی‌نگر را تا جایی که برایتان مقدور است، به حداقل برسانید.

۵. حواستان به غذای مغزتان باشد

دوری کردن از اخبار منفی راهی برای مثبت‌نگری

مغز با معده تفاوت چندان زیادی ندارد. اگر مغز با غذاهای سالم تغذیه نشود، مریض می‌شود. خوردن مقدار زیادی غذاهای ناسالم می‌تواند به سلامت جسمی شما آسیب زیادی وارد کند. این کار شما را تنبل و بی‌حال می‌کند و باعث می‌شود دچار اضافه وزن و مریضی شوید و سطح انرژی بدنتان کاهش پیدا کند.

به‌طور مشابه، اگر ذهنتان را به‌طرز منفی تغذیه کنید، سلامت ذهنیتان دچار مشکلات زیادی می‌شود. رسانه تأثیر قابل‌توجهی روی سلامت روح ما می‌گذارد. اگر مدام خبرهای بد را پیگیری کنید و در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف اخبار منفی را بخوانید، دچار افکار تیره‌ و مبهم می‌‌شوید؛ افکاری که بیرون آمدن از آن‌ها اصلا آسان نیست.

درست است که هر لحظه اتفاقات تلخ‌ زیادی در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. جنگ، دسترسی نداشتن به غذا و بهداشت اولیه، تبعیض جنسیتی، تبعیض نژادی و… همگی جزء نکات منفی هستند که در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم وجود دارند. اما اگر هر روز با شنیدن اخبار مربوط به آن‌ها افکار منفی را وارد ذهنتان کنید، تبدیل به یک فرد منفی‌نگر می‌شوید که دیگر هیچ نکته‌ی مثبتی را در زندگی نمی‌بیند.

سعی کنید در شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام پیج‌هایی را دنبال کنید که اخبار خوب را به گوش مخاطبان خود می‌رسانند و از این طریق به گسترش مثبت‌اندیشی کمک می‌کنند.

یکی از این پیج‌های خوب در اینستاگرام «goodnews_movement» است که بیش از دو میلیون فالوور دارد. حتما به این پیچ سر بزنید تا با دیدن پست‌های مثبت آن حالتان حسابی خوب شود.

۶. خودتان را به ورزش کردن پایبند کنید

ورزش کردن

مطالعات بی‌شماری به ارتباط بین سلامت جسمی و سلامت ذهنی پی برده‌اند. زمانی که ورزش کنید، بدنتان مقدار زیادی اندورفین و مواد شیمیایی حال‌خوب‌کن دیگر تولید کرده و از این طریق به شما در بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند. ما انسان‌ها برای یک جا نشستن و تحرک نداشتن آفریده نشده‌ایم.

اینکه به شما گفتیم ورزش کنید، منظورمان ورزش‌های به‌شدت سنگین و طاقت‌فرسا نبود. ۲۰ دقیقه پیاده‌روی چند روز در هفته می‌تواند یک فعالیت ورزشی سبک برای بهبود سلامت جسم و روح باشد.

با همین میزان ورزش کردن حالتان حسابی خوب می‌شود. حالا فکر کنید اگر بیشتر ورزش کنید، چه اتفاقات مثبتی برایتان رخ می‌دهد! از جمله فواید ورزش کردن برای سلامت ذهنی می‌توانیم عناوین زیر را نام ببریم.

کمک به بهبود افسردگی و اضطراب: از لحاظ علمی ثابت شده که ورزش کردن خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

کاهش استرس: ورزش کردن می‌تواند سطح هورمون استرس به نام کورتیزول را به‌طرز چشمگیری کاهش دهد. علاوه بر این، ورزش کردن می‌تواند دستگاه عصبی مرکزی و سمپاتیک را مجبور کند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که این موضوع باعث می‌شود توانایی عمومی بدن برای واکنش به استرس بهبود پیدا کند.

افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس: افزایش آستانه‌ی تحمل، کاهش وزن و افزایش عضله همگی می‌توانند در تقویت سلامت ذهنی مفید باشند.

۷. به اندازه‌ی کافی بخوابید

اگر اهل مقاله خواندن باشید، حتما در مقالات مختلف درباره‌ی تأثیر خواب روی سلامتی خوانده‌اید. اگر خواب کافی داشته باشید، سلامتیتان تقویت می‌شود و بدنتان به‌طور بهینه عمل می‌کند.

اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، روز بعد خسته‌، بی‌حال و بداخلاق می‌شوید. در چنین شرایطی احتمال اینکه بتوانید به مسائل مثبت فکر کنید خیلی کم می‌شود.

در صورتی که به خواب رفتن برایتان دشوار است، می‌توانید از تکنیک‌های موجود برای بهبود کیفیت خواب خود کمک بگیرید. اولین قدم برای داشتن خواب خوب این است که شب‌ها از یک ساعت مشخص به بعد دیگر سراغ وسایل الکترونیکی نروید. همچنین از بردن این وسایل به اتاق خواب خودداری کنید. بعضی از دمنوش‌ها و خوراکی‌ها هم به داشتن خواب خوب و باکیفیت کمک می‌کنند.

۸. صبح خود را با یک روتین مثبت شروع کنید

ایجاد یک روتین صبحگاهی

برای شروع مثبت‌اندیشی به فکر یک روتین حال‌خوب‌کن برای صبح‌ها باشید. اگر صبح خود را با افکار مثبت شروع کنید، به احتمال زیاد روزتان به‌خوبی پیش می‌رود و اتفاقات مثبتی برایتان میفتد. صبح‌ها مدت زمانی را به انجام کارهای مثبت اختصاص دهید.

کتاب خواندن، ورزش کردن، یادداشت کردن یا حتی نشستن در گوشه‌ی دنج خانه و نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه همگی از جمله روش‌های عالی برای شروع یک روز مثبت هستند. بلافاصله بعد از بیدار شدن سراغ تلفن همراه و شنیدن اخبار منفی نروید، وگرنه حالتان تمام روز بد خواهد شد.

صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید، کمی ورزش کنید، موسیقی دلخواه‌اتان را گوش کنید و یک صبحانه‌ی خوشمزه و انرژی‌زا بخورید. افکار منفی را از خود دور کنید و به این فکر کنید که امروز قرار است کلی اتفاقات مثبت برایتان بیفتد.

۹. در زمان حال زندگی کنید

خیلی از افراد آرزو دارند که ماشین زمان داشتند و می‌توانستند بعضی اتفاقاتی که در گذشته افتاده را تغییر دهد یا آن‌ها را به‌طور کامل حذف کنند. همه‌ی ما می‌دانیم که این موضوع هیچ‌وقت حقیقت پیدا نمی‌کند. بنابراین بهتر است اشتباهاتی که در گذشته انجام داده‌اید را بپذیرید و از آن‌ها درس بگیرید.

مثبت‌اندیشی یعنی دیدگاه مثبتی به زندگی داشته باشید و در زمان حال زندگی کنید. نباید به این فکر کنید که در آینده‌ی نامشخص چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. همچنین نباید مدام اشتباهاتی که در گذشته انجام دادید را در ذهنتان مرور کرده و خودتان را به خاطر انجام آن‌ها سرزنش کنید.

آینده که هنوز نیامده و گذشته هم که گذشته! پس فکر کردن بیش از حد درباره‌ی آن‌ها هیچ فایده‌ای ندارد‌. در زمان حال زندگی کنید‌. هیچ‌کدام از ما نمی‌دانیم فردا زنده هستیم یا نه.

تمام روزها را طوری زندگی کنید که انگار آخرین روز زندگی‌اتان است و فردایی وجود ندارد. هر کاری دوست دارید انجام دهید و اجازه ندهید هیچ‌کس و هیچ‌چیز مانع رسیدن شما به رویاهایتان شود.

به این نکته‌ی ظریف دقت کنید که منظور ما این نیست که به‌کلی از آینده غافل شوید و به‌طور مثال پس‌انداز نکنید، چون باید در لحظه زندگی کنید! به فکر آینده باشید، اما از زمان حال غفلت نکنید. قدر تک‌تک لحظه‌های زندگی را بدانید تا در آینده احساس پشیمانی نکنید که چرا قدر فلان چیز و فلان کس را ندانستید.

۱۰. از شکست‌هایتان درس بگیرید

همه‌ی ما دست‌کم یک بار شکست خوردن را در زندگیمان تجربه کرده‌ایم. نحوه‌ی برخورد افراد با شکست بسیار متفاوت است. افراد منفی‌نگر بعد از اینکه شکست می‌خورند، احساس حقارت می‌کنند. این افراد به‌کلی از دنیا دست می‌کشند و فکر می‌کنند دیگر هیچ‌وقت در زندگی موفق نمی‌شوند.

افرادی که مثبت‌اندیشی را بلدند، باور دارند که شکست خوردن بخشی از فرآیند موفقیت است‌. بنابراین زیاد به خودشان سخت نمی‌گیرند. همه‌ی ما دوست داریم همیشه موفق باشیم، اما زندگی بر اساس خواسته‌های ما پیش نمی‌رود. نباید از شکست خوردن بترسید، وگرنه شرایط برایتان دشوار می‌شود.

زمانی که شکست می‌خورید، به جای اینکه تسلیم شوید، علت را پیدا کنید و به رفع آن بپردازید. از شکست‌هایتان درس بگیرید و دوباره تلاش کنید. مطمئن باشید اگر سخت تلاش کنید، به هدفتان می‌رسید.

کلام آخر

در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ درباره‌ی مثبت‌اندیشی صحبت کردیم. در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که مثبت‌اندیشی روی سلامتی جسمی و ذهنی اثرات زیادی می‌گذارد. در ادامه شما را برای اینکه تبدیل به یک آدم مثبت‌نگر شوید، راهنمایی کردیم. مشکلات و سختی‌ها برای همه وجود دارند. باید یاد بگیرید شرایط سخت را مدیریت کنید، وگرنه خودتان اذیت می‌شوید.

اینکه دیدگاهتان را نسبت به زندگی مثبت کنید، سخت نیست؛ فقط خودتان باید اراده کنید. آن موقع است که می‌توانید از تک‌تک لحظات زندگی لذت ببرید. مطمئن باشید هر چقدر هم که زندگی سخت و طاقت‌فرسایی داشته باشید، باز هم می‌توانید چیزهای مثبتی را پیدا کنید. مثبت‌نگری را از همین الان شروع کنید. در بخش نظرات برای ما ۳ موضوع که به خاطر آن‌ها شکرگزار هستید را بنویسید‌.

 

منبع : دیجی کالا مگ
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه