ارسال به دیگران پرینت

کی‌روش، خوشبختی را هم بُرد

یک‌سال از رفتن سرمربی پرتغالی گذشت؛ حالا نه تیم‌ملی سرمربی دارد، نه درگیری‌های رسانه‌ای کم شده و نه لیگ برتر منظم برگزار می‌شود

کی‌روش، خوشبختی را هم بُرد

یازدهم بهمن‌ماه ‌سال ٩٧ بود که کارلوس کی‌روش برای همیشه ایران را ترک کرد و بعد از هشت‌سال سفر بدون بازگشتی را از مبدأ تهران تجربه کرد. شاید بد نباشد موافقان و مخالفان این مرد پرتغالی بعد از یک‌سال بدانند که فوتبال ملی ایران در دوران پساکی‌روش چه روزهایی را سپری کرده است. به نظر می‌رسد نه‌تنها به جلو حرکت نکردیم، بلکه به عقب برگشتیم و تمام مشکلاتی هم که در دوران کی‌روش فکر می‌کردیم حاصل کار این مربی پرتغالی است، ادامه دارد. فقط باید امیدوار بود وقتی یک‌سال بعد درباره دوسالگی جدایی کی‌روش می‌نویسیم، اوضاع فوتبال ملی ایران خیلی بهتر از شرایط فعلی باشد.

یک‌سال بدون کی‌روش، ٦ماه بدون سرمربی

یک‌سال از جدایی رسمی کارلوس کی‌روش و خروجش از ایران می‌گذرد؛ روزی که او با چشمانی اشکبار و با حضور اندک هوادارانش در رسانه‌های ایران در فرودگاه امام(ره) به شکلی نه‌چندان جالب بدرقه شد. این مرد پرتغالی که هشت‌سال روی نیمکت تیم‌ملی حضور داشت، با ناراحتی تمام و درحالی‌ که خودش از علاقه برای ادامه همکاری سخن می‌گفت، تهران را ترک کرد و چند روز بعد سرمربی کلمبیا شد. جالب است بدانید بعد از جدایی کی‌روش، تیم‌ملی از یک‌سالی که گذشته، بیش از ٦ماه سرمربی نداشته است! پروسه انتخاب جانشین کی‌روش طولانی شد و درنهایت یک خردادماه ویلموتس رسما به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی معرفی شد. این مربی بلژیکی که روزهای زیادی را در تهران سپری نکرد، بعد از بازی ٢٣ آبان با عراق کارش با تیم‌ملی به پایان رسید و کمتر از ٦ماه سرمربی ایران بود. بعد از جدایی او هم هنوز فدراسیون نتوانسته جانشینی برای ویلموتس انتخاب کند تا یک آمار عجیب ثبت شود.

دعواهایی که همچنان ادامه دارد

با اینکه خیلی از اهالی فوتبال در سال‌های اخیر دعواها و اختلافات را زیر سر کی‌روش می‌دانستند و معتقد بودند با رفتن یک آشتی ملی صورت می‌گیرد، بعد از جدایی این مرد پرتغالی هم شاهد ادامه اختلاف بین اهالی فوتبال هستیم. آخرین مورد را هم می‌توانیم در همین روزهای اخیر جست‌وجو کنیم. درگیری لفظی بین قلعه‌نویی و نکونام در نشست خبری بعد از دیدار سپاهان و فولاد خوزستان؛ موضوعی که اتفاقا به کی‌روش ربط داشت. قلعه‌نویی سبک بازی تیم نکونام را به تیم کی‌روش تشبیه کرد و از آن‌سو کاپیتان سابق تیم‌ملی هم خیلی تند علیه سرمربی احتمالی تیم‌ملی در ماه‌های آینده موضع گرفت. درگیری لفظی چندباره بین کالدرون و استراماچونی هم نشان داد که مربیان خارجی دیگر به جز کی‌روش و برانکو هم می‌توانند در ایران روبه‌روی هم قرار بگیرند.

لیگ فشرده‌تر و بی‌برنامه‌تر از قبل

یکی از انتقادهای اصلی و همیشگی در دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش برنامه فشرده لیگ‌‌برتر و تعطیلی‌های زیاد به خاطر اردوهای بلندمدت تیم‌ملی بود. حتما در روزهای اخیر چندباری از زبان مسئولان سازمان لیگ این جمله را شنیده‌اید:   «معلوم نیست بتوانیم لیگ نوزدهم را تمام کنیم». تا همین امروز بازی استقلال و سپاهان در جام حذفی و دیدار آبی‌پوشان برابر فولاد در لیگ‌برتر به تعویق افتاده و هیچ جای خالی هم در تقویم لیگ برای برگزاری این دو مسابقه وجود ندارد. با شروع مسابقات لیگ قهرمانان آسیا قطعا دردسرهای سازمان لیگ دوچندان خواهد شد. با وجود اینکه ماه‌های زیادی تیم‌ملی سرمربی نداشت و حتی در نیم‌فصل اردویی برای ملی‌پوشان برگزار نشد، اما شرایط فعلی نشان می‌دهد مشکل از برنامه‌ریزی کی‌روش نبوده و مسئولان به صورت کلی باید فکری به حال تقویم فشرده فوتبال ایران کنند تا یک اتفاق غیرمترقبه و لغو یک بازی به یک دغدغه بزرگ تبدیل نشود.

رکوردهایی که از دست رفت

با اینکه رکورد نباختن تیم کی‌روش برابر رقبای آسیایی با شکست در نیمه‌نهایی جام‌ملت‌های آسیای ٢٠١٩ یعنی آخرین بازی تحت هدایت مربی پرتغالی شکسته شد، اما بازهم رکوردهایی در دوران حضور او جلوی نام ایران ثبت شده بود که با حضور ویلموتس از بین رفت. باخت به بحرین باعث شد ایران بعد از هفت‌سال بار دیگر در مقدماتی جام‌جهانی شکست را تجربه کند؛ اتفاقی که در مقدماتی جام‌جهانی ٢٠١٨ حتی یک‌بار هم رخ نداد. از سوی دیگر، ایران حدود هشت‌سال صدرنشین رنکینگ آسیایی‌ها در جدول رده‌بندی فیفا که به صورت ماهانه اعلام می‌شود، بود. بعد از شکست‌های غیرمنتظره‌ای که ایران برابر بحرین و عراق تجربه کرد، شاهد سقوط چند پله ایران هم در بین تمام تیم‌های دنیا و هم آسیایی‌ها در رنکینگ فیفا بودیم.

خداحافظ جام‌جهانی؟

تیم‌ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش توانسته بود برای اولین‌بار در تاریخ دوبار پیاپی به جام‌جهانی صعود کند، اما حالا در همان دور اول مقدماتی نتایج ضعیف تیم‌ملی، ایران را در آستانه حذف قرار داده؛ اتفاقی که نه‌تنها رویای سومین جام‌جهانی متوالی را برای ایرانی‌ها به پایان می‌رساند؛ بلکه باعث غیبت ایران در جام‌ملت‌های آسیای ٢٠٢٣ هم خواهد شد. هیچ‌کس یادش نرفته که تیم‌ملی ایران چقدر مقتدرانه به جام‌جهانی ٢٠١٨ صعود کرد و حتی تا بازی آخر برابر سوریه یک گل هم دریافت نکرده بود. حالا کار به جایی رسیده که ایران در دور اول مقدماتی هم بین دو تیم برتر گروه خود نیست.

سایه سنگین کی‌روش بر سر فوتبال ایران

به نظر می‌رسد هر مربی‌ای که روی نیمکت تیم‌ملی بنشیند، تا زمانی که نتایج کی‌روش را تکرار نکند و تیم‌ملی را با اقتدار به جام‌جهانی نبرد، سایه سنگین کی‌روش را روی سر خود می‌بیند. همچنان طرفداران این مرد پرتغالی خروج او از ایران را یک اشتباه بزرگ از سوی فدراسیون و وزارت ورزش می‌دانند و معتقد بودند با ادامه دوران کی‌روش، فوتبال ایران می‌توانست بازهم پیشرفت کند. به ‌هرحال کی‌روش به واسطه حضور هشت‌ساله خود روی نیمکت تیم‌ملی و اخلاق و رفتار خاصی که از خود نشان داد، در دل خیلی از هواداران فوتبال ایران جا باز کرده بود و تا زمانی که تیم‌ملی به دوران اوج خود بازنگردد، همچنان تمامی مربیان تیم‌ملی چه ایرانی و چه خارجی با کی‌روش مقایسه خواهند شد؛ اتفاقی که در دوران ویلموتس حسابی آزارش داد.

 

منبع : روزنامه شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه