ارسال به دیگران پرینت

کمین فیلم‌های ایرانی برای شکار خرس

جشنواره فیلم برلین امروز هفتادمین دوره برپایی خود را آغاز می‌کند. امسال برخلاف سال گذشته که سینمای ایران حضور کمرنگی داشت با چند اثر به‌عنوان نماینده رسمی ایران و یک اثر غیررسمی در این فستیوال مهم سینمایی شرکت کرده است؛ اتفاقی که علاوه بر معرفی توانایی فیلمسازان ایرانی، می‌تواند فرصتی برای بازاریابی صنعت سینمای کشورمان به‌ویژه در زمانه تحریم‌ها فراهم کند. به همین دلیل است که مدیریت سینمای ایران امسال، تمرکز اصلی خود را بر حضور در «بازار فیلم برلین» گذاشته است؛ چراکه مدیران بخش بین‌المللی سینمای ایران عقیده دارند این «بازار» یکی از معدود فرصت‌هایی است که می‌توان برای معرفی فیلم، تبادل فیلم و حضور در رخدادهای سالانه جهانی یا نمایش‌های تلویزیونی و ویدئویی و… از آن استفاده کرد.

کمین فیلم‌های ایرانی برای شکار خرس

علاوه بر اینکه در این دوره «چتر سینمای ایران» در برلین با همین رویکرد توسط بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی برپا می‌شود، با حجم انبوهی از تقاضای مدیران بخش‌های مختلف فرهنگی برای حضور در این جشنواره مواجه بوده‌‌ایم که این امر انتقاد برخی رسانه‌ها را به دنبال داشت. گذشته از این حضور فیلم محمد رسول‌اف با عنوان «شیطان وجود ندارد» در بخش رقابتی حاشیه‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است زیرا کارگردان این اثر که بدون دریافت کسب مجوز این اثر را ساخته، به دلیل ممنوع‌الخروجی از حضور در این جشنواره محروم شده است و با وجود تلاش دست‌اندرکاران جشنواره فیلم برلین، حضور او در برلیناله نامحتمل است. علاوه بر تلاش برپا‌کنندگان این جشنواره، روز گذشته خانه سینما نیز طی نامه‌ای از ریاست قوه قضائیه درخواست کرد تا امکان حضور محمد رسول‌اُف در جشنواره فیلم برلین فراهم شود.طبق اعلام روابط‌عمومی خانه سینما، این تشکل صنفی در نامه‌ای که به امضای همایون اسعدیان رئیس هیات‌مدیره رسیده است، نوشته است: «احتراما همانگونه که مستحضر هستید سینمای کشورمان به‌عنوان پرچمدار فرهنگ جمهوری اسلامی قاره‌ها را درنوردیده و جایگاهی جهانی و موثر در عرصه هنر بین‌المللی یافته است و روزی نیست که از جشنواره‌ها و مجامع معتبر بین‌المللی جایزه‌ای به موزه جوایز هنر هفتم میهن‌مان اضافه نشود. اخیرا فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول اُف در بخش اصلی جشنواره فیلم برلین پذیرفته شده و رسم مالوف جشنواره‌ها بر این است که کارگردانان آثار، هنگام نمایش فیلم‌هایشان در هر رویداد سینمایی حضور داشته باشند و عدم حضورشان به دلایل سیاسی و ممنوعیت‌های قضایی، تصویری نامطلوب از کشور متبوعشان ایجاد خواهد کرد، با عنایت به عرایض فوق استدعا دارد به لحاظ مصالح ملی و ارائه تصویری واقعی از فضای فرهنگی کشورمان، مقرر فرمایید نسبت به صدور مجوز حضور ایشان در جشنواره مذکور مساعدت مقتضی مبذول شود.»«شیطان وجود ندارد» در بخش مسابقه برلیناله با ۱۷ اثر سینمایی دیگر بر سر کسب جوایز اصلی جشنواره از جمله خرس طلایی برای بهترین فیلم رقابت می‌کند. فیلم‌نامه این اثر نیز از رسول‌اف است.احسان میرحسینی، شقایق شوریان، کاوه آهنگر، علیرضا زارع‌پرست و سالار خمسه از بازیگران این فیلم ۱۵۰ دقیقه‌ای هستند که در کاتالوگ برلیناله از آن به‌عنوان محصول مشترک آلمان، ایران و جمهوری چک یاد شده است.امتیاز پخش و فروش جهانی این فیلم را شرکت فیلمز بوتیک (Films Boutique) در اختیار دارد که دفترش در برلین است.

میهمانان ایرانی برلین

امسال  فیلم«نامو»(بیگانه) که نخستین فیلم بلند نادر ساعی‌ور محسوب می‌شود، در بخش فوروم به نمایش درخواهد آمد. فوروم یکی از بخش‌های بسیار مهم جشنواره برلیناله محسوب می‌شود که علاقه‌مندان سینما را با آثار سینماگران جوان از سراسر جهان آشنا می‌کند. تهیه‌کنندگی نامو را مستانه مهاجر و طهورا ابوالقاسمی برعهده داشته‌اند. بختیار پنجه‌ای، سویل شیرگیر، ناصر هاشمی، هادی افتخارزاده و فیروز عاقلی از جمله بازیگران «نامو» هستند. این فیلم ۸۹ دقیقه‌ای داستان آموزگاری را روایت می‌کند که به شهری در کردستان ایران منتقل شده و می‌کوشد به همراه خانواده خود زندگی تازه‌ای شروع کند. در بخش «نسل» که به آثار کودکان و نوجوانان اختصاص دارد نیز دو فیلم کوتاه و یک فیلم بلند از ایران به نمایش درمی‌آیند. دو اثر کوتاه عبارتند از فیلم ۱۴ دقیقه‌ای «بادبادک‌ها» از سیدپیام حسینی و فیلم ۲۰ دقیقه‌ای «اسب سفید بالدار» از مهیار ماندگار.«بادبادک‌ها» داستان یک دختر و سه پسرجوان را حکایت می‌کند که در کردستان در مرز ایران و عراق زندگی می‌کنند. یکی از این پسربچه‌های مرزنشین عاشق دختری می‌شود که آن‌طرف مرز زندگی می‌کند. او می‌کوشد که به واسطه بادبادک گمشده دختربچه که این طرف مرز افتاده، با او ارتباط برقرار کند. «اسب سفید بالدار» نیز داستان مردی را روایت می‌کند که در جست‌وجوی عشق دوران نوجوانی‌اش به زادگاه جنگ‌زده‌اش بازمی‌گردد.فیلم ۸۹ دقیقه‌ای «یلدا» را مسعود بخشی کارگردانی کرده است. در کاتالوگ برلیناله از این فیلم به‌عنوان محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئیس، لوکزامبورگ و لبنان یاد شده است. داستان این فیلم در باره زنی جوان است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده است. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول بخشیده شود.

در بخش پانوراما نیز فیلم «پری» اکران خواهد شد که آن را سیامک اعتمادی کارگردانی کرده است. این نخستین اثر بلند سینمایی این فیلمساز محسوب می‌شود. «پری» محصول مشترک یونان، فرانسه، هلند و بلغارستان است. این فیلم ۱۰۱ دقیقه‌ای در مورد یک دانشجوی ایرانی در یونان است که قرار بوده برای استقبال پدر و مادرش که از ایران آمده‌اند به فرودگاه برود. ولی از او در فرودگاه خبری نیست. پری نام مادر دانشجو است. او و شوهرش مذهبی هستند و برای اولین‌بار به سفر خارج آمده‌اند. آنان با توجه به غیاب پسرشان در فرودگاه می‌کوشند او را پیدا کنند.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه