ارسال به دیگران پرینت

اروپایی‌ها نقش مکمل سیاست‌های آمریکا را بازی می‌کنند

رامین مهمانپرست مجموعه اقدامات اروپا را نشان دهنده ایفای نقش مکمل آنها در کنار سیاست‌های آمریکا دانست و عنوان کرد: اساسا اروپایی‌ها یا انگیزه یا توانی برای اتخاذ سیاست‌های مجزا و مستقل از آمریکا را ندارند.

اروپایی‌ها نقش مکمل سیاست‌های آمریکا را بازی می‌کنند

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص رایزنی سه کشور اروپایی نسبت به آینده مبهم برجام با دکتر رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی کشور به صورت تلفنی گفتگو کرد.

رامین مهمانپرست با بیان اینکه کسانی که فکر می‌کنند کشورهای اروپایی سیاستی مستقل از آمریکا داشته یا توانایی برنامه ریزی بر اساس استقلال مواضع جدای از آمریکا دارند، دچار خطا شده و از واقعیت دور شده‌اند، گفت: اروپایی‌ها یا توانایی مقابله با سیاست‌های آمریکا را ندارند یا تمایل به داشتن سیاست مستقلی را ندارند.

وی با تصریح بر اینکه اروپایی‌ها تابع سیاست‌های آمریکا هستند و همواره پیرو آن بوده‌اند، به برجام اشاره و بیان کرد: ظاهر آنچه در برجام امضا شد، نشان می‌داد اروپایی‌ها و آمریکا قصد دارند در قبال تعهداتی که ایران برای محدودیت‌های صلح آمیز هسته‌ای داده‌ایم، به برجام پایبند باشند.

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: همان زمان که آمریکا در برجام بود نیز از طرف اروپایی‌ها اقدامی انجام نمی‌شود یعنی ظاهرا برجام فعال بود اما در حقیقت اتفاقی نمی‌افتاد و برجامی وجود نداشت. بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد، اروپایی‌ها ادعا می‌کردند، به صورت مستقل قصد دارند برجام را حفظ کنند و با تحریم‌های آمریکا مقابله کنند اما در عمل اقدامی را انجام ندادند.

وی مجموعه اقدامات اروپا را نشان دهنده ایفای نقش مکمل آنها در کنار سیاست‌های آمریکا دانست و عنوان کرد: در حال حاضر که تغییراتی در سیاست خارجه آمریکا در کوتاه مدت و پس از بایدن به عنوان تاکتیک جدید به وجود می‌آید، آن‌ها موضوعات جدیدی مانند فعالیت موشکی و منطقه‌ای ایران را مطرح می‌کنند. کشورهای اروپایی نیز در حال آماده کردن مقدمات این سیاست‌ها هستند. اساسا اروپایی‌ها یا انگیزه یا توانی برای اتخاذ سیاست‌های مجزا و مستقل از آمریکا را ندارند و این موضوع در برجام به اثبات رسیده است.

مهمانپرست یادآورد شد: مشکلاتی که در دوره ترامپ بر سر راه برجام گذاشته شد که در پی خروج این کشور از برجام صورت گرفت، مسیر بازگشت بایدن به برجام را سخت می‌کند حتی اگر بایدن صادقانه قصد بازگشت به برجام را داشته باید مراحل سختی را پشت سر بگذارد. البته واقعیت این است که سیاست راهبردی در آمریکا تفاوتی میان حزب دموکرات و جمهوری خواه ندارد.

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی کشور با تصریح بر اینکه آمریکایی با مطرح کردن موضوعات جدید به عنوان شروط بازگشت به برجام قصد چالش‌های جدید در این مسیر را دارند، عنوان کرد: آن‌ها تلاش دارند به مسائلی خارج از موضوع هسته‌ای ایران نیز بپردازند و این یک مانع جدی برای ادامه بحث و گفتگو در خصوص برجام است و در ایران کسی حاضر نیست این شرایط را بپذیرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه