ارسال به دیگران پرینت

ایران می‌تواند با نظارت آژانس غنی سازی 20% را انجام دهد

کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص توقف واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر خاطرنشان کرد: سیستم هسته ای ایران نیاز به رفرش شدن دارد که برای رفرش شدن مدت کوتاهی تعطیل می‌کنند و مجددا به کار می‌افتد لذا این اتفاق جدیدی نیست.


ایران می‌تواند با نظارت آژانس غنی سازی 20% را انجام دهد

کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص توقف واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر خاطرنشان کرد:

سیستم هسته ای ایران نیاز به رفرش شدن دارد که برای رفرش شدن مدت کوتاهی تعطیل می‌کنند و مجددا به کار می‌افتد لذا این اتفاق جدیدی نیست.

«حسن بهشتی‌پور»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در خصوص ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بازگشت ایران به شرایط قبل از برجام  گفت: ایران طبق برجام 3/67 صدم درصد غنی سازی می‌کرد اما در حال حاضر حدود 5 درصد غنی‌سازی می‌کند که این 5درصد هم استانداردی برای تولید نیروی برق، است.

او افزود: قبلا هم برای تامین نیاز نیروگاه تهران 20% غنی سازی می‌کردیم بنابراین می‌توانیم غنی سازی 20% را زیر نظر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهیم اما فعلا همان 5درصد را انجام می‌دهیم.

بهشتی‌پور ضمن اشاره به گزارشات آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصریح کرد: همه آمارها مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران در گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجود است. لذا به نحوی نیست که ایران اقدامی انجام دهد و دیگران متوجه نشوند. همه مراحل غنی سازی اورانیوم در ایران از مرحله معدن، کیک زرد، UCF اصفهان، نیروگاه نطنز و فوردو زیرنظر آژانس بین‌الملل انرژی اتمی ایران انجام می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس انجام و گزارش جزئیات آن هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود» اظهار کرد:

ایران از قبل ساخت سانتریفیوژهای جدید را به آژانس اعلام کرده بود و زیر نظر این نهاد این اقدام را انجام داده است. براساس برجام ایران نمی‌توانست سانتریفیوژ جدیدی را وارد مدار کند، حق تحقیق و توسعه را داشت اما نمی‌توانست در مدار قرار بدهد که ایران این محدودیت را پذیرفته بود

اما چون طرف مقابل به تعهدات پایبند نبود، ایران هم این محدودیت را برای خود، برداشته است و عنوان می‌کند زیر نظر آژانس می‌توانم، سانتریفیوژهای جدید (IR6-IR8) را در مدار قرار بدهم.

بهشتی‌پور ادامه داد: در واقع ایران در واکنش به عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش در برجام نه تنها سانتریفیوژهای نسل جدید را وارد مدار کرده است بلکه در فوردو غنی سازی می‌کند. این کشور اعلام کرده است هر وقت اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام برگردند ایران هم مجددا به وضعیت قبل می‌گردد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص توقف واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر خاطرنشان کرد: این اقدام هر چند سال یک‌بار صورت می‌گیرد. سیستم هسته‌ای ایران نیاز به رفرش شدن دارد که برای رفرش شدن مدت کوتاهی تعطیل می‌کنند و مجددا به کار می‌افتد لذا این اتفاق جدیدی نیست.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه