ارسال به دیگران پرینت

جنگل‌زدایی عامل افزایش انتقال بیماری‌ها از حیوان به انسان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جنگل‌زدایی می‌تواند عامل گسترش عفونت‌ها و آلودگی‌ها از حیوانات به انسان باشد.

جنگل‌زدایی عامل افزایش انتقال بیماری‌ها از حیوان به انسان

نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که از بین رفتن زیستگاه‌های جنگلی تماس میان بشر و نخستی‌سانانِ غیرانسان را افزایش داده و بنابراین شرایط برای انتقال بیماری‌ها از حیوانات با انسان همچون کووید-۱۹ فراهم می‌شود.

در مطالعات آمده است که جنگل‌زدایی احتمال انتقال بیماری از حیوان به انسان را افزایش می‌دهد. در این بررسی برخی از فاکتورهایی که موجب تماس و ارتباط بیشتر بین بشر و نخستی‌سانان غیرانسان می‌شوند، شناسایی شده است.

کارشناسان تاکید کردند تداوم از بین رفتن زیستگاه‌های جنگلی به منظور کشاورزی یا سکونت انسان موجب خواهد شد تا تماس میان انسان‌ها و نخستی‌سانان غیرانسان بیشتر شود. در نتیجه احتمال انتقال بیماری از این نخستی‌سانان به بشر افزایش می‌یابد.

بیماری کووید-۱۹ ناشی از شیوع کروناویروس نمونه‌ای از ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از تمامی عوامل بیماری‌زا در انسان، منشاء حیوانی دارند به این مفهوم که ابتدا در حیوانات ظاهر شده و سپس به انسان منتقل می‌شوند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، فاکتورهای متعددی وجود دارد که احتمال گسترش پاتوژن‌ها به انسان را افزایش می‌دهد. بخش کشاورزی در جهان گسترده شده، تغییرات اقلیمی اکولوژی را دگرگون کرده، زیستگاه‌ها تغییر کرده‌اند، تنوع زیستی کاهش یافته و در نهایت تماس انسان با حیات‌وحش بیشتر شده است.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه