ارسال به دیگران پرینت

شاد:

نقش خوش اخلاقی در روابط بین فردی

یکی از ضرورت‌های زندگی اجتماعی و راهبردی اساسی در پیشرفت زندگی مشترک، خوش خلقی و خوش رویی است.

نقش خوش اخلاقی در روابط بین فردی

خوش اخلاقی سرمایه بی هزینه ایی است که با وجودش زندگی را آرام و شیرین می‌کند و نبود آن سبب تنش و تلخی در روابط بین فردی می‌شود.

یکی از ضرورت‌های زندگی اجتماعی و راهبردی اساسی در پیشرفت، رشد جامعه و تعالی زندگی مشترک خوش اخلاقی و خوش رویی افراد نسبت به یکدیگر است.

خوش اخلاقی صفت نیکو و پسندیده‌ای که نزد تمام ادیان و در تمامی جوامع و بین همه اندیشمندان به عنوان یک مولفه پیشرفت فردی و اجتماعی مطرح بوده است.

مهرنوش دارینی روانشناس درباره اثرات خوش اخلاقی در محیط خانواده گفت: یکی از عواملی که می‌تواند تاثیر مستقیمی روی فضای یک زندگی خانوادگی بگذارد، نوع رفتار‌هایی است که افراد از خودشان بروز می‌دهند و این رفتار‌ها مسلما با خلق آن‌ها رابطه مستقیمی دارد.

وی ادامه داد: زمانی که افراد، خانواده ایی را تشکیل می‌دهند یک سری ارکانی در داخل خانواده وجود دارد که کمک کننده است و به عنوان ستون اصلی برای یک زندگی پایدار و آرام به شمار آید.

 

این روانشناس بیان کرد: افراد واژه‌هایی از نظیر خوش اخلاقی و بد اخلاقی برای تشریح کردن یک سری رفتار‌ها استفاده می‌کنند. برخی از افراد را می‌بینیم که، ممکن است فرد آرامی باشد، ولی در ظاهر امر خیلی خوش اخلاق به نظر نرسد. نوع رفتار و برخورد فرد می‌تواند روی کیفیت روابط تاثیر بگذراد.

دارینی تصریح کرد: خانواده‌هایی که پیوند عاطفی قوی تری دارند بسیار بیشتر تحت تاثیر خلق یکدیگر قرار می‌گیرند. زمانی که گفته می‌شود، فردی خوش اخلاق است راجع به یک هنجار صحبت می‌کنیم. درحوزه روانشناسی نمی‌توانیم یک تعریف را از یکسری مفاهیم ارائه دهیم وسلیقه ایی عمل کنیم.

وی ادامه داد: برخی هنجارها، رفتار‌هایی است که بیشتر افراد از خودشان بروز می‌دهند و ممکن است رفتار‌های نا صحیح هنجار هم داشته باشیم. در یک جامعه ممکن است یک رفتار، مفهموم درستی نداشته باشد، ولی در آن جامعه‌ی خاص پذیرفته شده است.

این روانشناس گفت: افرادی هستند که مانع ایجاد تنش در خود و روابط بین فردی هستند و به طور کلی ویژگی‌ها قابل اکتساب است. به این‌معنا، زمانی که فرد در یک خانواده قرار می‌گیرد و بخواهیم تعریفی از خوش اخلاق بودن دهیم، فردی است که صبر بیشتری دارد و آرام و کم تنش است و در زمان مواجهه با ناکامی توانایی بازیابی خود و کنترل خشم را دارد و می‌داند که چگونه استرس خودش را کم کند.

وی مطرح کرد: مجموعه مهارت‌هایی که در کنار یکدیگر جمع می‌شود کمک کننده این است که فرد بلوغ رفتاری داشته باشد و زمانی که بلوغ رفتاری اضافه شود به خوش برخوردی و مدیریت صحیح روابط بین فردی تبدیل می‌شود.

دارینی افزود: افراد خوش اخلاق، فاجعه سازی ذهنی ندارند و در مقابل امور ناملایمات زندگی می‌توانند خود کنترلی داشته باشند و قسمت مثبت ماجرا را می‌بینند و اینگونه افراد، مثبت اندیش هستند.

نقش خوش اخلاقی در روابط بین فردی

وی ادامه داد: شالوده‌ی شخصیت معمولا از سنین ۴ تا ۵ سالگی شکل می‌گیرد. محیط اطراف، سهم زیادی در شکل گیری شخصیت دارد. به این معنا نیست که بحث وراثت را انکار کرد، ولی نمی‌توان گفت که فردی ژن بداخلاقی دارد. زمانی که از شخصیت صحبت می‌شود یعنی ویژگی‌هایی که در طول زمان تحت تاثیر وراثت، محیط و عوامل اجتماعی نسبتا پایدار می‌شود.

ویژگی خوش اخلاقی در خانواده سبب می‌شود که آرامش در محیط خانواده و جامعه افزایش پیدا کند. پدر و مادر باید اهمیت این موضوع را به فرزندان خود آموزش دهند.

خانواده، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیرمجموعه‌های جامعه محسوب می‌شود. سلامت این مجموعه، سبب رشد و شکوفایی جامعه می‌شود. به طور کلی اسلام تاکید خاصی بر روابط صحیح و تعامل سالم افراد خانواده بر روی یکدیگر دارد.

یکی از عوامل مهم و بنیادین که نقش به سزایی در تداوم ارتباطات بین افراد خانواده دارد، خوش اخلاقی و بهره مندی از اخلاق نیکو است.

در زندگی امروزه، برای رفع بسیاری از نیازهایمان به برقراری ارتباط با دیگران نیازمند هستیم، ارتباطی که موثر و مثبت و مشکلات و دغدغه‌ها را کاهش دهد.

گشاده رویی از صفات برجسته‌ای است که درمعاشرت‌های اجتماعی، موجب جلب محبت می‌شود و در اثربخشی سخن فرد بر دیگران، اثری شگفت انگیز دارد.

 

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه