ارسال به دیگران پرینت

نتایج یک نظرسنجی امریکایی در کیهان: 42درصد مردم ایران همچنان حامی برجام

کیهان به نقل از وبگاه اینترنتی «شورای امور جهانی شیکاگو» نوشت: زمستان گذشته (پیش از شیوع ویروس کرونا و پیش از حمله تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد)‌ پیمایش گسترده‌ای توسط «IranPoll» انجام شد که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد اگر چه مردم ایران معتقدند که کشورشان نباید به توسعه تسلیحات هسته‌ای بپردازد اما آنها اعتماد خود را نیز به توافق هسته‌ای از دست داده و معتقدند که کشورهای 5+1 (5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل که شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا به علاوه آلمان می‌شود) به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

نتایج یک نظرسنجی امریکایی در کیهان: 42درصد مردم ایران همچنان حامی برجام

از سوی دیگر تحقیقی که توسط شورای شیکاگو از ژانویه 2020 (دی ماه) انجام شده نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از شهروندان آمریکایی گفته‌اند در صورتی که ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را از سر بگیرد آنها ترجیح می‌دهند که آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد.

بر اساس نتایج این پیمایش، 90 درصد از مردم ایران گفته‌اند که دولت این کشور باید به توسعه برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای ادامه دهد اما 59 درصد از مردم این کشور معتقدند که دولت ایران نباید به توسعه تسلیحات هسته‌ای بپردازد.

بسیاری از مردم ایران علاقه خود را به توافق هسته‌ای که در سال 2015 میان این کشور و گروه 5+1 حاصل شد از دست داده‌اند. در پیمایشی که در دسامبر 2019 (آذرماه) انجام شده نشان می‌دهد که تنها 42 درصد از مردم ایران از برجام حمایت می‌کنند این در حالی است که بر اساس پیمایشی که در سال 2015 انجام شده بود 76 درصد از مردم ایران از برجام اعلام حمایت کرده بودند.

سه چهارم (75 درصد) مردم ایران حمایت خود را از تصمیم این کشور برای لغو برخی از محدودیت‌هایی که تحت توافق هسته‌ای پذیرفته بود اعلام کردند حتی اگر این اقدامات مشکلاتی را برای کشورهای 5+1 برای اجازه دادن ایران در بهره‌مندی از مزایای این توافق ایجاد کند. 73 درصد از مردم ایران نیز توافق جدیدی را که ایران را ملزم می‌کند حق غنی‌سازی اورانیوم را برای همیشه کنار بگذارد و به بازرسان بین‌المللی اجازه دهد تا هر زمانی که بخواهند به بازرسی بپردازند و در مقابل آمریکا نیز تحریم‌های خود را بردارد، رد کرده‌اند. بیش از دو سوم از مردم ایران معتقدند که کشورشان باید به هرگونه حمله آمریکا، عربستان سعودی یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، واکنش نظامی نشان دهد.

همچنین بر اساس نتایج پیمایش شورای شیکاگو که در ژانویه 2020 انجام شده 66 درصد از مردم آمریکا ترجیح می‌دهند در صورتی که بازگشت مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای مانع از رفتن ایران به سوی ساخت تسلیحات اتمی می‌شود، این کار انجام شود. 85 درصد از دیپلماسی و 77 درصد نیز از تحریم‌ها برای تحت فشار قرار دادن ایران اعلام حمایت کرده‌اند.

همچنین در این نظرسنجی، اکثریت آمریکایی‌ها در صورتی که ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد یا به پرسنل دیپلماتیک یا نظامی آمریکا در منطقه حمله کند، از حمله سایبری به سیستم‌های رایانه‌ای ایران، حمله هوایی علیه تاسیسات این کشور و ترور هدفمند، حمایت می‌کنند.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه