ارسال به دیگران پرینت

والدین بخوانند؛ چرا کودکان باید خواب کافی داشته باشند؟

بنا بر بررسی‌های محققان دانشگاه وارویک بریتانیا، احتمال ابتلا به افسردگی، نگرانی، رفتارهای ویری، عملکرد ضعیف شناختی و به‌طور کلی سلامت ذهنی کودکان با مقدار خواب آنها ارتباطی مستقیم دارد.

والدین بخوانند؛ چرا کودکان باید خواب کافی داشته باشند؟

هنگام خواب، فرایندهایی در مغز فعال می‌شوند که به وسیله آنها مدارهای مغزی مجددا سازماندهی و تنظیم می‌شوند. بنابراین از آنجایی‌که مغز کودکان به سرعت در حال رشد و سازماندهی مجدد است، آنها به خواب کافی نیاز دارند.

محققان دانشگاه وارویک بریتانیا، روی ۱۱ هزار کودک ۹ تا ۱۱ ساله که اطلاعات آنها در مرکز داده‌های رشد شناختی مغز نوجوانان ثبت شده بود، تحقیق کردند.

آنها با بررسی ارتباط مدت زمان خواب و ساختار مغزی کودکان دریافتند، کودکانی که از خواب کافی برخوردار نیستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی، اضطراب، رفتارهای هوسی قرار دارند و در ضمن از نظر شناختی و سلامت ذهن بسیار ضعیف و دچار مشکل هستند.

خواب کم و ناکافی کودکان باعث کم شدن حجم آن بخش از مغز که دربرگیرنده  ﻗﺸﺮ ﺍﻭﺭﺑﻴﺘﻮﻓﺮﻭﻧﺘـﺎﻝ ، قشر پیش‌پیشانی، لوب گیجگاهی، پرکونئوس و شکنج‌های سطح مغز است می‌شود و سلامت ذهن کودکان را به خطر می‌اندازد.

این محققان توصیه می‌کنند، کودکان ۶ تا ۱۲ ساله، باید ۹ تا ۱۲ ساعت در شبانه روز بخوابند. البته از مقدار خواب کودکان، به دلیل حضور در مدرسه یا استفاده بیش از حد از صفحات نمایش، شرکت در ورزش‌های مختلف و فعالیت‌های اجتماعی، روزبه روز کم می‌شود و همین موضوع اثر بدی روی سلامت ذهنی‌شان می‌گذارد.

محققان دانشگاه وارویک می‌گویند، نمره درسی کودکانی که کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند، ۷,۸ درصد از کودکانی که ۹ تا ۱۱ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، پایین‌تر است. این موضوع نشان می‌دهد که سلامت ذهن کودکان و همچنین عملکرد شناختی آنها به‌شدت به خواب کافی مرتبط است.

 سلامت ذهن و عملکرد مغز کودکان با خواب کافی تامین می‌شود.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه