ارسال به دیگران پرینت

صوفی: کرونا چهره واقعی مدعیان حقوق بشر را نمایان کرد

یک فعال سیاسی گفت: آمریکا در شرایط فعلی برای حفظ جایگاهش هم شده باید کمک‌های بشردوستانه را تقویت می کرد،‌ در حالی که فشار را بر ایران افزون کرده و خیال مردم را برای تامین نیازهای اولیه در این شرایط آزرده است.

صوفی: کرونا چهره واقعی مدعیان حقوق بشر را نمایان کرد

علی صوفی  اظهار کرد: کرونا یک پدیده نادر و غیرمترقبه‌ای است که تا الان نظام موجود را به چالش کشیده است؛ بویژه نظام سرمایه داری را که برای کسب سود بیشتر و انباشت پول و سرمایه بیشتر قدرت را هم به دست آورده بود.

 تقریبا هیچ ایدئولوژی نبود که در مقابل آن بیاستد و همه جریانات دنیا پذیرفته بودند که نظام سرمایه داری قدرتمندترین است و چین و آمریکا را در رأس این نظام می دانستند. 

وی ادامه داد: این دو قدرت برای اینکه بتوانند در میدان بمانند از سیاست ها و ترفندهای مختلفی استفاده می کردند. کرونا این جهان پوشالی را برملا کرد و ارزش‌های دیگری که در راس آن ارزش‌های انسانی قرار دارد را جایگزین کرد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: چهره‌هایی که حرف اول را در دنیا می‌زدند خودشان را مدافع حقوق بشر می دانستند و تحت این عنوان به خود اجازه می دادند در کشورهای دیگر ورود کنند و تحت عنوانینی مثل حقوق بشر نیات خود را اجرا کنند؛ چهره واقعی خود را در دنیای کرونازده نشان دادند.

صوفی افزود: آمریکا از این دست کشورها بود که با ادعای حقوق بشری خود جنایات زیادی اجرا کرده است. تحت عنوان مبارزه با تروریسم وارد عراق، لبنان و سوریه شد و به خودش اجازه داد از معاهداتی که بسته خارج شده و از آن‌ها گذر کند.

در قضیه برجام دیدیم که یک تنه مقابل پنج کشور دیگر ایستاد و بعد تحریم هایی را پیش کشید. مابقی کشورها هم برای حفظ منافع خود مجبور به همراهی آمریکا شدند و برای ایران هم که مظلوم واقع شد نتوانستند کاری انجام دهند. 

وی افزود: چنین کشوری که خود را طرفدار منش انساندوستی می دانسته در شرایط فعلی که برای حفظ جایگاهش هم شده باید کمک‌های بشر دوستانه را تقویت می کرد، فشار را بر ایران افزون کرده و خیال مردم را برای تامین نیازهای اولیه در این شرایط آزرده است. باید گفت کرونا چهره واقعی مدعیان حقوق بشر را نمایان کرده است.

این فعال سیاسی یادآور شد: آمریکا در مواجهه با تحریم های عراق  در یک مرحله فروش نفت این کشور را تحریم کرد اما نفت در برابر غذا را حفظ کرد و اجازه داد به اندازه ای نفت بفروشد که زندگی مردم را تامین کند. اما در مواجهه با ایران از این حد هم به علت مقاومت مردم گذر کرد.

آستانه تحمل ایران بیش از آن چیزی بود که فکر می کرد پس حریمی برای نیات بشردوستانه هم در نظر نگرفت و فروش نفت را به صفر رساند. این شرایط را اول تهدید کرد و بعد کاملا عملی کرد. 

صوفی ادامه داد: از یک طرف مدعی بود طرفدار مردم ایران است، از طرفی اما فشار را بر مردم با افزایش تحریم ها مضاعف کرد. حالا با این بیماری که مردم خودشان هم درگیر هستند فشار را بر مردم بیشتر می کند. یک بار گفت حاضرم به ایران کمک کنم اما این ادعا را هم پس گرفت.

کرونا باعث شد چهره واقعی آمریکا نمایان شود، کرونا این قدرت پوشالی را در عرصه های نظامی، اقتصادی و تکنولوژی به چالش کشیده است. 

این فعال سیاسی ادامه داد: دولت در داخل ابتدا به خاطر چالش هایی نتوانست تصمیم جدی بگیرد اما به تدریج هماهنگی لازم پیش آمد و مجموعه حاکمیت با آن همراهی کردند. در مقابل بحرانی که امریکا برای ایران ساخته بود خوب توانست عمل کند.

اجازه نداد کم و کسری ایجاد شود. قوه قضاییه با احتکار جدی برخورد کرد. از نیروی مسلح تا هر سه قوه همه پای کار آمدند . با دستوری که مقام معظم رهبری به همه نهادها و سازمان ها دادند همکاری ها بیشتر شد.

وی خاطرنشان کرد: ایران توانست در این شرایط بر اوضاع مسلط شود. مردم هم حمایت و همراهی خود را دریغ نکردند و در این جریان نسبت به تصمیات دولت شک نکردند. هنوز مردم نیاز به حمایت دارند و دولت هم باید وظایف خود را در قبال همه مردم بویژه اقشار ضعیف اجرا کند. کسانی که کار خود را از دست دادند، محل اسکان ندارند، روزمزد و خویش‌فرما هستند نیازمند توجه ویژه دولت هستند. 

صوفی در پایان گفت: کرونا منشا تحولات آینده خواهد بود، استراتژی ها تغییر خواهد کرد و باعث ایجاد یک عدالت نسبی در جهان خواهد شد.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه