ارسال به دیگران پرینت

تب برفکی در اردبیل مشاهده شد

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به شناسایی چندین کانون تب برفکی در استان، دامداران در اسرع وقت دام‌های خود را بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه کنند.


تب برفکی در اردبیل مشاهده شد

بهلول تکلوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شناسایی چندین کانون بیماری تب برفکی در استان و در راستای محدودسازی و جلوگیری از گسترش بیماری لازم است دامداران، دامپروران و روستائیان استان در کنار رعایت اصول بهداشتی در واحدهای دامداری، حتما دام‌های خود را بر علیه این بیماری واکسینه نمایند.

وی افزود: با تمهیدات انجام شده، واکسن تب برفکی به اندازه کافی در مرکز بخش خصوصی و غیردولتی دامپزشکی تمامی شهرستان‌های استان موجود بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل نسبت به احتمال شیوع این بیماری در جمعیت دامی استان در ماه‌های پیش رو هشدار داد و تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، تعلل دامداران در این زمینه به هیچ وجه جایز نیست و لازم است دامداران هشدارهای کارشناسان دامپزشکی را جدی گرفته و از طریق مراجعه به بخش خصوصی و غیردولتی دامپزشکی، نسبت به انجام واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌های خود اقدام نمایند.

وی ادامه داد: رعایت مقررات بهداشتی، امنیت زیستی و قرنطینه‌ای، برنامه‌ریزی جهت انجام واکسیناسیون گله، خودداری از خرید و فروش و نقل‌وانتقال بی‌ضابطه دام بیمار و مشکوک به بیماری،  ضدعفونی کردن بستر و جایگاه نگهداری دام با مواد ضدعفونی‌کننده مناسب از مهم‌ترین موارد پیشگیری از این بیماری است.

تکلوی تشریح کرد: از ابتدای سال‌جاری ۷۹ هزار و ۶۶ راس دام سنگین و ۴۶۶ هزار و ۹۷۱ راس دام سبک بر علیه این بیماری واکسینه شده است.

گفتنی است؛ بیماری تب برفکی یکی از مهم‌ترین، مسری‌ترین و پرخسارت‌ترین بیماری دامی در دام‌های زوج سُم است که موجب کاهش تولید شیر، گوشت و پشم دام‌ها شده و در موارد شدید در دام‌های جوان با مرگ ناگهانی و تلفات بالا خود را نشان می‌دهد و این بیماری در اصطلاح محلی به بیماری داباغ معروف است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه