ارسال به دیگران پرینت

پول بیشتر، عادی سازی بهتر

چرا خارطوم به سوی تل آویو جذب شده است؟

پول بیشتر، عادی سازی بهتر

 

55 آنلاین :

پس از عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی، خبر از ادامه‌دار بودن روند صلح اعراب و اسرائیل می‌رود. دو کشوری که در نوبت عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، عمان و سودان هستند. عمان البته از گذشته به رژیم صهیونیستی رابطه داشته است و حتی در دهه 1990 سه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسقط سفر کردند. ولی قضیه سودان با عمان فرق دارد. در بهار 98، در خارطوم کودتا شد و با برکناری عمر البشیر رئیس جمهور سودان، ارتش و ژنرال عوض بن عوف قدرت را در دست گرفتند. سودان پس از تجزیه، غرق در مشکلات اقتصادی شد و به دنبال آن است با صلح با رژیم صهیونیستی از بار مشکلات خود بکاهد. اما سودان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؟!

از دهه 1990، آمریکا سودان را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داد. سودان پس از آن دچار مشکلاتی شد ولی با تکیه بر نفت، توانست بر برخی از آن‌ها فائق آید. اما جنگ داخلی 22 ساله بین شمال و جنوب این کشور هم یک معضل بود که اگرچه مشکلات اقتصادی بسیاری برای سودان به بار آورد، اما باز هم یک منبع نفت را برای حاکمان این کشور گذاشته بود. اما در نتیجه صلح سال 2005، در سال 2011 جنوب سودان از این کشور جدا شد که بیش از 80 درصد منبع نفتی سودان را در اختیار داشت. پس از آن سودان به سراشیبی اقتصادی افتاد و مشکلات اقتصادی پی در پی بر سر راه خارطوم قرار می‌گرفتند. عمر البشیر که فردی رادیکال بود، برای رهایی از مشکلات اقتصادی با عربستان متحد شد و دست در دست آمریکا نهاد اما نتوانست کاری از پیش ببرد. در بهار 98، مردم در اعتراض به کمبود و گرانی نان و سوخت تظاهرات کردند و این اعتراضات به سرنگونی عمر البشیر بدل شد. ارتش سودان نیز در این اعتراضات به طرف مردم رفت و البشیر را سرنگون کرد. همانطور که عمر البشیر صادق المهدی را کنار زده بود، سرنگون شد. شایان ذکر است که سودان سرزمین کودتاست و حتی نظام پارلمانی این کشور نیز با یک کودتا به دست آمده بود. 

حال نظامیان سودان برای فرار از مشکلات اقتصادی، دوباره به سوی آمریکا دست دراز کرده‌اند. اما این بار دولت ترامپ بر سر کار و بازی فرق کرده است. برای برقراری معاهده معامله قرن، نیاز به رضایت اعراب وجود دارد. بنا بر این باید ای کشورها را به صلح با اسرائیل وادار کرد. ابزار وادار کردن سودان به صلح با اسرائیل دو بحث است: اول خارج کردن سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم و رهاشدن از تحریم بانکی و دوم، کمک مالی به خارطوم. اخبار ضد و نقیض در این زمینه فراوان است اما تحریم‌های بانکی سودان لغو شده ولی واشنگتن برای بیرون بردن سودان از لیست حامیان تروریسم، اصرار به رسمیت شناختن تل آویو توسط خارطوم دارد. همچنین آمریکا دست روی مشکل اصلی سودان گذاشته و پیشنهاد کمک مالی به خارطوم داده است. اگرچه سودانی‌ها از آمریکا سه میلیارد دلار تقاضا کرده‌اند اما گویا آمریکا بیشتر یک دهم آن یعنی 300میلیون دلار را نخواهند داد. با این وجود روند نزدیکی خارطوم- تل آویو کندتر جلو می‌رود ولی متوقف نشده است.

از سوی دیگر، روحانیون سودانی و نیز برخی جریان‌های سیاسی  سودان مانند حزب الامة مخالفت خود را با عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند، اما از آنجا که قدرت اصلی سودان در دست نظامیان این کشور و ژنرال عوض بن عوف است، بعید است مانع جدی بر سر راه عادی سازی باشند. نظامیان سودان به دنبال رفع مشکلات اقتصادی هستند و از راه عادی سازی به دنبال این هستند که پولی به دست آورند؛ پس آنچه مانع عادی سازی رابطه سودان-اسرائیل است، سفت کردن سر کیسه توسط واشنگتن و تل آویو است.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه