ارسال به دیگران پرینت

ماندگاری کرونا روی لباس چقدر است؟

بسیاری از کارمندان اورژانس به محض ورود به خانه لباس خود را جدا می‌کنند. آیا این کار به آن معناست که باید نگران انتقال کووید ۱۹ از لباس و سایر منسوجات باشیم؟

ماندگاری کرونا روی لباس چقدر است؟

از وقتی که ویروس کرونا در بین مردم شایع شد، همه ما در مورد ماندگاری آن رو اجسام خواندیم و توجه کردیم که چه سطوحی خطرناک هستند. وقتی تخمین می‌زنند که کووید ۱۹ تا سه ساعت در هوا، چهار ساعت روی مس، تا ۲۴ ساعت روی مقوا و روی پلاستیک یا فولاد ضد زنگ و سطوح استیل تا دو الی سه روز باقی می‌ماند، پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که پوشاک خطری برای ما ندارند؟

کدام یک از وسایل فوق بیشتر به لباس ما شبیه هستند؟ می‌توانیم مقوا را در نظر بگیریم که مانند لباس الیافی دارد که رطوبت را جذب خود می‌کند. ویروس کرونا برای زنده ماندن به مقداری رطوبت احتیاج دارد. بدون مقداری رطوبت، ویروس خشک و در نهایت قابل دوام نخواهد بود. آیا ما باید تصور کنیم که ویروس مانند مقوا ۲۴ ساعت روی لباس ما باقی می‌ماند؟ شاید!

لباس‌ها لزوماً پارچه‌ای نیستند!

لباس‌های ما تماماً از پارچه نیستند. آن‌ها ممکن است قطعات فلزی یا پلاستیکی مانند دکمه‌ها یا بندها داشته باشند. در این حالت ویروس کرونا در این قسمت‌ها می‌تواند بیشتر زنده بماند.

 

حال این سوال پیش می‌آید که اگر لباس شما خیس و مرطوب شود، چه اتفاقی می‌افتد. ممکن است عرق کنیم یا باران ببارد. رطوبت بستر مناسب‌تری را برای زندگی طولانی‌تر ویروس در لباس فراهم می‌کند.

اقدامات احتیاطی را انجام دهید

تا کنون مطالعات کافی و قطعی برای مدت دقیق زندگی ویروس روی لباس انجام نشده است. بنابراین اگر فکر می‌کنید در مکانی بوده‌اید و یا به جایی خورده‌اید که در معرض ویروس بوده است،‌بهتر است اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که اگر چند روز گذشته لباس شما در خانه بوده است و با جایی تماس نداشته است، به احتمال زیاد در معرض کرونا قرار نگرفته است. اگر بیرون از خانه از فاصله مناسبی از دیگران قرار داشته‌اید، باز هم احتمالش بیشتر است که لباس شما آلوده نباشد.

اگر فردی مبتلا به ویروس کووید ۱۹ لباس شما را لمس کند، ممکن است آلودگی ایجاد شود. فرد ناقل بیماری وقتی که سرفه یا عطسه می‌کند، می‌تواند لباس شما را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین اگر فکر می‌کنید لباس شما به منطقه آلوده‌ای تماس داشته است حتما آن را ضدعفونی و بشویید و اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

چند احتیاط مهم:

هنگام در آوردن لباس سعی کنید صورت خود را لمس نکنید و چیزهای دیگر را با لباس آلوده نکنید. لباس خود را در مکانی امن قرار دهید که می‌تواند در ورودی خانه باشد.

موقعی که قصد می‌کنید لباس را بشویید، لباس آلوده را نتکانید. این ویروس می‌تواند با لرزش و تکان به سایر سطوح منتقل شود.

اگر فکر می‌کنید لباسشویی شما آلوده است آن را ضدعفونی کنید. ممکن است طی مراحلی لباس با لباسشویی تماس داشته باشد و حتما باید سطوح آن را ضدعفونی کنیم.

دما را روی گرم ترین دمایی که لباس می‌تواند تحمل کند بگذارید. از مقادیر مناسب مواد شوینده لباسشویی استفاده کنید. مواد شوینده باید بتواند ساختار ویروس را مختل کند. بعد از اتمام شستشو لباس‌های خود را کاملا خشک کنید که می‌تواند برای مختل کردن ویروس مفید باشد. اما اگر خشک کن شما آنقدر نیست که لباس را کاملا خشک کند، مراقب انچه با لباستان تماس دارد باشید. تمام سوطح را ضدعفونی کنید.

اگر لباس بیمار مبتلا به کرونا را می‌شوئید حتما دستکش و ماسک داشته باشید و پس از اتمام کار دست خود را بشویید.

مراقب کفش خود باشید!

یکی از مجموعه پوشاک شما که نیاز به نوع دیگری از مراقبت و اقدامات احتیاطی دارد کفش شماست. کفش شما تماماً از پارچه ساخته نشده است و آنقدر با سطوح متفاوتی تماس دارند که به راحتی نمی‌توان آن‌ها را در ماشین لباسشویی شست. در این شرایطی که نمی‌توانید به راحتی و باخیال راحت کفش‌های خودتان را شستشو دهید، آن‌ها را یا بیرون از خانه بگذارید و با کفش وارد خانه نشوید. کفش خود را در محدوده‌ ورودی خانه روی محفظه‌ای از قبل درست شده بگذارید که همه را درگیر نکنید.  هر نوع روش تمیز کردنی که شما را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌دهد را امتحان نکنید. از نظر تئوری ممکن است زمانی که کفش خود را با حوله مرطوب پاک می‌کنید برخی قطرات آلوده ان به هوا پاشیده شود. متأسفانه در مطالعات در مورد لباس‌ها داده مطمئنی نداریم و احتمالا ویروس تا چند ساعت روی لباس زنده می‌ماند. اما می‌دانیم که باید مراقب کفش و سطوح غیر پارچه‌ای لباس‌هایمان باشیم.

بنابراین درست است که ویروس ماندگاری بالایی روی لباس ندارد و جای نگرانی نیست اما ارزشش را دارد که اگر نسبت به تماس با جای آلوده و فراد آلوده شک دارید لباس‌هایتان را بشویید و در صورتی که آسیبی به لباس‌ها نمی‌رسید، ترجیحاً از دمایی حدود ۵۶ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه