ارسال به دیگران پرینت

کارشناس مسائل خاورمیانه تحلیل کرد؛

آیا جدایی سیاست اقتصادی دنیا از آمریکا پس از کرونا ایجاد می‌شود؟

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: گمانه زنی های مختلفی مبنی بر جدایی سیاست اقتصادی دنیا از آمریکا پس از کرونا وجود دارد اما این نگاه خوش بینانه است زیرا اقتصاد امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا بوده و بازار آمریکا بزرگترین بازار جهان است و خیلی از کشورها به صادرات آمریکا متکی هستند.

آیا جدایی سیاست اقتصادی دنیا از آمریکا پس از کرونا ایجاد می‌شود؟

«قاسم محبعلی»، کارشناس مسائل خاورمیانه،در رابطه با «فشار تحریم های آمریکا به ایران در شرایط بحران کرونا» گفت: 

ایران باید مجموعه اقدامات دیپلماتیک چند جانبه انجام دهد تا در این شرایط از فشار تحریم‌ها، کاسته شود. ایران باید با کشورهای مختلف وارد مذاکره شود.

اگر بخواهیم تحریم ها معلق و یا کاهش یابد، نیازمند اقدام دیپلماتیک با طرف های مقابل مثل اروپا، آمریکا، شورای امنیت و 5+1 هستیم، در غیر این صورت اقدامات ایران می تواند به بخش مربوط به کمک های انسانی، غذایی و دارویی محدود شود که شرایط کشور تنها با مسئله واردات دارو و کالای خوراکی حل و فصل نمی‌شود.

با توجه به این شرایط، ایران نیازمند یک حجم عظیم از منابع است تا بتواند، مشکلات خود را حل کند که این مسئله، نیاز به اقدامات دیپلماتیک دارد.

او ادامه داد: افکار عمومی جهان و اکثر دولت ها خواستار کاهش مناقشات و اقدامات هستند. دبیرکل سازمان ملل نیز این درخواست را مطرح کرده و ایران باید به این درخواست جواب بدهد و با اقدامات دیپلماتیک تلاش کند طرف مقابل به درخواست بشر دوستانه، پاسخ مثبت بدهد. 

محبعلی اظهار کرد:  مشکل کشور فقط تحریم‌ها نیست، FATF و انتقال پول از دیگر مشکلات ایران است که ایران را در استفاده از منابع و امکانات مالی خود محروم کرده است.

اینستکس و رفع توقیف دارایی‌های ایران و فعالیت بانک‌های ایران در کشور آلمان از اقدامات موثر بوده اما در نهایت مشکل ما در مناقشات بین ایران و آمریکاست و تا زمانی که این موضوع مدیریت نشود و تشنج‌ها کاهش نیابد، این اقدامات نمی‌تواند اثرات چشم گیری داشته باشد و دولت نمی‌تواند، موفق شود از منابع مالی خود خصوصا پول‌های که در خارج بلوکه شده و الان برای کشور مورد نیاز است، بهره‌برداری کند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: خیلی نمی‌توان به رفع تحریم‌ها امیدوار بود اما در طبیعت سیاست و روابط بین‌الملل طرفین سعی می‌کنند به نفع خود پیش بروند، آمریکایی‌ها مترصد فرصتی هستند تا بتوانند از آن برای منافع خود و اعمال فشار بیشتر استفاده کنند. روابط بین‌الملل بر پایه اخلاق یا مسائل انسان دوستانه بنا نشده است. از دولتی مثل ترامپ با گرایش های سیاسی تندروانه نمی‌شود انتظار داشت که به خواسته‌های انساندوستانه جواب بدهد.

باید از شیوه‌های لازم که در روابط بین‌الملل مرسوم است، با توجه به منافع خود بهره‌برداری کنیم تا فشارها را کاهش و اقدامات آمریکا را بی اثر کنیم. اگر لازم است با آنها به توافق برسیم. انتظار نداشته باشیم آمریکا یک‌طرفه دلش برای ایران بسوزد که این انتظار نابجا و بعیدی است. آمریکا اگر لازم باشد جلوی ارسال دارو مواد غذایی به ایران را می گیرد تا به خواسته های خود برسد. 

 

او در پایان گفت:  گمانه زنی های مختلفی مبنی بر جدایی سیاست اقتصادی دنیا از آمریکا پس از کرونا وجود دارد اما این نگاه خوش‌بینانه است زیرا اقتصاد آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیا بوده و بازار آمریکا بزرگترین بازار جهان است و خیلی از کشورها به صادرات آمریکا متکی هستند.

اگر بازار آمریکا دچار فروپاشی شود، چین، ژاپن و آمریکا دچار مشکل می شوند. پیوستگی بین بازار آمریکا و اقتصاد جهانی وجود دارد که اگر اقتصاد آمریکا دچار مشکل شود، سایر کشور نیز دچار مشکل می شوند. اروپا و چین دوست ندارند برای اقتصاد آمریکا مشکلی پیش اید .

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه