ارسال به دیگران پرینت

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران :

مقررات خانه را برای کودکان ساده‌تر و متناسب با شرایط کرونایی کنیم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه باید مقررات خانه را برای کودکان ساده‌تر و متناسب با شرایط کرونایی کنیم، گفت: اصرار والدین بر مقررات قبلی، می‌تواند سبب تقابل والدین با کودکان شده و این کار برای آنان آسیب زا می باشد.

مقررات خانه را برای کودکان ساده‌تر و متناسب با شرایط کرونایی کنیم

دکتر عطاء الله پور عباسی روز جمعه افزود: مقررات کودکان باید همیشه اعمال شود و آنان باید بدانند که خانه مقررات خاص خود را دارد، اما در این شرایط باید این مقررات را مقداری تعدیل کرد تا کودکان آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط تقابل والدین با فرزندان باید به حداقل برسد، گفت: با تعدیل مقررات هم می‌توان شرایط بهتری برای کودکان فراهم کرد و هم می‌توان با آرامش و آسایش بیشتری این دوران سخت را سپری کرد.

بازی‌های هدفمند را فراموش نکنیم

متخصص علوم اعصاب و رفتار شناس تاکید کرد که در این ایام حتما بازی‌های مختلف هدفمند با بچه‌ها انجام دهیم. با اسباب بازی‌های موجود در خانه، با آنها بازی کنیم، هرچند کار سختی است و والدین کمتر تجربه آن را دارند، اما باید این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: شاید تابحال، کمتر بازی‌های تقویت حافظه با کودکان انجام می دادیم و معمولا کودکان آن را در مدارس فرا می‌گرفتند، اما در شرایط فعلی والدین باید این کار را انجام دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: والدین باید با کودکان حدود ۳ ساعت زمان بگذارند و سعی کنند دامنه توجه، تمرکز، حافظه و کارکردهای اجتماعی فرزندان را تقویت کنند.

متخصص علوم اعصاب و رفتار شناس افزود: اگر ما این کارها را انجام ندهیم فرزندان در بازگشت به مدرسه دچار چالش‌های جدی خواهند شد. روند آموزه‌ها در فرزندان کاملا از بین می‌رود و آنان باید دوباره این موضوعات را فراگیرند که این کار می تواند یک خسارت جدی برای آنان باشد.

والدین برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان برنامه داشته باشند

پورعباسی با اشاره به اینکه والدین برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری باید برنامه داشته باشند، گفت: کودکان خیلی از آموزه‌های شناختی را در مدرسه دریافت می‌کردند و تقویت حافظه دیداری و شنیداری در کتاب‌های درسی متجلی است.

وی، بازی کردن با کودکان یکی از مهمترین راهکارها برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری اعلام کرد و افزود: خیلی از آموزه‌های رفتاری و آموزه های شناختی که فرزندان در فضای مدرسه دریافت می‌کنند، اگر آنان رها شود ممکن این رفتارها از بین برود. برگرداندن آن رفتارها در فرزندان خیلی سخت و دشوار می‌شود و راهکار این است که برنامه‌هایی که برای تقویت رفتارها و آموزه‌های شناختی در مدرسه داشتند، در خانه انجام دهیم.

  والدین ارتباطات بیشتر و دلسوزانه‌تر با کودکان داشته باشند

متخصص علوم اعصاب و رفتار شناس تاکید کرد: در این شرایط هرچه والدین با کودکان فرزند نزدیک‌تر شوند و ارتباط شان بیشتر و دلسوزانه‌تر شود، می‌تواند از تاثیر آسیب‌های احتمالی به کودکان بکاهد.  

وی ادامه داد: در این شرایط که بسیاری از کودکان از چارچوب زندگی واقعی خارج شدند به عبارتی که به مهد کودک یا مدرسه نمی روند و مدت بیشتری در خانه می مانند، در این شرایط ممکن است مشکلات رفتاری کودکان تقویت شود.

پور عباسی با بیان اینکه مدت زمان زیاد تعامل والدین با فرزندان می‌تواند پدر و مادر را با چالش هایی روبرو کند، افزود: در این شرایط باید یکسری از قوانین قبلی کودکان تعدیل شود، به طور مثال خانواده ها معمولا برای مشاهده تلویزیون و بازی با رایانه و تلفن همراه محدودیت‌هایی داشتند لازم است این موارد مقداری تعدیل شده و کودکان وقت بیشتری برای این کارها داشته باشند.

 این استاد دانشگاه به ابتلا یکی از والدین به بیماری کرونا و بستری شدن آنان در بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: در این مدت که یکی از والدین در بیمارستان بستری هستند، کودکان معمولا بهانه گیری‌شان بیشتر شده و ممکن است اضطراب جدایی را در رفتارهای فیزیکی خود هم به شکل، بروز رفتارهای نابهنجار مانند شیطنت های شدید، بهانه گیری حتی مشکلات جسمی مانند تب کردن،  نشان دهند.

وی ادامه داد: هر چند بروز مشکلات روحی و روانی  برای کودکان در این شرایط دور از انتظار نیست،  اما با راهکارهایی مانند تماس تلفنی تصویری، تا حدی می‌توان این آسیب ها را کنترل کرد.

پور عباسی اظهار داشت: درصورتی که یکی از اعضای خانواده به دلیل ابتلا به بیماری کرونا مبتلا دربیمارستان بستری شود، حدود ۲ هفته ای در خانه حضور ندارند، این موضوع می تواند آثار سویی بر کودکان داشته باشد. باتوجه به اینکه امکان ملاقات با بیماران کرونا میسر نمی باشد، یکی از راه مهم این است که یکی دیگر از والدین، تعامل بیشتری با کودکان خود داشته باشد.

 این متخصص علوم اعصاب افزود: در صورت امکان، شرایط برای تماس تصویری با کودکان فراهم شود، اگر فرد بستری در شرایط نامناسب مانند تنگی نفس می باشد، بهتر است این کار انجام نگیرد.

وی با اشاره به اینکه مشاهده تصویری والدین بستری تا حدی می‌تواند از آسیب به کودکان بکاهد، بیان داشت: این کار کمک می‌کند تا کودکان اضطراب جدایی کمتری تجربه کنند و از این بابت کمتر دچار آسیب شوند.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه